ارتباطی تنگاتنگ میان مشارکت و تصمیم گیری

به گزارش مجله حیات، اینکه زمان طولانی برای گرفتن تصمیم به صورت مشارکتی صرف می شود شاید به فکر خطور کند اما قابلیت یک فرآیند تصمیم گیری با زمانی که آن تصمیم گیری لازم دارد باید مورد داوری قرار دهیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

ارتباطی تنگاتنگ میان مشارکت و تصمیم گیری

برای تصمیم گیری خوب، افراد نیاز به مهارت و درک فرآیند تصمیم گیری دارند که محال است در نظام های استبدادی بدست آورند. در مراحل اولیه مشارکت، افراد به زمان نیازمندند تا چنین مهارت ها و درکی را به کف آورند، آنان نیازمند زمان اند تا از آشفتگی ها و عدم اعتمادشان نسبت به یکدیگر رهایی یابند. در واقع می توان گفت افراد در این نظام مشارکتی به آهستگی تصمیم می گیرند اما به سرعت اجرا می کنند.

تحقیقات اجرا شده در خارج کشور

در اواسط دهه 1980 دنیس کرادتز، مشاور مدیریت (1988) استفاده از منابع انسانی را از طریق شرکت هایی تشریح کرد که از لحاظ های پیروز بودند. او 150 شرکت را انتخاب کرد و فعالیتهای آنها را در طول پنج سال بررسی کرد و به این نتایج رسید.

شرکت هایی که از پیشرفته ترین و مشارکتی ترین شیوه های استفاده از منابع کاری بهره گرفته اند، از دیگر شرکت پیشی گرفته اند. بیش از پنج سال، این شرکت ها 6/1 برابر رشد در فروش، 15/4 برابر افزایش سود، 8/1 برابر افزایش در ارزش دارایی خالص، 6/1 برابر سود جاری سالانه، 09/1 برابر افزایش نسبت قیمت به درآمدها و 46/1 برابر رشد سود سهام داشته اند.

پژوهش دیگر در دانشگاه کلمبیا انجام شد

از سال 1986 دانشگاه کلمبیا سرگرم بررسی روابط بین شیوه استفاده از منابع انسانی و عملکرد مالی بوده است، دو پژوهش درباره تاثیر مالی شیوه های مشارکتی رسیده است نخستین پژوهش به سرپرستی دیوید لیوین (1988) 495 سازمان را در بر می گیرد. این پژوهش به نتایج ارزشمندی دست یافته است.

شرکت هایی که کارکنان را در سور و منافع سهیم می کنند به مراتب عملکردهای بهتری نسبت به دیگران دادند.

  • شرکت هایی که به مواد گسترده اطلاعات را رد و بدل می کنند و برای مسئولیت دادن به کارکنان برنامه هایی وسیع دارند (پژوهشگران به مسئولیت دهی و تبادل اطلاعات به کارکنان برنامه هایی وسیع دارند (پژوهشگران به مسئولیت دهی و تبادل اطلاعات به کارکنان همچون حیطه های مشارکت فکری می نگرند) به نحوی چشمگیر از سازمان هایی که از طریق چند تن ادامه می شود، عملکرد بهتری دارند.
  • طراحی قابل انعطاف کاری - ساعات شناور ، چرخش و توسعه حیطه کاری و مهارت های چندگانه به طور کامل در مورد پیروزیت مالی است.
  • شرکت هایی که مشارکت مالی گروهی، مشارکت عقلانی، طراحی شغلی قابل انعطاف و آموزش های ضمن خدمت و توسعه حیطه کاری را بهم آمیخته اند، افزایش تولید بیشتری دارند، دو سوم تفاوت در تاثیر عملکرد سطوح پایین خدمتی ناشی از اثرات ترکیب این اقدامات است.
  • هاسه لید (1995) در سال 1992 تعداد 826 شرکت را از لحاظ نتایج مالی و شیوه های کاری مورد بررسی قرار داده و هاسه لیدوبکر (1995) در سال 1994 در مورد 748 شرکت مطالعه کردند. این سازمان ها انواع متعدد صنایع را در بر می گرفتند. پس از دومین بررسی ها سه لید و بکر (1995) به سرویس عملکرد شیوه های کار در 222 شرکت هماهنگ با دو پژوهش قبلی پرداختند. آنها اطلاعات حاصله را در معرض ضرایب آماری تصحیح کننده قرار دارند و به شش نتیجه دست یافتند.
  • شیوه های کاری مشارکتی با کاهش واگرد (Turnover)افزایش تولید و بهبود عملکردهای رابطه ای نزدیک دارد.
  • شیوه های مشارکتی، تاثیر قابل توجهی در پیامدهای مالی دارد، هرگونه انحراف معیار و افزایش در نحوه استفاده آنها موجب افزایش ارزش بازار شرکت در حدود 35000 تا 80000 دلار در مورد هر کارمند خواهد شد.
  • شیوه های کاری با عملکرد بالا موجب کاهش واگرد و غیبت از کار می شوند.
منبع: الی گشت
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1177

به "ارتباطی تنگاتنگ میان مشارکت و تصمیم گیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباطی تنگاتنگ میان مشارکت و تصمیم گیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید