خبرنگاران استاد تار ایران درگذشت

به گزارش مجله حیات، تهران- خبرنگاران- هوشنگ ظریف نوازنده پیشکسوت و استاد نام آشنای تار پس از مدت ها بیماری، شنبه شب بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

خبرنگاران استاد تار ایران درگذشت

ظریف 16 آذر 1317 در تهران متولد شد. پس از خاتمه دوره ابتدایی وارد هنرستان موسیقی شد و از حضور اساتیدی چون موسی معروفی، روح الله خالقی، جواد معروفی و حسین تهرانی بهره مند شد.

وی در دورهٔ عالی هنرکدهٔ موسیقی از محضر استاد علی اکبرخان شهنازی برای فراگیری ردیف بهره مند شد. ظریف از سال 1342 به مدت 17 سال به تدریس تار در هنرستان موسیقی پرداخت و از جمله شاگردان وی می توان به حسین علیزاده، داریوش طلایی و ارشد طهماسبی اشاره نمود.

ظریف، نوازنده تار، ردیف دان و مدرس موسیقی سال ها، سولیست(تکنواز) تار در ارکسترهای متعدد وابسته به وزارت فرهنگ بود و در اجرای برنامه های موسیقی ارکسترهای مزبور در سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران همکاری داشت؛ او اجراهای متعددی با گروه استاد فرامرز پایور داشته و با این گروه در کشورهای اروپایی و آسیایی زیادی به اجرای موسیقی ایرانی پرداخته است.

از دیگر فعالیت های او می توان به نوازندگی تار در برنامه های موسیقی ملی ایران در رادیو تلویزیون ایران به مدت 20 سال، اجرای برنامه های موسیقی اصیل و سنتی ایران در شهرهای مختلف ایران و کشورهای دنیا از جمله آمریکا، شوروی، کانادا، ژاپن، فرانسه، انگلیس، آلمان غربی، ایتالیا، مصر، تونس، مراکش، الجزایر، هندوستان، پاکستان، ترکیه و تمام کشورهای اروپای شرقی همراه با ارکسترهای موسیقی سنتی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر سابق اشاره نمود.

او 6 سال متوالی عضو هیأت مدیره خانه موسیقی و چهار دوره، رییس هیأت مدیره کانون نوازندگان سازهای ایرانی بوده و تا به امروز نیز عضو شورای عالی خانه موسیقی بود.

نت نگاری و ویرایش چهار کتاب درباره استاد لطف الله مجد، جلیل شهناز و فرهنگ شریف و ابراهیم سرخوش، مجموعه های صوتی تکنوازی های استاد از جمله دشتی و اصفهان، همنوازی با استاد فرامرز پایور در آثار متعدد وی، اجرای گوشه هایی از ردیف موسی خان معروفی به تلاش کامبیز روشن روان، کتاب دستور مقدماتی تار، کتاب اول و دوم هنرستان از جمله آثار این هنرمند است.

از این هنرمند در مراسم ویژه ای در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تجلیل و قدردانی شد.

ظریفپس از یک عمر فعالیت هنری خاتمه شامگاه شنبه هفدهم اسفند در سن 81 سالگی و بر اثر ایست قلبی دیده از دنیا فروبست.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 32

به "خبرنگاران استاد تار ایران درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاد تار ایران درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید