خبرنگاران سرپرست نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی منصوب شد

به گزارش مجله حیات، نیویورک- خبرنگاران- دبیرکل سازمان ملل متحد، استفنی تورکو ویلیامز را به عنوان سرپرست نمایندگی ویژه خود در امور لیبی منصوب کرد.

خبرنگاران سرپرست نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی منصوب شد

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنج شنبه با اعلام این خبر، افزود: ویلیامز مسئولیت ماموران سازمان ملل متحد در لیبی(UNSMIL) را هم برعهده خواهد داشت.

به گفته این مقام سازمان ملل متحد، وی تا زمان انتخاب جانشین دائمی غسان سلامه، عهده دار این مسئولیت خواهد بود. البته دبیر کل از سلامه به خاطر دستاوردهای وی به عنوان رئیس ماموریت سازمان ملل و تلاش های خستگی ناپذیرش برای بازگرداندن صلح و ثبات به لیبی بسیار سپاسگزار است.

ویلیامز تجربه طولانی در امور دیپلماتیک و منطقه ای دارد. گفته می شود به زبان عربی مسلط است و تقریبا 25 سال تجربه در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد. او برای دولت آمریکا و سازمان ملل در لیبی، عراق، اردن، امارات متحده عربی، بحرین و کویت کار کرده است.

غسان سلامه چندی پیش پس از نزدیک به 3 سال تلاش برای حل منازعات لیبی با تقدیم استعفا به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از مسوولیت خود در امور لیبی کناره گیری کرد. وی دلیل استعفایش را بیماری اظهار داشت.

سلامه وزیر فرهنگ پیشین لبنان ششمین فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی بود.

وی در سال 2017 به جای مارتین کوبلر فرستاده سابق سازمان ملل در لیبی روی کار آمد.

سلامه در حالی استعفای خود را اعلام کرده که به دلیل مواضعش در خصوص اعلام آغاز گفت وگوهای لیبی در سه فرایند سیاسی بعد از نشست برلین، با انتقاداتی از سوی طرف های لیبیایی روبه رو شده است.

طرف های درگیر در جنگ داخلی لیبی بعد از چند دور شکست در مذاکرات صلح از جمله در روسیه و آلمان، 6 اسفند نیز اظهار داشتند که حاضر به شرکت در مذاکرات صلح در ژنو نیستند.

سلامه در طی سه سال تلاش کرد تا طرف های لیبی را قانع کند که به تقسیم بندی ها در این کشور انتها دهند.

از زمان سرنگونی معمر قذافی در لیبی در سال 2011 میلادی، این کشور شاهد جنگ داخلی بود و در سال 2015 میلادی دولت وفاق ملی در طرابلس در غرب این کشور و دولت موازی با حمایت خلیفه حفتر در شرق آن شکل گرفت.

پیش از این گفته می شد، رمطان العمامره 67 ساله بارها به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد مشخص شده است که از سال 2013 تا 2017 میلادی وزیر خارجه الجزایر بود.

وی بارها میانجی در نزاع های جاری در کشورهای آفریقایی از جمله لیبریا تحت نظارت آمریکا و اتحادیه آفریقا بود.

معین نیست انتصاب ویلیامز به خاطر نهایی نشدن گزینه الجزایری است یا دلیل دیگری دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 46

به "خبرنگاران سرپرست نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی منصوب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرپرست نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی منصوب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید