دستور روحانی برای تشکیل کارگروه آنالیز عوامل گرانی مسکن

به گزارش مجله حیات، در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت به ریاست روحانی رییس جمهوری، موضوع افزایش بهای مسکن و اجاره بها مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

دستور روحانی برای تشکیل کارگروه آنالیز عوامل گرانی مسکن

جهت دریافت خدمات آلاچیق مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، رییس جمهور در این جلسه دستور داد کارگروهی متشکل از وزرای امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با مسئولیت معاون اول رییس جمهور برای آنالیز علل و عوامل گرانی مسکن و راه چاره های برون رفت از این شرایط تشکیل شود.

تمدید سه ماهه مهلت ترخیص خودرو های دپو شده و کالا های گروه چهارم کالایی در گمرکات

هیأت وزیران با توجه به کاهش عملکرد دستگاه های اجرایی ناشی از شیوع کرونا و بعضی مسائل اجرایی فرآیند ثبت سفارش و ترخیص کالاها، با تمدید سه ماهه مهلت ترخیص خودرو های دپو شده و بخشی از کالا های گروه چهارم کالایی در گمرکات اجرایی کشور موافقت کرد.

مطابق این تصمیم، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودرو های دارای پرونده قضایی که دستور قضایی برائت آن ها از سوی مراجع رسیدگی نماینده صادر می شود، مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و ترخیص آن ها بلامانع است.

اختصاص تسهیلات برای تامین کود های مورد احتیاج شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

هیأت وزیران با تخصیص مبلغ 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به منظور تهیه و تدارک نهاده های کشاورزی به ویژه کود های مورد احتیاج بخش کشاورزی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار موافقت کرد.

گفتنی است، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که مسئولیت تأمین و تدارک نهاده های کشاورزی به ویژه کود های شیمیایی را به عهده دارد، هر ساله تسهیلاتی را برای تأمین و تدارک کود های مورد احتیاج (به ویژه شیمیایی) را دریافت می کند.

اصلاح مصوبه مجوز پرداخت حق عضویت ایران در کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک به سازمان ملی استاندارد

هیأت وزیران به منظور تامین نظر هیأت آنالیز و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، تصویب نامه موضوع مجوز پرداخت حق عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) به سازمان ملی استاندارد ایران را اصلاح کرد.

بر این اساس، سازمان ملی استاندارد ایران مجاز است حق عضویت سال های 1397 (2018) و 1398 (2019) کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک را به مبلغ (86000) فرانک سوئیس به صورت علی الحساب از محل اعتبارات مصوب مربوط پرداخت نماید.

هم چنین، معادل ریالی آن از محل قانون بودجه سال 1398 کل کشور با عنوان سهمیه حق عضویت و یاری دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی و تعهدات، از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به سازمان ملی استاندارد، ابلاغ اعتبار می شود.

تصویب تعدادی از آیین نامه های اجرایی قانون بودجه سال 1399 کل کشور

تصویب آیین نامه سقف و نحوه برگزاری مناقصه جهت بیمه خسارات مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق

هیأت وزیران آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (6) قانون بودجه سال 1399 کل کشور، موضوع سقف و نحوه برگزاری مناقصه جهت بیمه خسارات اقتصادی و جانی مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق را تصویب کرد.

مطابق این آیین نامه، سقف مبلغ مناقصه، معادل سقف اعتبارات مندرج در قانون بودجه سال 1399 کل کشور و در حد وصولی قانون مذکور و براساس نرخ های مندرج در قانون یاد شده و شامل واحد های مسکونی و تجاری در سرانجام سال 1398 با پوشش تمامی مشترکان جدید در قالب 25 درصد افزایش یا کاهش حجم قرارداد منعقد شده معین می شود.

هم چنین، مناقصه به وسیله سازوکار قانون برگزاری مناقصات به صورت عمومی یا محدود براساس بالاترین میزان تعهدات پیشنهادی بیمه گران برگزار می شود. در ضمن قرارداد ها به نحوی تنظیم خواهد شد که حوادث احتاقتصادی از ابتدای هر سال تا سرانجام همان سال را تحت پوشش قرار دهد.

هم چنین، میزان تعهدات شرکت های بیمه گر حداقل معادل تعهدات مناقصه سال قبل و متناسب با حق بیمه مصوب امسال است. در ضمن مبنای محاسبه بیمه واحد های تجاری بر اساس مشترکان شناسایی شده می باشد.

گفتنی است، مطابق این آیین نامه، خسارت های انسانی ناشی از آسیب به واحد های تجاری و مسکونی یکسان بوده، ضمن اینکه، سایر شرایط مربوط به تعهدات بیمه گر و پرداخت خسارت، تابع قرارداد های منعقده با بیمه گر و بیمه گذار است.

گفتنی است، بیمه گزار موظف است گزارش عملکرد این آیین نامه از قبیل اعتبار دریافتی و خسارت های پرداختی را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند.

تصویب آیین نامه معین فهرست و عوارض کالا هایی فراورینماینده پسماند مخرب محیط زیست

هیأت وزیران آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (6) قانون بودجه سال 1399 کل کشور، درخصوص معین فهرست و میزان عوارض تا سقف یک درصد کالا هایی که مصرف آن ها منجر به فراوری پسماند مخرب محیط زیست می شود، نرخ هزینه مدیریت پسماند کالا ها و فرآیند اجرایی مربوط، را تصویب کرد.

بر این اساس، انواع رنگ، لاستیک روئی وتویی (تایر وتیوپ) و لاستیک های روکش شده، لامپ روشنایی، رایانه و تجهیزات آن، دستگاه های صوتی و تصویری و گوشی، وسایل بازی و تفریحی و اسباب بازی، مشمع و مشتقات، ظروف و مخازن پلاستیکی، پت (PET) و ظروف ملامین، در زمره کالا های مشمول این آیین نامه نهاده شده و ضریب عوارض آن ها بین دو تا سه درصد معین می شود.

مطابق این آیین نامه، فراورینمایندگان و واردنمایندگان کالا هایی که نسبت به بازیافت محصولات مذکور اقدام می نمایند، در صورت تایید سازمان محیط زیست، مشمول عوارض مذکور نمی شوند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز مکلف است فهرست فراورینمایندگان و واردنمایندگان مربوطه را در سرانجام هر دوره اقتصادیاتی به سازمان امور اقتصادیاتی کشور اعلام کند.

هم چنین، فراورینمایندگان و واردنمایندگان کالا های مذکور مکلفند وجوه مذکور را بر حسب قیمت فروش، محاسبه و در سرانجام هر دوره اقتصادیاتی به حساب معین شده واریز نمایند. سازمان امور اقتصادیاتی کشور نیز مکلف است (15) روز پس از انقضای هر دوره اقتصادیاتی، عوارض مذکور را از فراورینمایندگان و واردنمایندگان موضوع این آیین نامه، وصول و به حساب درآمدی مربوطه واریز کند.

منابع درآمدی حاصل از اجرای این آیین نامه به حساب مربوطه نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود تا براساس موافقتنامه مبادله شده بین سازمان حفاظت محیط زیست (صندوق ملی محیط زیست) و سازمان برنامه و بودجه کشور برای بازیافت پسماند های حاصل از کالا های مذکور (ایجاد تاسیسات منطقه ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی) در قالب یارانه سود تسهیلات یا یاری بلاعوض به طرح های با اولویت مشارکت بخش غیر دولتی از جمله شهرداری ها تخصیص داده و براساس نرخ هزینه مدیریت پسماند، هزینه شود.

هم چنین، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است نسبت به نظارت بر اجرای پروژه های مدیریت پسماند، اقدام و گزارش اجرای آن و نیز گزارش عملکرد این آیین نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نماید.

موافقت دولت با استفاده از اطلاعات سازمان امور اقتصادیاتی برای ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور

هیأت وزیران در راستای ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، سازمان امور اقتصادیاتی کشور را موظف کرد اطلاعات مورد احتیاج برای ایجاد سامانه مذکور را با رعایت طبقه بندی مربوط از اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان اقتصادیاتی، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

گفتنی است، مطابق این تصمیم علاوه بر فراهم شدن سازوکاری مناسب جهت ایجاد سامانه مورد اشاره، گامی مهم در جهت ایجاد تعادل در بازار مسکن برداشته شده به نحوی که دسترسی سازمان امور اقتصادیاتی به اطلاعات مورد احتیاج از جمله اطلاعات واحد های مسکونی، شرایط اسکان، تعداد خانه های خالی و ... به منظور وصول اقتصادیات حقه تسهیل شده که این سازوکار در ساماندهی قیمت مسکن، بازار اجاره بها و شرایط عرضه آن بخش، نقش مؤثری خواهد داشت.

همچنین در این جلسه، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شرایط کنونی بیماری کرونا در کشور، به هیأت وزیران گزارش داد.

در ادامه جلسه، تعدادی از پیشنهاد های دستگاه های اجرایی مورد آنالیز و تصویب نهاده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 177

به "دستور روحانی برای تشکیل کارگروه آنالیز عوامل گرانی مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور روحانی برای تشکیل کارگروه آنالیز عوامل گرانی مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید