معروف ترین هواپیمای جنگ سرد با دو موتور 8 سیلندر بیوک استارت می خورد! ، عکس

به گزارش مجله حیات، هواپیمای جاسوسی SR-71 که به طور غیررسمی با نام بلک بِرد (پرنده سیاه، Blackbird) شناخته می گردد، هواپیمای شناسایی دوربردی بود که بر اساس هواپیماهای لاکهید A-12 و YF-12A پیشرفته بود.

معروف ترین هواپیمای جنگ سرد با دو موتور 8 سیلندر بیوک استارت می خورد! ، عکس

امیرمسعود عابدین- اولین پرواز SR-71 در 22 دسامبر 1964 انجام شد؛ اولین SR-71 تولیدشده در ژانویه 1966 به پایگاه نیروی هوایی بیل در کالیفرنیا تحویل داده شد. بلک بِرد در دسته بندی متفاوتی با هر چیزی بود که قبلاً آمده بود، معرفی گردید.

سرعت SR-71 از 3218 کیلومتر بر ساعت فراتر رفت. هواپیماهای دیگر آن دوران، از نظر تئوری می توانستند به این سرعت تقریبی برسند، اما فقط به صورت کوتاه مدت. بلک برد برای ساعت ها توانست این سرعت بالا را حفظ کند. در چنین سرعتی، اصطکاک با اتمسفر دما را چنان بالا می برد که بدنه معمولی ذوب می گردد و به همین علت، آلیاژهای تیتانیوم پایه خاصی برای ساخت این هواپیما استفاده شد.

زمانی که جانسون در حال طراحی هواپیماهای A-12/YF-12 /M-21 و SR-71 بود، نمی خواست وزن هواپیما در زمان راه اندازی افزایش یابد. هر چه وزن آن بیشتر می شد، به سوخت بیشتری برای پرواز احتیاج بود. بنابراین این تصمیم گرفته شد که دو موتور 8 سیلندر بیوک Nailhead برای راه اندازی بلک برد به صورت مجزا طراحی شوند.

طبق گفته Autoevolution، موتورهای V8 Nailhead به وسیله یک گیربکس و محور محرک مشترک با یکدیگر ترکیب شدند تا پشت سر هم کار نمایند؛ سپس در داخل محفظه ای فلزی نصب شده روی چهارچرخ با اتصال تریلر قرار گرفتند و AG330 نام گذاری شدند. در نهایت این دو موتور مستقیماً به دو موتور بلک برد متصل شدند. با استفاده از محور محرک ترکیبی، این دو پیشرانه V8 توربین ها را تا حدی می چرخانند که بتوانند فشرده سازی هوا را به تنهایی حفظ نمایند و موتور پیشرفته هواپیما را روشن نمایند. موتورهای V8 نِیل هد به عنوان موتورهای استارت برای SR-71 و پسرعموهایش، A-12 Archangel و جنگنده YF-12، حداقل تا سال 1970 خدمت می کردند.

منبع: theaviationgeekclub

54322

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 خرداد 1403 بروزرسانی: 16 خرداد 1403 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1482

به "معروف ترین هواپیمای جنگ سرد با دو موتور 8 سیلندر بیوک استارت می خورد! ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین هواپیمای جنگ سرد با دو موتور 8 سیلندر بیوک استارت می خورد! ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید