مقاله: بتن سبک چیست؟ ترکیبات، انواع و کاربردها در صنعت ساخت وساز

به گزارش مجله حیات، چگالی بتن بدون دانه ریز به نوع و دانه بندی مصالح دانه ای بستگی دارد. با استفاده از مصالح دانه درشت تک سایز می توان به پایین ترین چگالی ممکن دست یافت. حداکثر اندازه مصالح دانه ای از 7 تا 75 میلی متر و اندازه معمول آن ها 10 تا 20 میلی متر است. مصالح دانه ای به کار رفته در عمل آوری این نوع از بتن باید گراول یا مصالح خرده شده سخت بدون لبه باشند. گرد بودن دانه ها احتمال خردشدگی محلی و موضعی در هنگام بارگذاری را کاهش می دهد.

مقاله: بتن سبک چیست؟ ترکیبات، انواع و کاربردها در صنعت ساخت وساز

ویژگی های بتن سبک دانه به نوع دانه های سبک وزن به کار رفته در بتن بستگی دارد. دانه های سبک وزن ساختاری می توانند بتن هایی را با مقاومت فشارشی بیش از 35 مگاپاسکال فراوری نمایند. تعداد از انواع دانه های سبک وزن را می توان در ساخت بتن ها به کار برد که موجب ایجاد مقاومت نمونه استوانه ای برابر با 48 تا بیش از 69 مگاپاسکال می شوند.

بتن های گازی یک نوع از بتن سبک است. این نوع از بتن گاهی نیز تحت عنوان بتن سلولی شناخته می گردد. بتن های سبک گازی را بر اساس روش فراوری می توان به دو نوع عمده بتن کفی یا اسفنجی و بتن اتوکلاو دسته بندی کرد.

از آنجایی که وزن مخصوص بتن ساختاری در مقایسه با دو نوع قبلی به مراتب بالاتر است، به منظور اهداف عایق کاری استفاده نمی شوند. با این وجود عایق حرارتی این نوع از بتن سبک بسیار بهتر از بتن های معمولی است.

بتن های سبک را بر اساس میزان چگالی به سه نوع زیر تقسیم بندی نموده اند:

منبع مقاله: بتن سبک چیست؟ ترکیبات، انواع و کاربردها در صنعت ساخت وساز

انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1024

به "مقاله: بتن سبک چیست؟ ترکیبات، انواع و کاربردها در صنعت ساخت وساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: بتن سبک چیست؟ ترکیبات، انواع و کاربردها در صنعت ساخت وساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید