کرونا هم ترمز بودجه های نظامی را نکشید؛ آمریکا و چین در صدر لیست جهانی

به گزارش مجله حیات، نتیجه تحقیقات انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم نشان می دهد بحران کرونا در سال 2020 باعث کاهش مخارج نظامی و صرف بودجه برای ارتش ها در دنیا نشد.

کرونا هم ترمز بودجه های نظامی را نکشید؛ آمریکا و چین در صدر لیست جهانی

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نتیجه تحقیقات یک موسسه بین المللی در سوئد نشان می دهد که از منظر صرف هزینه نظامی، آمریکا و چین در سال گذشته میلادی در صدر لیست کشورهای دنیا قرار گرفتند.

به رغم اظهارنظرهای قبلی کارشناسان درباره تاثیرات احتمالی شیوع ویروس کرونا بر کاهش مخارج نظامی در دنیا، نتیجه تحقیق جدید انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم نشان می دهد که در سال 2020 هزینه های نظامی در دنیا افزایش یافته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کارشناسان پیش بینی نموده بودند که با توجه به بحران ناشی از همه گیری ویروس کرونا و تاثیرات مخرب آن بر کشور های عظیم و کوچک، مخارج و هزینه های نظامی در دنیا کاهش یابد بعضی از گزارش ها نشان می دهد که همه گیری این ویروس باعث تغییر و تضعیف روندهای استراتژیک بلندمدتی نمی گردد که از دهه قبل آغاز شده است.

اما یافته تحقیقاتی انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم نشان می دهد به رغم تاثیرات مخرب همه گیری ویروس کرونا، هزینه ها و مخارج نظامی در دنیا در سال گذشته میلادی (2020) به نسبت سال قبل از آن 2.6 درصد افزایش یافته و به رقم 1.98 تریلیون دلار رسیده است.

طبق گزارش این نهاد که روز دوشنبه (امروز) منتشر شده است، ایالات متحده آمریکا، چین، هند، روسیه و بریتانیا در صدر کشورهایی هستند که بیشترین بودجه نظامی در دنیا را در سال 2020 داشته اند.

انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم همچنین اطلاع داد، افزایش 2.6 درصدی مخارج نظامی در دنیا در شرایطی اجرا شده که در نتیجه همه گیری کرونا، در سال 2020 فراوری ناخالص داخلی دنیا 4.4 درصد کاهش یافته است.

دیگو لوپز دا سیلوا یکی از نویسندگان گزارش تحقیقی این نهاد خاطرنشان کرد، با توجه به بحران کرونا در دنیا اعداد و ارقام مربوط به افزایش هزینه های نظامی انتظار نمی رفت چرا که کارشناسان با توجه به ضربات سخت این بحران بر سراسر دنیا تصور می کردند که هزینه های نظامی کاهش خواهد یافت.

وی اضافه نمود: اما با میزانی از قاطعیت می توان این نتیجه گیری را خاطرنشان کرد که کووید-19 حداقل در سال 2020 بر مخارج نظامی دنیای تاثیرات قابل ملاحظه ای نداشت.

طبق یافته تحقیقاتی انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم، ایالات متحده با 39 درصد و چین با 13 درصد، بیشترین هزینه نظامی در دنیا را در سال 2020 انجام دادند.

الکساندرا مارکستاینر یکی دیگر از نویسندگان این یافته تحقیقاتی انستیتو بین المللی پژوهش های صلح استکهلم درباره دلایل هزینه های نظامی بالا در دنیا معتقد است: این نشان دهنده نگرانی های فزاینده درباره تصور از تهدیدات ناشی از رقبای استراتژیک از قبیل چین و روسیه است و همچنین نشان دهنده حرکت دولت ترامپ برای تقویت چیزی بود که آن را یک ارتش آمریکایی از درون تهی شده قلمداد می کرد.

دیگو لوپز دا سیلوا با تاکید بر ادامه اقدام آمریکا در صرف هزینه های نظامی بالا در دنیا توضیح داد: دولت (جو) بایدن هیچ نشانه ای از خود نشان نداده است مبنی بر اینکه مخارج نظامی را کاهش خواهد داد.

انتشار این گزارش تحقیقاتی اظهارات چندی قبل بعضی مقام ها و کارشناسان کشورهای غربی درباره کاهش مخارج نظامی در دنیا در نتیجه همه گیری ویروس کرونا را زیر سوال برده است.

ژنرال کلودیو گرازیانو رئیس کمیته نظامی اتحادیه اروپا در تاریخ سیزدهم آوریل (24 فروردین ماه) هشدار داده بود که همه گیری دنیای ویروس کرونا برای ارتش های کشورها چالش های جدید و تهدیدات امنیتی ایجاد خواهد نمود چرا که ماموریت های آموزشی محدود شده اند.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، وبگاه انگلیسی جینز (Janes) که در زمینه اطلاعات دفاعی فعالیت دارد در یادداشتی نوشته بود که بعضی کارشناسان ادعا کردند که هزینه های نظامی دنیا در امسال میلادی (2021) در بعضی مناطق به دلیل وابستگی آنها به صادرات کالاها به طرزی شدید کاهش خواهد یافت.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 792

به "کرونا هم ترمز بودجه های نظامی را نکشید؛ آمریکا و چین در صدر لیست جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا هم ترمز بودجه های نظامی را نکشید؛ آمریکا و چین در صدر لیست جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید