گزارش، آیا طالبان اپوزیسیون دولت افغانستان را به کابل ترجیح می دهد؟

به گزارش مجله حیات، در هفته های اخیر همزمان با جدی تر شدن مذاکرات بین الافغانی و تکمیل فرایند آزادی زندانیان، زمزمه های مذاکرات مستقیم اپوزیسیون دولت با طالبان افزایش یافته است.

گزارش، آیا طالبان اپوزیسیون دولت افغانستان را به کابل ترجیح می دهد؟

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، اپوزیسیون دولت افغانستان که تا حدودی دولت مرکزی را انحصارگرا می داند و خود را نیز از ساختار قدرت دور می بیند با نزدیکتر شدن مذاکرات بین الافغانی کوشش دارد تا برای سهیم شدن در دولت و نظام سیاسی آینده افغانستان مذاکرات مستقیم با طالبان را نیز شروع کند.

رهبران و احزاب سیاسی مخالف دولت افغانستان کوشش های آشکار برای مذاکرات مستقیم با طالبان را از بهمن ماه سال 1397 با حضور در نشست مسکو شروع کرد که خشم ارگ ریاست جمهوری را در پی داشت و اشرف غنی در آن موقع توضیح داد که شرکت نمایندگان نشست مسکو صلاحیت اجرایی ندارند و نمی توانند از افغانستان نمایندگی نمایند.

در این نشست حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان با ده ها نفر از حامیانش از جمله یونس قانونی، محمد محقق، عطامحمد نور، اسماعیل خان، نمایندگان حزب اسلامی و شماری دیگر از چهره های سیاسی شرکت داشتند.

نشست مسکو که زمینه ساز مذاکرات بعدی با طالبان شد و نمایندگان دولت نیز در آن حضور نداشتند همچنین منجر به مشروعیت بخشی به این گروه در سطح منطقه و دنیا شد و دیدارهای دیپلماتیک و آشکار مقامات مختلف کشورهای دنیا با طالبان شروع شد.

اوایل شهریور ماه حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به درج نام صلاح الدین ربانی رهبر این حزب در ترکیب شورای عالی مصالحه افغانستان که توسط اشرف غنی منتشر شده بود، توضیح داد که نام وی بدون مشورت در فهرست قرار گرفته و تاکید کرد که جمعیت اسلامی برای مذاکرات صلح یک تیم مذاکره نماینده مستقل تشکیل داده است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز اخیراً به رسانه ها گفت که به دلیل عدم مشورت دولت با شخصیت ها و جریان های سیاسی در فرایند صلح، احزاب مذاکرات مستقیم با طالبان را شروع نموده اند.

اورآسیا رویو در این باره نوشت که بعضی شخصیت های اپوزیسیون از جمله کرزی و عبدالله مدل متفاوتی برای مذاکرات بین الافغانی دارند و کوشش دارند تا با دور زدن غنی بطور جداگانه با طالبان به توافق برسند.

از سوی دیگر، طالبان همیشه تصریح نموده که تنها حاضر است با دولت افغانستان به عنوان یکی از طرف های درگیر در جنگ بر سر میز مذاکره بنشیند. این گروه بر حضور نمایندگان احزاب و جریان های سیاسی افغانستان در گذشته نیز تاکید داشت بنابراین به احتمال بسیار برنامه ویژه ای برای آن نیز دارد.

طالبان به خوبی می داند که اختلافات داخلی بین تیم مذاکره نماینده دولت افغانستان و نیز مخالفت های احزاب و شخصیت های سیاسی با دولت اشرف غنی به معنی افزایش قدرت چانه زنی اش بر سر میز مذاکرات است.

این گروه بر سر میز مذاکره می آید و اگر آنچه دولت پیشنهاد می نماید را دوست نداشته باشد به طرف اپوزیسیون خواهد رفت و اگر احزاب مخالف اشرف غنی پیشنهاد بهتری نداشته باشند هر لحظه می تواند با استفاده از اهرم نظامی جنگ را تشدید کند و توپ را در میدان دولت بیندازد.

در سوی دیگر، در حالی که دو دستگی دولت و اپوزیسیون بر سر مذاکرات صلح منجر به کاهش قدرت حکومت مرکزی و زوال سیاسی آن خواهد شد. طالبان نیز در کوتاه مدت خواهان خروج نیروهای خارجی و تغییر دولت کنونی همچنین استقرار دولت موقت و همسو با خویش است.

همچنین این گروه در دراز مدت برای ادغام نیروهایش در نهادهای نظامی افغانستان، تغییر قانون اساسی و ایجاد نظام خالص اسلامی با قرائت خویش کوشش می نماید تا این برنامه زیرکانه به هدف برسد.

با توجه به اینکه طالبان یک گروه شبه نظامی است، انسجام این گروه و دیپلماسی قوی که در مذاکرات با آمریکا به نمایش گذاشتند نشان دهنده جهش قابل تامل از زمان سقوط امارت اسلامی است که نه تنها دولت افغانستان را در فرایند سیاسی به بازی گرفته بلکه متحدان غربی آن را نیز چون آمریکا در زمین خود مشغول نموده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 373

به "گزارش، آیا طالبان اپوزیسیون دولت افغانستان را به کابل ترجیح می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، آیا طالبان اپوزیسیون دولت افغانستان را به کابل ترجیح می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید