آیا روشی برای یادگیری سریع تر وجود دارد؟
به گزارش مجله حیات، پژوهشگران دانشگاه کمبریج می گویند تطبیق سرعت اطلاعات دریافتی با ریتم طبیعی مغز، ظرفیت ما را برای جذب و استفاده از اطلاعات نو افزایش می دهد و به این ترتیب، یادگیری سریعتر رخ می دهد و مغز جوان می ماند.
زمانی پخش موسیقی موتسارت برای بچه ها باب شده بود و کسانی باور داشتند که آهنگ های او با سرعت طبیعی فعالیت مغز ما همخوانی دارد و برای یادگیری بهتر به بچه ها کمک می کند.
به گزارش پایگاه خبری میرر (Mirror)، دکتر ماریام استوپارد از دانشگاه کمبریج، با اشاره به اینکه هرگز این موضوع را باور نکرده بود، می گوید که اینک مطالعه ای همین موضوع را برای یادگیری بزرگسالان تایید می کند.
دانشمندان برای نخستین بار نشان داده اند که تنظیم مختصر چرخه امواج مغزی پیش از یادگیری، سرعت مهارت های شناختی را به اندازه چشمگیری بهبود می بخشد.
چرخه امواج مغزی یک اوج و یک فرود دارد.
گروه دانشمندان دانشگاه کمبریج می گوید تطبیق سرعت تحویل اطلاعات با سرعت طبیعی مغز، ظرفیت ما را برای جذب و استفاده از اطلاعات نو افزایش می دهد. این روش مغز را جوان نگه می دارد و یادگیری مادام العمر را ارتقا می دهد.
پروفسور زویی کورتز، نویسنده ارشد این مطالعه، می گوید: با بهره گیری از ریتم های امواج مغزی، یادگیری انعطاف پذیر در طول عمر، از کودکی تا پیری، بهبود می یابد.
شرکت کنندگان در این مطالعه در روشی به نام همگام سازی (entrainment)، پیش از ارائه کار شناختی شامل شناسایی اشکال خاص در درهم ریختگی بصری، یک دوز 1.5 ثانیه ای نبض اختصاصی دریافت کردند تا مغزشان با ریتم طبیعی کار کند.
اندازه یادگیری کسانی که در ریتم مناسب قرار گرفتند، دست کم سه برابر سریع تر از تمام گروه های دیگر بود. فردای آن روز، همین شرکت کنندگان برگشتند تا دور دیگری از کار را تکمیل کنند. افرادی که با استفاده از روش همگام سازی سریع تر یاد گرفته بودند، سطح عملکرد بهترشان را در قیاس با دیگران حفظ کردند.
پروفسور ویکتوریا لئونگ، نویسنده همکار این مطالعه، می گوید: فرضیه ما این است که با تطبیق سرعت تحویل اطلاعات با فاز بهینه امواج مغز، قابلیت دریافت اطلاعات را به حداکثر می رسانیم، چون در این شرایط نورون ها در اوج تحریک پذیری قرار دارند.
مطالعه پیشین دکتر لئونگ نشان می دهد که امواج مغزی مادران و نوزادان هنگام ارتباط با یکدیگر، با هم هماهنگ می شود.
به باور او، فرایندی که در این پژوهش نو از آن استفاده شد، به دلیل شباهت با روش یادگیری نوزادان، بسیار موثر است.
او می گوید: بزرگسالان هنگام صحبت با خردسالان، گفتار بچه هاه به کار می برند که شکلی آهسته و اغراق آمیز از صحبت کردن است.
این مطالعه نشان می دهد که ممکن است همین شیوه صحبت کردن بچه هاه، اندازه فعالیت مغز بچه ها را با بزرگسالان هماهنگ کند تا فرایند یادگیری آسان تر و بهتر انجام شود.
پروفسور کورتز می افزاید که اینک سیستم های ساده ای وجود دارد که می توان با آن ها به راحتی فرکانس های مغز را اندازه گیری کرد، و این به یادگیری بچه های که در کلاس های عادی مشکل دارند، کمک می کند.
افرادی مانند خلبانان و جراحان که یادگیری و تصمیم گیری سریع برایشان مهم است، می توانند از این روش برای آموزش حرفه ای استفاده کنند.
منبع: فوت و فن / independentpersian.com