خبرنگاران ثبت نام 140 گروه موسیقی در جشنواره ملی شمس و مولانا

به گزارش مجله حیات، ارومیه- خبرنگاران- سرپرست تولیت شمس تبریزی گفت: تا به امروز 140 گروه موسیقی سنتی برای شرکت در بخش موسیقی سومین جشنواره ملی شمس و مولانا ثبت نام نموده اند.

خبرنگاران ثبت نام 140 گروه موسیقی در جشنواره ملی شمس و مولانا

علی جعفرپور روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: این آثار از 18 استان کشور برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی نموده اند.

وی اعلام کرد: تهران با 24 گروه، اصفهان با 20 گروه و خراسان رضوی با 17 گروه در صدر درخواست های ثبت شده گروه های موسیقی قرار دارند.

سرپرست تولیت شمس تبریزی گفت: هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی و سنتی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، کرمان، فارس، یزد، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، لرستان، خوزستان، زنجان، همدان و گلستان نیز هر کدام حداقل با 2 گروه حضور خوبی در جشنواره دارند .

جعفرپور اعلام کرد: هنرمندان سراسر کشور می توانند تا 10 تیر امسال با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی جشنواره به نشانی www.jashnvareh-shams.com برای حضور در بخش موسیقی جشنواره شمس و مولانا ثبت نام نمایند.

وی تاکید نمود: بخش موسیقی سومین جشنواره ملی شمس و مولانا در صورت عادی شدن شرایط کرونایی کشور در دهه ولایت و امامت (عید قربان تا عید غدیرخم) در شهرستان خوی برگزار می گردد.

وی اعلام کرد: در غیر این صورت مرحله اول جشنواره با داوری آثار به صورت غیر حضوری و در زمان مقرر طبق جدول زمان بندی جشنواره برگزار و مرحله نهایی با حضور گروه های راه یافته به اجرای صحنه ای پس از عادی شدن شرایط کرونایی کشور و در حضور داوران انجام می گردد.

بر اساس اسناد متقن و مورد تأیید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده و هفتم مهر در تقویم رسمی کشور به نام روز شمس ثبت شده است.

شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به جهان آمد و ملقب به شیخ پرّان و زر دوز بود.

کتاب مقالات شمس شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.

کتاب تماشای خورشید که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از مقالات شمس بوده، توسط بهنام رجب پور و حسین صبوری با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.

تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر نموده اند.

مولانا جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر عظیم قرن هفتم هجری قمری در سال 604 هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.

مولوی در سال 672 هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره نمود.

عباس زریاب خویی در حوزه تاریخ و فلسفه، سید منصور دیبا در حوزه شعر معاصر، بهنام رجب پور در حوزه ترجمه، محرم زینال زاده در عرصه بازیگری، رباب پورعسگر در حوزه ترجمه رمان، علیرضا ذیحق در حوزه ادبیات داستانی و علی ظفرخواه در حوزه فولکلورپژوهی از جمله فرهیختگان و هنرمندان شهرستان خوی محسوب می شوند.

شهرستان 385 هزار نفری خوی دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی در شمال این استان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 252

به "خبرنگاران ثبت نام 140 گروه موسیقی در جشنواره ملی شمس و مولانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ثبت نام 140 گروه موسیقی در جشنواره ملی شمس و مولانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید