خبرنگاران در بحران کرونا هم می توان نیمه پر لیوان را دید

به گزارش مجله حیات، تهران - خبرنگاران - یک بازیگر برنامه های کودک تلویزیون عقیده دارد که در بحران کرونا هم می توان نیمۀ پر لیوان را دید و فرصت را برای در کنار خانواده بودن و آرامش یافتن، غنیمت شمرد.

خبرنگاران در بحران کرونا هم می توان نیمه پر لیوان را دید

روزهای قرنطینه که با تعطیلات نوروز 99 همراه شده، اگرچه برای برخی فرصت گلایه از زمین و زمان است اما برای برخی فرصت خودشناسی و دیدن نیمه پرلیوان است. فرصتی که در آن بیشتر زمانی را که همواره می خواسته اند تا در کنار خانواده تجربه نمایند، فراهم کرده تا نهایت استفاده را از آن ببرند.

مقایسه های جهانی هم گویای این موضوع است که فارغ از بحث های ایدئولوژیک، جغرافیا و فرهنگ برخی از آدم ها این زمان را به تعطیلات مطلوبشان از جهت تبدیل کرده اند تا زمانی برای خلاقیت، خانواده دوستی و ارزش های انسانی فراهم نمایند. زمانی که به جای تحمل آن می توان زمینه ای برای یادگیری و دنبال کردن اهدافی ایجاد کرد که شاید زمان آن در گذشته مهیا نشده است.

آنچه در ادامه می آید گفت وگوی خبرنگار فرهنگی خبرنگاران با علی فروتن بازیگر سینما و تلویزیون در راستای پویش اجتماعی سهم من در بحران کرونا است.

فروتن که عمدۀ شناخت مردم از او، حضور و نقشش به عنوان یکی از عمو فیتیله ای ها در برنامه فیتیله آدینه تعطیله است، سابقه ای طولانی در حضور و ساخت برنامه ها و مجموعه های تلویزیونی برای رده سنی کودک و نوجوان دارد. از جمله آثار فروتن می توان به فیتیله آدینه تعطیله، کارگاه خصوصی من، آتینگا و پاتینگا در شهر، فیتیله دو، شبکه دو، سریال عکاسخانه و فیلم سینمایی فیتیله و ماه پیشونی اشاره نمود.

نیمۀ پر لیوان را ببینیم

فروتن در ابتدا و در اشاره به تبعات مثبت و منفی شیوع ویروس کرونا بیان داشت: به این فکر می کنم که این بحران و این شیوع ویروس، از جنبه منفی، بیماری و متأسفانه مرگ بخشی از مردم کشورمان را در پی داشته است؛ ضمن این که روال معمول زندگی مان را هم درهم ریخته و داستان های دردآور دیگری را هم به دنبال داشته است. این قرنطینه اجباری که البته برخی رعایت نکردند و بی رحمانه به سفر رفتند، متأسفانه عواقب جمعی دارد و رفتار آنان که رعایت نکردند دامن سایرین را هم می گیرد؛ و این گونه نیست که بگویند من اگر رفتم، خودم دچار مشکل می شوم و به کسی ارتباطی ندارد! این ها جزو مسائلی است که به دیگران هم آسیب می رساند.

وی اضافه کرد: اما من در این داستان نیمه پرلیوان را می بینم و جنبه مثبت این داستان این است که خود من که به واسطه کار و موقعیت شغلی ام مجبور هستم ساعات زیادی را بیرون از خانه (در استودیو، سر فیلم برداری و ...) باشم الآن در خانه هستم و بیش از هرزمان دیگری با فرزندان و همسرم در ارتباط هستم و یک سری از معضلات و اشکالاتی را که شاید در زندگی نمی دیدم، تازه متوجه می شوم و به واسطه حضور مستمر و دائمی در خانه متوجه مسائلی که شاید در وجود خودم باشد می شوم؛ می فهمم که در جمع خانواده چطور باید رفتار کرد که آرامش را از آنان سلب نکنی و جریان خوشایند و دل نشینی را تجربه کنیم و از همه مهم تر این که کنار هم به ما خوش بگذرد. خوشبختانه ما در خانواده این مدت کوشش کردیم که روی این موضوع توجه و تمرکز کنیم.

آلبوم عکس ها؛ سرگرمی و لذت نسل دیروز

فروتن در پاسخ به این سوال که روزهای قرنطینه را چگونه می گذراند، گفت: روزها با خانواده گپ می زنیم، بازی های خانوادگی انجام می دهیم، خاطره تعریف می کنیم، فیلم می بینیم و کتاب می خوانیم. به علاوه این که ما در خانه موارد بهداشتی را سخت تر از قبل رعایت می کنیم؛ اگر چیزی را از بیرون می خریم یا تلفنی سفارش می دهیم همان دم در می رود توی کیسه و بعد روی بالکن یا جایی که در تماس با سایر چیزها نباشد قرار می دهیم؛ و اگر بگردد با مایع ضدعفونی نماینده آن را تمیز می کنیم و بعد وارد زنجیره داخلی خانه می گردد. سعی می کنیم لباس هایی که برای بیرون استفاده شده است با لباس های داخل خانه تماس نداشته باشد و قطع یقین در طول روز دستمانمان را بسیار می شوریم.

وی اضافه کرد: بیرون خیلی کم می روم مگر در موارد ضروری و برای خرید کالایی که نیازی داشته باشیم مانند نان که نمی گردد تلفنی و غیرحضوری تهیه کرد وگرنه بیرون نمی رویم؛ البته برای بچه ها سخت است اما کوشش می کنم تا با ترفندهای بازیگری سرشان را گرم کنم و در خانه بمانیم.

این بازیگر برنامه های کودک و نوجوان در اشاره به ترفندی که این روزها رجوع به آن می تواند مفرح و آموزنده باشد، توضیح داد: نسل گذشته ای مانند ما، آخرین نسلی هستیم که آلبوم عکس داریم و نسل جدید به اعتقاد من از این نعمت متأسفانه برخوردار نیستند و همه آلبوم های عکس در گوشی هایشان است. ما قبلاً آلبوم عکس داشتیم، همچنان که امروز داریم (آلبوم قبل از ازدواج، دوران مجردی، پس از ازدواج و ...) من به بچه ها پیشنهاد کردم و خودمان را هم همین کار را کردیم؛ آلبوممان را آوردیم و نشستیم یکی یکی عکس ها و خاطره های زمان و دوره هر عکس را تعریف می کردیم که اینجا کجاست و آن سال چه اتفاقاتی افتاد و چه موضوعاتی برجسته بود. این کار باب گفت وگو را باز می نماید و اتفاقات خوبی در آن هست این که بچه ها درک می نمایند که پدر و مادرشان هم ناگهان عظیم نشده اند و کودکی و نوجوانی و جوانی داشته اند و شاید اشتباهاتی را انجام داده اند که الآن از آن اشتباهات درس می گیرند؛ و این اشتباهات می تواند برای بچه های خودشان تکرار نگردد چون تجربه ای بوده که پدران ما به انتقال داده اند و ماهم باید آن را به فرزندانمان منتقل کنیم.

بازی های آپارتمانی، فرصتی برای سرگرمی در خانه

فروتن در کوششی که این روزها در راستای اثرگذاری اجتماعی انجام می دهد، یادآور شد: این روزها در صفحه ای به نام چهره آزاد در اینستاگرام که توسط من و آقای حمید گلی به صورت مشترک اداره می گردد، بازی های آپارتمانی را به بچه ها یاد می دهیم و از مراجع مختلف استفاده می کنیم و این بازی ها را می گیریم و آنجا می گذاریم که به خانواده ها آموزش بدهیم چطور با ساده ترین چیزهایی که در خانه دارند بازی آپارتمانی انجام دهند؛ مثلاً با لیوان های یک بارمصرف یا لیوان های پلاستیکی که در خانه دارند چطور بازی نمایند یا با جعبه کفش فوتبالدستی درست نمایند و بازی نمایند؛ آموزش بازی هایی که ساده باشد و نیازی نباشد برای تهیه کردن وسایلش بیرون از خانه برویم. برخی از این بازی ها مال کشورهای دیگر و برخی مال خودمان است.

خوشبختانه بچه ها هم از این برنامه استقبال کرده اند. ضمن این که چند کلیپ از کارهای گذشته مان را تهیه کردیم و به خیریه ها دادیم تا برای بچه هایی که متأسفانه بیماری خاص دارند و در مراکز درمانی کلاً قرنطینه هستند، پخش نمایند.

این بازیگر در واکنش به این سوال که این صفحه مختص ایام کرونا ساخته شده است، اضافه کرد: صفحه چهره آزاد قبل از کرونا بود اما بعد از کرونا بود که ما بازی های خانگی را هرچند روز یک بار در آن بارگذاری می کنیم.

توصیه های بهداشت و قرنطینه را رعایت کنیم

فروتن با مخاطب قرار دادن مردم، اعلام کرد: از خانه بیرون نرفتن، در مجامع عمومی حضور پیدا نکردن و رعایت بهداشت راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است که به صورت مکرر این مدت از همه کانال های رسمی و غیررسمی تکرار شده است که دور از ذهن و غیرقابل فهم نیست؛ این توصیه ها بسیار ساده است و من معتقدم اگر این کار را انجام بدهیم این بیماری می تواند بسیار زود ریشه کن گردد.

وی اضافه کرد: در تمام مواردی که بحران یا مسئله ای برای مردم کشورمان ایجاد شده، هنرمندان و ورزشکاران در صدر حضور دارند؛ و به رغم بی احترامی هایی که برخی وقت ها نسبت به ما صورت می گیرد، روی حرف خودمان ایستاده ایم و در کنار مردممان هستیم. برخی وقت ها می گویند که کارهای ما برای پول است یا برای موقعیت است و هزار انگ مختلف ولی من این را بارها گفته ام که بچه ها در هرکجای جهان که باشند ملیت، نژاد و دین و رنگ پوستشان برای من فرقی نمی نماید و برای من یک بچه، یک بچه است.

برای کار کردن با کودک و نوجوان باید وقت بگذارید و بدون هیچ مرزی برایشان فعالیت کنید، همکاران و دوستان من و هنرمندان ورزشکاران هم همواره این کار را انجام داده اند. از آنان خواهش می کنم اگر برخی حضورشان در این ایام کمتر بوده است، کمی پرتوان باشد و از مردم هم درخواست می کنم همان مقداری که به آن هنرمند علاقه وجود دارد، موارد پزشکی رعایت گردد تا شاید گامی در این جهت برداریم که سریع تر این بیماری را در کشورمان ریشه کن کنیم و این موضوع بسیار اتفاق مثبتی است.

خسران زمانی ایجاد می گردد که به موقع عمل نکنیم

فروتن در سرانجام ضمن تاکید بر نقش پراهمیت مسئولین در بحران، توضیح داد: روی صحبتم با مسئولین عزیز ما است که مقداری با مردممان صادق تر باشند. فکر ننمایند مردم متوجه نمی شوند. مردم همه چیز را می فهمند و متوجه می شوند. لطف نمایند صادق باشند و آنقدر همه چیز را به حاشیه نبرند تا همه چیز پیچیده گردد. به موقع عمل کردنو بیان صادقانه مسائل سیاست بهتری است. این بیماری معضلی فقط در ایران نبوده است که مقصر مسئولان ما باشند اما خسران زمانی ایجاد می گردد که به موقع عمل نکنیم.

وی اضافه کرد: حقوق و مسئولیتی که به عهده گرفته اید، بیت المال است و اگر به آن اعتقاد دارید باید پای آن بایستید، به موقع عمل کنید و راست بگویید. امروز حتی بچه های کوچک هم خوب راست را لز ناراست تشخیص می دهند؛ انشالله در سال 99 باهم صادق باشیم و امید و شادی پخش کنیم .

عید را به همه دوستان عزیزم که این مصاحبه را می خوانند، تبریک می گویم و امیدوارم که سال 99 سرشار از سلامتی و شادی و از همه مهم تر امیدواری برای همه ما باشد.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است. بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. برهمین اساس و به ابتکار خبرنگاران و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسؤولیت پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 91

به "خبرنگاران در بحران کرونا هم می توان نیمه پر لیوان را دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران در بحران کرونا هم می توان نیمه پر لیوان را دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید