دو واکسن ایرانی با تکنولوژی فایزر و مدرنا به مرحله بالینی می&zwnjرسند

به گزارش مجله حیات، خبرنگاران : رئیس مرکز روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو از احتمال ورود دو واکسن مدرن ایرانی کرونا به مرحله آزمایشات بالینی اطلاع داد.

دو واکسن ایرانی با تکنولوژی فایزر و مدرنا به مرحله بالینی می&zwnjرسند

به گزارش خبرنگاران به نقل از همشهری آنلاین؛ کیانوش جهانپور در واکنش به گزارش دیروز همشهری آنلاین در توییتی نوشت: نخستین واکسن ایرانی ⁧‫کرونا‬⁩ مبتنی بر فناوری ویروس غیرفعال شده یا Inactived است. دو واکسن ایرانی دیگر همزمان با فناوری mRNA که تکنولوژی مورد استفاده در واکسن مادرنا و فایزر است اینک در مرحله مطالعه حیوانی و پیش بالینی هستند که احتمالا بزودی به مرحله مطالعه بالینی خواهند رسید.

روز چهارشنبه جهانپور خبر از مجوز آزمایش بالینی برای نخستین واکسن ایرانی کرونا داده بود. نکته ای که در مجوز صادر شده برای تست بالینی واکسن کرونا در ایران صادر شده، استفاده از تکنولوژی شناخته شده، رایج و قدیمی فراوری واکسن است؛ ویروس کشته شده یا غیرفعال (Inactivated). هرچند که این شیوه ظاهرا در فراوری واکسن چینی و روسی کرونا هم استفاده شده است. رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت دراین باره به همشهری آنلاین می گوید: این واکسن با تکنولوژی ویروس کشته شده فراوری می گردد. در بعضی کشورها هم واکسن کرونا با همین شیوه ساخته شده است و به هر حال استراتژی مشابه دیگر واکسن هاست.

البته این واکسن به طور قابل توجهی، ارزانتر از واکسن های مدرنا و فایزر و حتی آکسفورد تهیه می گردد. اما تکنولوژی mRNA که واکسن های مدرنا و فایزر استفاده می نمایند، اغوانماینده و جذاب و احتمالا کارایی بیشتری دارد.

اما آنطور که سخنگوی سازمان غذا و دارو به همشهری آنلاین گفته، چند شرکت ایرانی مشغول فراوری واکسن با همان تکنولوژی mRNA هستند که در واکسن های پیشرفته فایزر/بایون تک و مدرنا استفاده می گردد: حداقل دو شرکت در حوزه فراوری واکسن برای واکسن کرونا مشابه با واکسن شرکت مدرنا کار می نمایند. واکسن آنها با تکنولوژی mRNA در مطالعات آزمایشگاهی است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 534

به "دو واکسن ایرانی با تکنولوژی فایزر و مدرنا به مرحله بالینی می&zwnjرسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو واکسن ایرانی با تکنولوژی فایزر و مدرنا به مرحله بالینی می&zwnjرسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید