راهنمای کامل شست وشو و نگهداری از انواع لباس بافتنی

به گزارش مجله حیات، انواع لباس بافتنی در همه استایل های پاییزی و زمستانی کاربرد دارد؛ لباس های راحت و گرم و زیبایی که چه برای استفاده روزمره و چه برای ساختن یک تیپ مهمانی شیک می توان سراغشان رفت. اما چطور می توانیم از لباس های بافتنی مان نگهداری بهتری کنیم و با شست وشوی درست آن ها، عمرشان را بیشتر کنیم؟ از این مطلب به این سوال جواب می دهیم و همه روش های نگه داری و شتسشوی انواع بافت را به شما آموزش می دهیم.

راهنمای کامل شست وشو و نگهداری از انواع لباس بافتنی

1. همیشه از لیبل شست وشوی لباس پیروی کنید

شاید به نظر واضح برسد اما بسیاری از ما همه انواع لباس بافت و پلیور را به یک روش و همراه با هم می شوییم؛ در حالی که الیاف به کار رفته در هر کدام متفاوت است و به همین خاطر روش شتستشوی منحصر به فردی هم دارد.

بیشتر لباس های بافت اصولا قابل شست وشو در ماشین لباس شویی و با دور کند و آب ولرم یا خنک هستند. همچنین لازم است از شوینده ملایم مخصوص لباس های بافتنی و پلیور نیز استفاده شود. انواع بافتنی اصولا به یکی از سه روشی که در ادامه می گوییم، قابل شست وشو هستند.

تنها خشکشویی شوند

در این حالت لازم است لباس در شرایطی با بخار و بدون استفاده از مواد شوینده شیمیایی و به صورت حرفه ای شسته شود.

تنها با دست شسته شوند

در این صورت لازم است از آب ولرم و شوینده ملایم استفاده شود و هر تکه لباس، به آرامی به مدت 10 دقیقه در آب با دست شسته شود و با آب ولرم و سپس سرد آب کشی شود. سپس آب لباس را با فشار آرام، خارج کنید و روی سطح صاف پهن کنید تا خشک شود.

در ماشین لباس شویی شسته شوند

در این صورت می توانید از ماشین لباس شویی، ترجیحا روی دور کند برای شستن بافت استفاده کنید و سپس برای خشک کردن روی سطح صاف پهن کنید.

شست وشوی لباس بافت با الیاف ظریف

لباس بافت و پلیور با الیاف نخی، آکریلیک و پشم را می توان به راحتی داخل ماشین لباسشویی شست اما الیاف ظریف تر مانند کشمیر و ابریشم حتما باید با دست شسته شوند و بدون استفاده از گرما در محیط خانه خشک شوند.

به هیچ عنوان لباس های بافتنی را با هر جنس و الیافی بیش از اندازه نشویید زیرا باعث از بین رفتن بافت و بد حالت شدن آن می شود.

2. لباس های بافتنی را پشت و رو بشویید

برای اینکه لباس به خوبی شسته شود، نیازی نیست روی آن به صورت مستقیم در معرض مواد شوینده قرار گیرد. توصیه می شود که تمام بافتنی ها و پلیورهای خود را به صورت پشت و رو شست وشو کنید تا رنگ و بافت رویی آن تحت تاثیر قرار نگیرد و عمر لباس افزایش پیدا کند.

3. از مواد نرم کننده پارچه استفاده نکنید

استفاده بیش از حد از نرم کننده لباس باعث می شود بافتنی ها گلوله گلوله و بدفرم شوند. علاوه بر آن مانند همه لباس ها، نباید برای بافتنی ها به هیچ عنوان از وایتکس استفاده کرد.

4. برای خشک کردن، بافتنی ها را آویزان نکنید

فرقی نمی کند جنس لباس بافت شما چه باشد، به هر حال برای خشک کردن لباس های بافتنی نباید آن ها را آویزان کرد. برای خشک کردن این لباس ها، ابتدا با فشار آرام دست آب لباس را تا جای ممکن تخلیه کنید سپس لباس را روی یک سطح صاف پهن کنید تا خشک شود. همچنین برای تسریع کردن این فرآیند، می توانید لباس را بین دو پارچه قرار دهید و سپس با فشار آرام دست، رطوبت لباس را بگیرید.

5. بهتر است لباس های بافتنی را اتو نکنید

به طور کلی لباس های بافت و پلیور و بیشتر لباس های ضخیم زمستانی نیازی به اتوکشی ندارند و توصیه ما نیز این است که اگر واقعا احساس نیاز نمی کنید، آن ها را اتو نکشید. ضمناً برای تصمیم گیری در این مورد حتما لازم است لیبل و راهنمای شست وشوی لباس را مطالعه کنید.

بهترین راه برای صاف کردن انواع لباس بافتنی بدون استفاده اتو این است که آن ها را زمانیکه هنوز مرطوب هستند روی یک سطح صاف پهن کنید و بعد سعی کنید تا جای ممکن چروک های آن را با دست باز کنید.

اگر در نهایت تصمیم به اتو کردن لباس بافت خود گرفتید، به شما پیشنهاد می کنیم از حرارت متوسط اتو استفاده کنید و به صورت منظم سطح لباس را با اسپر آب مرطوب کنید و یا از قابلیت بخار اتو استفاده کنید. هنگام اتوکشی، فشار زیادی به لباس وارد نکنید چرا که ممکن است الیاف بافت بسوزد و حالت برّاق بگیرد. همچنین از اسپری کردن مواد نرم کننده به لباس هم به شدت خودداری کنید.

6. لباس های بافت را به جای آویزان کردن، تا کنید

البته این توصیه بستگی زیادی به مدل لباس بافت شما دارد. بافت های سبک و ظریف را می توان آویزان کرد چون فشار زیادی به الیاف پارچه وارد نمی شود، اما لباس های بافت بلند و سنگین را به هیچ عنوان نباید آویزان کنید زیرا کشیده و بدفرم می شوند.

اگر می خواهید لباس بافت خود را آویزان کنید از رخت آویزهای صاف یا پددار استفاده کنید و رخت آویزهایی که زائده های برنده دارند را کنار بگذارید. قبل از آنکه لباس بافتنی را داخل کمد بگذارید، مطمئن شوید که کاملا خشک است.

منبع: grete

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 448

به "راهنمای کامل شست وشو و نگهداری از انواع لباس بافتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل شست وشو و نگهداری از انواع لباس بافتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید