عمارت رکیب خانه؛ یکی از بناهای بافت قدیم اصفهان، عکس

به گزارش مجله حیات، بعده ها این عمارت در دوران قاجار پس از بازسازی به عنوان خانهٔ ظل السلطان استفاده می شده است. کاربری کنونی این ساختمان موزه هنرهای معاصر اصفهان است.

عمارت رکیب خانه؛ یکی از بناهای بافت قدیم اصفهان، عکس

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

این بنا در مرکز شهر اصفهان و نزدیک بناهای مشهوری همچون تالار اشرف، کاخ چهلستون، عالی قاپو و توحیدخانه نهاده شده است و از جمله بناهای بافت قدیم اصفهان به شمار می رود که در اوائل قرن یازدهم هجری مقارن با سلطنت شاه عباس اول به عنوان یکی از بناهای مجموعه دولتخانه صفوی احداث شد. با مراجعه به منابع و مأخذ مختلف دوران صفوی و با توجه به کلمهٔ رکیب خانه معین می گردد که این عمارت محل نگهداری لوازم سوارکاری و یراق آلات اصطبل دولتی بوده است.

با اضمحلال حکومت صفویه، عمارت رکیب خانه متروک گشت و بعدها در عصر قاجار به دستور حاج محمد حسین خان صدر اصفهانی - صدراعظم نیک اندیش فتحعلی شاه - احیاء شد. در دورهٔ حکومت مسعود میرزا ظل السلطان بعد از انجام تعمیرات و الحاقاتی که با آن دوره سازگار بود به عنوان محل زندگی این حاکم معین گشت.

در دوران پهلوی اداره آمار و ثبت احوال اصفهان در این محل مستقر شد و تغییراتی در ساختمان و مخصوصاً در جبهه غربی آن صورت گرفت.

در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی رکیب خانه مورد بازسازی اساسی نهاده شد و بعد از بازسازی مقرر شد اشیاء موجود در موزه های هنرهای تزئینی تهران و بقیهٔ اشیاء قدیمی به اصفهان منتقل و در این ساختمان به معرض تماشای عموم گذاشته گردد. در اجرای این هدف در تابستان 1375 گنجینه های تزئینی رسماً افتتاح و مورد بهره برداری نهاده شد.

در حال حاضر این گنجینه با فضائی به مساحت 2600 متر مربع و حدود 1200 متر فضای نمایشگاهی با در بر دریافت هفت بخش دائمی صدها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم عرضه نموده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 683

به "عمارت رکیب خانه؛ یکی از بناهای بافت قدیم اصفهان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت رکیب خانه؛ یکی از بناهای بافت قدیم اصفهان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید