چه کسی ماشین ظرفشویی را اختراع کرد؟

به گزارش مجله حیات، در ماشین ظرفشویی اولیهٔ از قفسه های سیمی استفاده می شد که ظرف ها را درون چرخی نگه می داشت که درون دیگ جوشان مسی می چرخیدند.

چه کسی ماشین ظرفشویی را اختراع کرد؟

به گزارش ، ژوزفین گریس کوچرن (Josephine garis cochrane) از دست خدمه اش عصبانی و ناراضی بود. او فکر می کرد آن ها هنگام شستشوی ظرف های چینی ظریف وگران قیمتش٬ دقت و توجه نمی کنند.

او و همسرش اغلب در خانه مهمانان زیادی داشتند و برخی از با ارزش ترین ظروفشان بر اثر بی دقتی خدمه٬ لب پر شده بود٬ برای همین٬ این زن معاشرتی و اجتماعی اهل شلبی ویل ایلی نویز تصمیم گرفت خودش ظروف چینی اش را بشوید.

ژوزفین که از این کار نفرت انگیز سخت سر خورده شده بود٬ از آشپزخانه بیرون آمد و به اتاق مطالعه رفت. روی مبلی نشست و به فکر فرو رفت. در آن جا فکر اختراع ماشینی به ذهنش خطور کرد که به طور اتوماتیک ظرف ها را با افشاندن آب داغ بشوید.

ژوزفین از این فکر چنان به هیجان آمد و دلگرم شد که ساخت ماشین ظرفشویی را در انباری پشت خانه اش شروع کرد. کمی بعد٬ شوهرش فوت کرد و ژوزفین که با بدهی های او روبرو شده بود٬ مجبور شد سخت تر کار کند. یک بار که نمونهٔ اصلی را ساخته بود٬ مجبور شد با مکانیک های حرفه ای در کارخانهٔ تولیدی جر و بحث و مبارزه کند. آن ها تنها به این دلیل که ژوزفین زن بود٬ نظر های او را قبول نمی کردند.

ماشین ظرفشویی گریس کوچرن در سال 1886 جواز حق اختراع را کسب کرد و اولین ماشین ظرفشویی پیروز تجاری در جهان شد. کوچرن ابتدا فکر می کرد این ماشین با استقبال بسیار زنان خانه دار روبرو شود٬، اما این هتل ها و رستوران ها بودند که بهترین مشتریانش شدند. ژوزفین در سال 1912 درگذشت و بیش از چهل سال بعد شرکتش که اکنون کیچ اید (kitchenAid: یار آشپزخانه) نامید می شود٬ توانست به رویای او جامهٔ عمل بپوشاند و ماشین ظرفشویی را یکی از رایج ترین وسایل آشپزخانه کند.

من به هر زنی که می خواهد با تلاش خودش ثروتمند شود٬ توصیه نمی کنم ماشین ظرفشویی اختراع کند.

در ماشین اولیهٔ کوچرن از قفسه های سیمی استفاده می شد که ظرف ها را درون چرخی نگه می داشت که درون دیگ جوشان مسی می چرخیدند. این وسیله را می شد با دست یا به کمک موتوری به کار انداخت.

اختراع بزرگ کوچرن در نمایشگاه کلمبیای شیکاگو در سال 1893 به نمایش درآمد و میلیون ها تماشاچی را به سوی خود جلب کرد. نه عدد از ماشین هایش در نمایشگاه هزاران ظرف کثیف را هر روز می شست٬ همچنین اختراعش برترین و بالاترین جایزهٔ هیئت داوران را در تالاری که دستگاه ها و وسایل به نمایش درآمده را ارزیابی می کردند به دست آورد.

منبع: 1 پزشک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 180

به "چه کسی ماشین ظرفشویی را اختراع کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی ماشین ظرفشویی را اختراع کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید