یکی از سازندگان پیشکسوت سنتور دار فانی را وداع گفت

به گزارش مجله حیات، داریوش سالاری از سازندگان پیشکسوت ساز سنتور شنبه شب سوم آبان ماه به دلیل ابتلا به بیماری کووید 19 دار فانی را وداع گفت.

یکی از سازندگان پیشکسوت سنتور دار فانی را وداع گفت

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، داریوش سالاری نوازنده پیشکسوت ساز سنتور که به بیماری دیابت مبتلا بود شامگاه شنبه سوم آبان ماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دارفانی را وداع گفت.

داریوش سالاری 6 اردیبهشت سال 1329 در آبادان به دنیا آمد. پس از خاتمه تحصیلات متوسطه در آبادان به منظور ادامهٔ تحصیل به هندوستان رفت و در رشتهٔ علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. او به دلیل علاقه به موسیقی فراگیری ساز سی تار را شروع کرد و 6 سال نزد آناندا شارما شیوهٔ نوازندگی راوی شانکار را آموخت. وی در دانشگاه اسلامی هندوستان تحصیل نموده است و در نواختن سنتور به مهارت رسید.

وی در سال 1359 به ایران برگشت و از سال 1365 ساختِ ساز سنتور را شروع نمود. او به مُرور تغییراتی در ساختمان و روش ساخت ساز سنتور ایجاد کرد. تغییر ابعاد سنتور و ضخامت صفحات، تغییر روش در پُل گذاری، استفاده از سیم های فولادی به جای سیم های برنجی، ساختن سنتور دو طرف سیم فولادی سُل کوک، ساخت سنتور کروماتیکِ 9 خَرَک و 11 خرک و 15 خرک و سنتور باس از جمله فعالیت های سالاری در زمینهٔ ساخت و بهبود ساز سنتور بود.

در شهریور 1393 کتاب هزار و یک پرسش دربارهٔ سنتور نوشتهٔ داریوش سالاری با تنظیم و ویراستاری شهاب مِنا توسط انتشارات سرود منتشر شد. در مرداد 1394 داریوش سالاری به همراه 4 نوازندهٔ پیشکسوت سنتور از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مورد تقدیر نهاده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 440

به "یکی از سازندگان پیشکسوت سنتور دار فانی را وداع گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از سازندگان پیشکسوت سنتور دار فانی را وداع گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید