10 جاذبه دیدنی شهر تاشکند

به گزارش مجله حیات، جاذبه های شهر تاشکند

مرکز جمهوری ازبکستان، تاشکند یکی از شهرهای بزرگ آسیای میانه محسوب می گردد و بعلاوه یکی از شهرهای کهن جهان است. محققان قدمت این شهر را 2200 سال برآورد نموده اند. این شهر که شهری مدرن به شمار میرود دارای واحدهای صنعتی مدرن و بیش از 500 شرکت تولیدی مختلف شامل صنعت هواپیمائی، تراکتورسازی، صنایع ریسندگی و بافندگی است که بی وقفه در این شهر مشغول فعالیت هستند و این موضوع باعث شد که این شهر خیلی زود رشد کند و به یک شهر پیشرفته و پیشرفته در سطح بین المللی است تبدیل گردد. در این شهر آسمان خراش های مدرن که خود یکی از جاذبه های شهر تاشکند هستند در هر نقطه شهر قد کشیده و سر از میان ابرها درآورده اند و در کنار ساختمان های باستانی و قدیمی با هم ترکیب جالب و دیدنی را به نمایش گذاشته اند. جاذبه های کشور ازبکستان و مرکز آن تاشکند خیلی زیاد است و در هر نقطه این شهر و این کشور می گردد چند اثر یادبود و جاذبه دیدنی زیبا را دید. با خبرنگاران همراه باشید تا در این بخش با 10 تا از جاذبه های دیدنی شهر تاشکند آشنا شوید.

10 جاذبه دیدنی شهر تاشکند

موزه امیر تیمور

حدود 100 موزه در نقاط و شهرهای گوناگون این کشور وجود دارد که نصف این موزها به شهر تاشکند مرکز ازبکستان تعلق دارد و جزء جاذبه های شهر تاشکند هستند. این موزه ها هر کدام به تنهایی دنیایی از تاریخ و فرهنگ و یادبودهای گذشته این شهر هستند. در قلب شهر تاشکند موزه تیموریان که یک موزه دولتی است با گنبدی بزرگ و به رنگ آبی وجود دارد که گنبد باستانی سمرقند را تداعی می نماید و این گنبد جلوه ای از رشد دانش و هنر در دوره امیر تیمور است. سال افتتاح این موزه 1996 است و به امیر تیمور اختصاص دارد و یکی از افتخارات مهم شهر تاشکند محسوب می گردد و ساختار آن جالب توجه است و از جاذبه های شهر تاشکند است.

موزه یادبود شهدا یا قربانیان

یکی دیگر از جاذبه های شهر تاشکند موزه ای است که به یاد قربانیان دوران استعمار در این شهر بنا شده است. این موزه به یاد قربانیان دوران استعمار اتحاد جماهیر شوروی بنا شده است که مردم این سرزمین بر ضد استعمار و استبداد قیام هایی را به پا کردند این حرکت ها در همه ابعاد بود و شامل جنبش های سیاسی و فرهنگی و دموکراسی بود که در جریان آن هزاران نفر در این خاک به شکل های مختلف کشته شدند. این موزه یکی از جاذبه های شهر تاشکند است.

موزه تاریخ تیموریان

موزه تاریخ تیموریان یکی از جاذبه های شهر تاشکند و یک موزه دولتی است که در نزدیکی هتل ازبکستان و مقابل میدان امیر تیمور واقع شده است. در موزه دولتی تاریخ تیموریان نامه ها، سکه ها، کتاب های نسخ خطی، سلاح ها و لباس های جنگی، آلات موسیقی و اشیاء تاریخی دیگری دیده می گردد که برخی از آنها از آرامگاه امیر تیمور در سمرقند است و بیشتر از 3 هزار اثر تاریخی در آن وجود دارد.

بعلاوه آثار دیگری مثل اشیا مورد استفاده امیر تیمور، اشیاء مربوط به زندگی میرزا الغ بیک پادشاه ماوراءالنهر، ظهیرالدین محمد بابر پادشاه سلسله بابریان هند و شاعر بزرگ ترکی گوی، سلطان حسین بایقرا پادشاه خراسان در دوره ای که هرات مرکز آن بود و از شاعران ترکی گو و یک سری آثار دیگر در آن وجود دارد. این موزه تا امروز حدود 2 میلیون بازدید کننده داشته و 400 هیأت رسمی از کشورهای خارجی این موزه را دیده اند و این موزه یکی از دیدنی ترین جاذبه های شهر تاشکند است.

میدان امیر تیمور

یکی دیگر از جاذبه های شهر تاشکند میدان امیر تیمور است که در نوع خود اثری جالب توجه و یادمانی با تاریخی جالب است. درباره تاریخ این میدان گفته اند که اولین مرتبه این میدان به وسیله معماران روسی با هدف باغ مرکزی تاشکند نو طرح آن ریخته شد و میدان کنستانتین نام گرفت و از آن دوره این مجسمه ها که در میدان اصلی شهر وجود داشتند تا حالا چندین بار تغییر نموده اند و اولین بار مجسمه ژنرال کاوفمان در آن نهاده شد و بعد از آن مجسمه کارگران آزاد و سپس مجسمه دهمین سالروز انقلاب اکتبر و بعد مجسمه استالین چند سال بعد مجسمه کارل مارکس و عاقبت مجسمه امیر تیمور در آن جای گرفت و حالا یکی از جاذبه های شهر تاشکند به شمار میرود.

کتابخانه علیشیر نوایی

این کتابخانه که به نام امیر علیشیر نوایی است از بناهای دیدنی این شهر و یکی از جاذبه های شهر تاشکند است و بیش از 6.5 میلیون جلد کتاب و نشریه دارد و قدمتش از 140 سال می گذرد. این کتابخانه بزرگترین و نخستین کتابخانه آسیای مرکزی به شمار میرود و تا حالا چند بار نامش تغییر نموده است و اول کتابخانه عمومی تاشکند نام داشت بعد کتابخانه دولتی ترکستان، سپس مخزن مرکزی نسخ خطی ازبکستان و بلاخره نام آن کتابخانه دولتی علیشیر نوایی ازبکستان شد.

مجتمع حضرت امام

مجتمع حضرت امام یکی از مکان های دیدنی شهر و از جاذبه های شهر تاشکند است که در حقیقت اداره دینی است که به مسلمانان ازبکستان تعلق دارد و مسجد حضرت امام، مدرسه موی مبارک، مدرسه براقخان و مدرسه قفال در این مجموعه واقع شده است. این ساختمان به سبک معماری ملی کشور ازبکستان بنا شده است و یکی از جاذبه های شهر تاشکند محسوب می گردد. در این اداره دینی کتابخانه ای وجود دارد که بیست هزار منبع نسخ خطی ونسخ سنگی نادر و کمیاب دیده می گردد. مسجد حضرت امام در میان عامه مردم به هستی امام معروفیت دارد که رئیس جمهور ازبکستان اسلام کریم اف آن را حدود 10 سال پیش بنا کرد و در حال حاضر محل عبادت میهمانان داخلی و خارجی است و یکی از جاذبه های شهر تاشکند است.

باغ ژاپنی

از دیدنی ها و جاذبه های شهر تاشکند باغ ژاپنی است که یک پارک منحصر به فرد و ویژه است که یادآور فرهنگ ژاپنی است و از جاذبه های شهر تاشکند است که خاطرات رویایی را برای گردشگران به جا می گذارد.

کاخ شاهزاده رومانوف

کاخ شاهزاده رومانوف یکی از جاذبه های شهر تاشکند و آثار تاریخی این شهر است که مکان سکونت شاهزاده رومانوف بوده و سبک ساختمان مدرن است.

اثر یاد بود از شجاعت در زلزله

بنای یاد بود از شجاعت در زلزله سال 1976 بخاطر سالگرد زلزله بزرگی که نصف شهر را نابود نموده بود بنا شد و در حال حاضر یک اثر تاریخی است و از دیدنی ها و جاذبه های شهر تاشکند است.

موزه هنرهای کاربردی

در این موزه که از جاذبه های شهر تاشکند است آثار همه مردم شهر تاشکند وجود دارد و مردم هنرهایشان را که شامل آثار سفال گری، فرش های دست بافت و غیره است در معرض دید عموم قرار می دهند.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1161

به "10 جاذبه دیدنی شهر تاشکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 جاذبه دیدنی شهر تاشکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید