آشنایی با شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا

به گزارش مجله حیات، اگر قصد دارید پس از دریافت واکسن کرونا، خون اهدا کنید بهتر است مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا

به گزارش خبرنگاران، اهدای خون اقدامی ساده و فداکارانه است که می تواند جان انسان ها را نجات دهد بنابراین اگر قصد اهدای خون خود را دارید اول از همه باید به خود افتخار کنید. اما این کار در دوران همه گیری بیماری کرونا با ابهامات و سوالاتی همراه است از جمله اینکه آیا اهدای خون پس از دریافت واکسن کرونا درست است یا خیر.

واقعیت این است که اکنون - بدون توجه به شرایط کرونایی- زمان مهمی برای اهدای خون به تعداد می آید.

بر اساس بیانیه مشترک انجمن بانک های خون آمریکا (AABB)، مراکز خون و صلیب سرخ در سراسر کشور اخیراً گزارش شده که اندازه اهدای خون و جمع آوری این احتیاج بیماران کاهش یافته است. بعضی گزارش نموده اند که از کاهش اندازه مشارکت اهدانمایندگان بیش از یک سال گذشته است -واقعیتی نگران نماینده با توجه به اینکه بیماران و مراکز خون برای درمان های خودبه این منبع وابسته هستند.

اگر به تازگی واکسن کرونا تزریق نموده اید بهتر است پیش از آنکه به مرکز اهدای خون مراجعه کنید بعضی اطلاعات مهم و لازم را کسب نموده و سپس اقدام کنید.

سوال ممی که مطرح می گردد آن است که آیا اساسا می توان پس از دریافت واکسن کرونا اقدام به اهدای خون کرد؟ بنا بر اعلام لیب سرخ آمریکا، این کار ، خوب و مناسب است اما پیش از آن باید نکاتی رعایت گردد.

نخست اینکه، حتما پیش از اهدای خون باید کارت دریافت واکسن خود را به مرکز ارائه دهید تا نام و نوع واکسنی که زده اید تعیین گردد. دوم اینکه، اگر پس از دریافت واکسن دچار عوارض پس از آن شدید، نباید به مرکز اهدای خون بروید. تنها کسانی می توانند بلافاصله مبادرت به خون دهی نمایند که به هیچ عارضه ای از واکسن دچار نشده اند.

صلیب سرخ آمریکا می گوید: اهدانمایندگان خون واجد شرایط که واکسن ضعیف شده COVID-19 دریافت نموده یا نمی دانند چه نوع واکسنی را تزریق نموده اند، باید تا دو هفته پس از تزریق واکسن صبر نمایند و سپس برای خون دادن اقدام نمایند. با این حال، این دستورالعمل کمی گیج نماینده است زیرا هیچ یک از واکسن های کرونا که در حال حاضر موجود هستند، واکسن های ضعیف شده زنده نیستند (یعنی واکسن هایی که از شکل ضعیف ویروس ایجاد شده و باعث بیماری می شوند).

نکته اصلی اینجاست: از آنجا که هیچ واکسن کرونای ضعیف شده برای استفاده در ایالات متحده تأیید نشده، می توانید پس از دریافت واکسن، به محض اینکه آگاه شدید که کدام نوع آن را دریافت نموده اید، خون اهدا کنید. اگر از نوع واکسن دریافتی خود مطمئن نیستید (به این علت که شما در یک مطالعه تحقیقاتی شرکت نموده یا اصلا به این مساله توجه ننموده اید)، باید برای اهدای خون دو هفته صبر کنید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 916

به "آشنایی با شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید