ابراز تاسف اتحادیه اروپا از مخالفت آمریکا با درخواست ایران از صندوق بین المللی پول

به گزارش مجله حیات، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مخالفت آمریکا با درخواست ایران از صندوق بین المللی پول برای اعطای تسهیلات اقتصادی درمبارزه با ویروس کرونا ابراز تاسف کرد.

ابراز تاسف اتحادیه اروپا از مخالفت آمریکا با درخواست ایران از صندوق بین المللی پول

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، جوسپ بورل امروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی از بروکسل گفت؛ ما از پیش تر بیان کردیم که تحریم ها نباید بر فعالیت های تجاری بشر محبت آمیز تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها اصرار دارند تحریم ها در این زمینه تاثیری ندارد اضافه کرد: مشکل این است که ایران منابع لازم برای خرید کالاهای مورد احتیاج در مبارزه با ویروس کرونا را در اختیار ندارد.

بورل توضیح داد که اتحادیه اروپا از کاهش تحریم ها علیه ایران و درخواست این کشور از صندوق بین المللی پول برای دریافت یاری مالی درمبارزه با کرونا حمایت می نماید.

وی بر همین اساس اضافه کرد؛ از اینکه ایالات متحده آمریکا با تصمیم صندوق بین المللی پول در این زمینه مخالفت می نماید متاسف هستیم. این در خواست بنا به دلایل بشرمحبت آمیز باید پذیرفته می شد اما طبق قوانین صندوق اگر کشورها مخالفت نمایند امکان یاری وجود ندارد.

بورل با بیان اینکه در این زمینه با مدیرعامل صندوق بین المللی پول رایزنی نموده توضیح داد از تصمیم گرفته شده به دلایل بشر محبت آمیز عمیقا متاسف است.

رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اواسط اسفندماه بیان کرد که برای مقابله با ویروس کرونا طی نامه ای به رییس صندوق بین المللی پول خواهان استفاده از حق ایران برای بهره مندی از 5 میلیارد دلار تسهیلات سریع از آن صندوق شده است.

عبدالناصر همتی با اشاره به اعلام آمادگی این سازمان برای ارائه پشتیبانی های مالی در قالب یاری های اضطرای به میزان 50 میلیارد دلار، در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود اضافه کرد: پیرو این اعلام و برای بهره مندی از این حق ایران، روز آدینه 16 اسفند ماه، نامه ای به خانم کریستالینا گئورگیوا رئیس صندوق بین المللی پول نوشته و بیان کردم؛ براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و ضرورت تداوم پر قدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار مالی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواهان بهره مندی از تسهیلات تأمین مالی سریع (RFI) در حدود 5 میلیارد دلار می باشیم.

رئیس بانک مرکزی ایران گفت که واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می تواند معیار خوبی، برای ارزیابی ادعاهای آنها در یاری به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده باشد.

وی ابراز امیدواری نموده بود که صندوق بین المللی پول به این مسئولیت خود در حوزه وظایفش بسرعت عمل کند.

به گزارش ایرنا، همزمان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز از صندوق بین المللی پول درخواست نموده بود تا با توجه به شرایط ویژه ایران در مبارزه با کرونا، ایران را به وسیله ابزار سریع مالی مورد پشتیبانی قرار دهد.

محمد جواد ظریف در توئیتی ابراز امیدواری کرد که این سازمان و هیات مدیره آن به وظایف صندوق پایبند باشند، در طرف درست بایستند و مسئولانه عمل نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 161

به "ابراز تاسف اتحادیه اروپا از مخالفت آمریکا با درخواست ایران از صندوق بین المللی پول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراز تاسف اتحادیه اروپا از مخالفت آمریکا با درخواست ایران از صندوق بین المللی پول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید