خبرنگاران مناقشات آمریکا و اروپا از امنیت تا تجارت، فاصله دو شریک سنتی بیشتر می گردد

به گزارش مجله حیات، تهران-خبرنگاران- روابط آمریکا- اروپا در حالی در دوران دونالد ترامپ دستخوش تغییراتی شده که فرایند موجود نشان می دهد فضای مناسبات دوسوی آتلانتیک با وجود فاصله گیری ترامپ از اروپا، کوشش اروپا برای استقلال بیشتر، تردیدها در خصوص شراکت امنیتی دو طرف و اختلافات در حوزه های تجاری و مالی به افزایش فاصله میان دو شریک سنتی انجامیده است.

خبرنگاران مناقشات آمریکا و اروپا از امنیت تا تجارت، فاصله دو شریک سنتی بیشتر می گردد

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، از زمان حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در قدرت و تاکید وی بر اولویت منافع آمریکا، روابط واشنگتن با شرکایش از جمله اروپا با شک و تردیدهایی روبرو شده است. اختلافات طرفین در این دوره بیشتر از گذشته برجسته شده و شرایط به گونه ای پیش رفته که به نظر می رسد اروپا به دنبال قطع وابستگی اش به آمریکا در حوزه های مختلف از جمله بخش امنیتی بوده است.

در این میان بعضی مقامات غربی نیز به افزایش فاصله اروپا با آمریکا در این دوران اشاره نموده اند که منجر به افول غرب شده است. نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه اخیرا در اظهاراتی مطرح کرد که غرب قدرت خود را در صحنه جهانی از دست داده است. سارکوزی اعلام نموده که آمریکا از جنگ جهانی دوم به این سمت، نخستین بار است که ادعا می نماید دیگر مسوولیت نظم جهانی را نمی پذیرد و روی منافع خودش متمرکز می گردد. سارکوزی توضیح داد: این عدم تعهد، که نه با ترامپ بلکه با سلف او، باراک اوباما شروع شد، در بین متحدان آمریکا که همیشه قابلیت اتکا به آمریکا را زیر سوال می برند ایجاد شک و تردید می نماید.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز اخیرا با بیان اینکه سیاست خارجی و امنیتی آمریکا تغییر نموده و این از زمان ریاست جمهوری ترامپ رخ نداده است گفت: در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، سیاست خارجی ایالات متحده تغییری نخواهد نمود. ماس با بیان این که ایالات متحده آمریکا دیگر نمی خواهد نقش پلیس جهانی را که زمانی برای خود قائل بود در مقیاس گذشته ایفا نماید، یادآور شد اروپا باید در آینده با قدرت بیشتری در فکر چگونگی تأمین امنیت خود باشد. وزیر خارجه آلمان پیش تر نیز گفته بود تنش های فعلی بین آلمان و ایالات متحده با رفتن دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده از کاخ سفید حل نمی گردد.

ترامپ از زمان روی کار آمدن در کاخ سفید از اروپا خواسته بود تا سهم بیشتری در بخش امنیتی از جمله هزینه های ناتو برعهده بگیرد که این مسئله موجب اختلافات میان واشنگتن با شرکایش اروپایی اش شد. رئیس جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از آلمان، از این کشور خواسته سهمش از بودجه دفاعی ناتو را به 2درصد فراوری ناخالص داخلی خود افزایش دهد و برلین را به دلیل عدم انجام این کار بزهکار خوانده است.

وی همچنین آلمان را به خاطر مشارکت در اجرای طرح خط لوله انتقال گاز موسوم به نورد استریم 2 به اسیری در دستان روسیه تشبیه و به رفتار بسیار بد با ایالات متحده در امور تجاری متهم نموده است. ترامپ پیشتر نیز فلسفه وجودی ناتو را زیر سوال برده و شکایت نموده بود که آمریکا سهمی ناعادلانه در تامین هزینه های ناتو دارد و کشورهای اروپایی عضو ناتو باید سهم بیشتری از هزینه های تامین امنیت در اروپا را پرداخته و بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

بعضی کارشناسان بر این باورند که ائتلاف سنتی چنددهه ای آمریکا- اروپا شنماینده شده است و این مراودات دوجانبه در استانه تحولات جدید خواهد بود. از جمله نشانه های افزایش فاصله میان دو طرف، اقدام اخیر اتحادیه اروپا در عدم گنجاندن نام آمریکا در فهرست کشورهای امن به دنبال شیوع کرونا بوده است. اروپایی ها در این مقطع زمانی به شدت کوشش دارند استقلال دیپلماتیک از آمریکا بدست بیاورند و دیگر تحت فرمان واشنگتن در امور بین الملل نباشند. بسیاری معتقدند در صورت تداوم حضور ترامپ در کاخ سفید، اختلافات میان آمریکا و اروپا افزایش خواهد یافت به همین دلیل شماری از مقامات اروپایی تمایل به پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا دارند.

تشدید مناقشه تجاری

فیل هوگان کمیسیونر امور تجارت اتحادیه اروپا در حالی اخیرا آمریکا را به استفاده اروپا از حق تحریمی خود در قبال محصولات آمریکایی تهدید کرد که به نظر می رسد مناقشه تجاری آمریکا و اروپا همچنان ادامه دارد.

این مقام اتحادیه اروپا هشدار داده این اتحادیه درصورت بی میلی آمریکا به حل و فصل مناقشه تجاری با بروکسل، نسبت به واشنگتن اقدام قاطعانه ای اتخاذ می نماید.

پیش از این گزارش شده بود که که مناقشه تجاری درمورد یارانه های دو شرکت هواپیمایی ایرباس اروپا و بوئینگ آمریکا در حال نتیجه گیری در سازمان تجارت جهانی است اما به نظر می رسد که مقامات اروپایی نسبت به عزم واشنگتن برای حل و فصل این مناقشه امیدی ندارند.

این مناقشه در سال 2004میلادی شروع شد؛ زمانی که آمریکا، چهار کشور انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا را به ارائه یارانه های غیرقانونی برای حمایت از فراوری طیفی از محصولات ایرباس متهم کرد.

در پرونده جداگانه ای که در سال 2005 به جریان افتاد، اتحادیه اروپا، شرکت بوئینگ را متهم کرد که 19 میلیارد و یکصد میلیون دلار یارانه از بخش های مختلف دولت آمریکا دریافت نموده است.

این مناقشه پیش تر حق وضع تعرفه ها بر 7.5 میلیارد دلار کالاهای اروپایی از سوی آمریکا را به خاطر اعطای یارانه اتحادیه اروپا به شرکت ایرباس اعطا نموده، اما اینکه اروپا چه اقدام تلافی جویانه ای می تواند به ازای حمایت واشنگتن از بوئینگ در پیش گیرد، در ماه سپتامبر (شهریور) معین می گردد.

هوگان اعلام نموده این تعرفه ها علیه محصولات اروپای قابل قبول نیست و باید آمریکا آنها را لغو کند. پیش از این شرکت ایرباس اعلام نموده از احکام سازمان تجارت جهانی به دنبال تتش در روابط با شرکت بوئینگ تبعیت می نماید.

آمریکا و اتحادیه اروپا طی دو سال گذشته در خصوص موضوعات دیگر تجاری و تعرفه ای هم علیه یکدیگر اقدام نموده اند. پیش از وضع تعرفه های سال گذشته آمریکا علیه ایرباس، دولت دونالد ترامپ با وضع تعرفه علیه واردات فولاد از اتحادیه اروپا، بروکسل را با مشکلاتی روبرو نموده بود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین پیشتر تهدید نموده بود که صنعت خودروسازی اروپا را مجازات تعرفه ای کند. این تهدید آلمان را بیشتر نگران نموده است.

مناقشه ایرباس - بوئینگ، یکی از چند موضوع مورد مناقشه آمریکا و اتحادیه اروپاست که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال 2017 شدت گرفته است.

ترامپ، تعرفه هایی بر آلومینیوم و فولاد وارداتی از اتحادیه اروپا و متحدان دیگر اعمال نموده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین تهدید نموده است که اگر اتحادیه اروپا تعرفه واردات شاه میگوهای آمریکایی را کاهش ندهد این اقدام را با تعرفه واردات خودرو از بروکسل تلافی خواهد نمود.

واشنگتن و بروکسل کوشش می نمایند به یک توافق تجاری کوچک و محدود دست یابند و نماینده تجاری اتحادیه اروپا سال جاری و تا قبل از شیوع ویروس کرونا، برای آنالیز این موضوع دیدارهایی را در پایتخت آمریکا انجام داد.

در این راستا نشریه فارن پالسی نیز در گزارشی مطرح کرد: ترامپ در حال تشدید جنگ جنک تجاری با اروپا است و به نظر می رسد راه آسانی پیش روی حل این اختلافات وجود ندارد.

این نشریه بر این باور است که حتی به نظر می رسد در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مناقشه تجاری واشنگتن با اروپا همچنان تداوم داشته باشد اما به شدت دوران ترامپ نباشد. در ادامه این گزارش فارن پالیسی آمده است: شاید مناقشه تجاری آمریکا- اروپا به شدت جنگ تجاری آمریکا- چین نباشد اما این مناقشه روز به روز اختلافات آمریکا و اتحادیه اروپا را گسترش می دهد که در روابط دوجانبه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 313

به "خبرنگاران مناقشات آمریکا و اروپا از امنیت تا تجارت، فاصله دو شریک سنتی بیشتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مناقشات آمریکا و اروپا از امنیت تا تجارت، فاصله دو شریک سنتی بیشتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید