التهاب کیسه مفصلی (بورسیت)

به گزارش مجله حیات، هشت عدد از آن ها در اطراف هر یک از شانه ها، یازده عدد در اطراف هر یک از زانوها و در حدود 78 عدد در هر طرف بدن وجود دارد. بیشتر آن ها حتی اسمی هم ندارند و تا وقتی کارشان را خوب انجام دهند دلیلی ندارد که حتی

التهاب کیسه مفصلی (بورسیت)

نویسنده: دبورا تکاک

مترجم: مینا اسماعیلی

8 روش برطرف درد

هشت عدد از آن ها در اطراف هر یک از شانه ها، یازده عدد در اطراف هر یک از زانوها و در حدود 78 عدد در هر طرف بدن وجود دارد. بیشتر آن ها حتی اسمی هم ندارند و تا وقتی کارشان را خوب انجام دهند دلیلی ندارد که حتی به یکی از آن ها هم توجهی گردد. اما اگر یکی از آن ها از کار بیافتد دقیقاً خواهید فهمید که این کیسه های کوچک که کیسه ی زلالی یا مفصلی نامیده می شوند واقعاً چه اهمیتی دارند. کیسه های زلالی متضمن حرکت نرم و بدون اصطکاک بسکمک از مفاصل بدن می باشند. این کیسه ها چنان نامحسوس، بدون شکایت و سخت کوشانه کار می کنند که به قول پزشکی حتی هنگامی که یکی از آن ها دچار اختلال می گردد، پزشکان معمولاً مشکل را به غلط به یک قسمت مهم تر در بدن نسبت می دهند. نمی توان گفت این عارضه چه موقع اتفاق می افتد. حمله می کند. خوب می گردد و دوباره عود می کند. این خاصیت خوب شدن و عود مکرر بیماری در نوع حاد آن برای بیمار رنج آور و برای آنان که سعی در معین نوع مناسب درمان دارند مأیوس کننده است. التهاب کیسه های زلالی در مقایسه با سایر بیماری های مفصلی مانند التهاب مفاصل (آرتریت)، مانند ناخواهری کریه منظری است که مترصد فرصت است. شاید روزی علم پزشکی به این بیماری که همچون فردی است که در مجلس پایکوبی بدون یار و تنها مانده، توجه بیشتری کند. پس تا آن موقع درمان های آزمایش شده ی مؤثری را ارائه می دهیم که ممکن است شما را موقتاً از این شرایط رنج آور نجات دهند.

- استراحت بهترین کار است

دکتر آلن بِنسمن می گوید: نخستین اقدامی که باید در مورد هر مفصل دردناک انجام داد استراحت دادن به آن است. انجام فعالیتی را که موجب ایجاد درد مفصل می گردد متوقف کرده و به آن استراحت دهید و آن مثل قدیمی ورزشکاران درباره ی کار کردن ضمن داشتن درد را هم فراموش کنید .

- مفصل را حرکت ندهید و از یخ استفاده کنید

دکتر آلن تامسون می گوید: اگر گرمی مفصل را با لمس کردن احساس کنم غالباً بر روی مفصل یخ می گذارم. ده دقیقه بر روی مفصل یخ بگذارید و بعد ده دقیقه یخ را بردارید و دوباره همین کار را تکرار نمایید. تا وقتی مفصل گرم است به آن گرما ندهید .

- درد را با سرما و گرما تسکین دهید

اگر درد یا تورم خیلی شدید نیست و گرمی مفصل هم برطرف شده به توصیه ی دکتر تامسون می توان گاهی از درمان سرد و گرم بهره گرفت. ده دقیقه روی مفصل یخ بگذارید و سپس ده دقیقه به آن گرما بدهید و دوباره از یخ استفاده کنید و این کار را تکرار نمایید.

- از داروهای مجاز بدون نسخه کمک بگیرید دکتر بنسمن استفاده از داروهای ضد التهاب مناسب را در صورت نداشتن حساسیت توصیه می کند. وی می گوید: دارویی را که بیشتر از همه دوست دارم آسپیرین است. نوع آهسته رَهِش (1) این دارو باعث می گردد که نیازی به مصرف مکرر آن نباشد. جذب آسپیرین هایی که به واسطه پوشش مخصوص خود فقط در روده باز می شوند، (از جمله Ecotrin و Ascriptin) در روده صورت می گیرد و برای مبتلایان به زخم معده مناسب است. به هر حال آسپیرین هنوز هم یکی از بهترین هاست .

- درد را با روغن کرچک تسکین دهید

مرحله ی حاد درد معمولاً ظرف 4 الی 5 روز به خاتمه می رسد. اما احتمال طولانی تر شدن این زمان وجود دارد. هنگامی که از شدت درد کاسته می گردد باید نوع درمان را عوض کرد. در این مرحله باید گرما را جایگزین سرما و ورزش را جایگزین بی حرکتی کنید. دکتر تامسون استفاده از روغن کرچک را که هم بسیار آسان است و هم مؤثر، توصیه می کند. روغن کرچک را روی مفصل درگیر بمالید. یک قطعه پارچه ی پشمی یا نخی روی آن گذاشته و سپس از یک تشکچه ی حرارتی استفاده نمایید. همین!

- دست ها را تاب دهید

اگر درد در ناحیه ی آرنج یا شانه احساس گردد، پزشکان تاب دادن آزادانه ی بازو را جهت تسکین درد پیشنهاد می کنند. در ابتدا فقط برای چند دقیقه این حرکت را انجام دهید. اما در طول روز چند بار آن را تکرار نمایید. دکتر ادوارد رزنیک در این باره می گوید: آنچه شما می خواهید این است که دامنه ی حرکاتتان محدود نگردد. به علاوه دوست ندارید که شانه تان خشک و سخت گردد. اما باید توجه داشته باشید که نباید شانه را بیش از حد تحت کشش قرار دهید . وی توصیه می کند که به جلو خم شوید و با قرار دادن دست سالم روی یک صندلی بدن را نگه دارید. بگذارید بازویی که در می کند آویزان گردد. سپس آن را به جلو و عقب، چپ و راست و بالاخره دایره وار در جهت حرکت عقربه های ساعت و خلاف آن حرکت دهید.

- انجام کشش گربه ای

اهمیت انجام ورزش در پی بروز حملات التهابی کیسه ی زلالی را نمی توان بیش از حد مورد تاکید قرار داد. همه ی متخصصان ما روش ها و فنون کشش عضلات را جهت بازگشت حرکت طبیعی و کامل به مفصل توصیه می کنند. نخستین حرکت کششی برای برطرف خشکی و جمود شانه حرکتی است که به کشش گربه ای معروف است. روی دست ها و زانوهایتان خم شوید. دست ها را کمی جلو تر از حد سر قرار دهید. سپس آرنج ها را در حالی که خود را به سمت عقب می کشید و روی پاشنه های پا قرار می گیرید، صاف کنید دکتر رزنیک می گوید: به بیماران می گوییم انگشتانشان را در گوشه ی دیوار به سمت بالا راه ببرند. هدف نهایی از این حرکت آن است که زیر بغل درست در کنج دیوار قرار گیرد. به این طریق می توانید دریابید که در حال انجام ورزشی مؤثر هستید .

- ده روز کپسول صبر مصرف کنید!

بعضی می گویند بهترین علاج التهاب کیسه های مفصلی خوردن ده روز کپسول صبراست! گاهی به زمان کمتر و گاه به زمان بیشتری نیاز است. اما به هر حال صبر همیشه ماده ی اصلی این کپسول هاست! پزشکان می گویند که در صورت مؤثر واقع نشدن هیچ یک از روش ها، مرور زمان درد را تسکین خواهد داد.

پی نوشت :

1. یعنی رها شدن و جذب آن آهسته تر از نوع معمولی است. ویراستار پزشکی

منبع مقاله :

تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 996

به "التهاب کیسه مفصلی (بورسیت)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "التهاب کیسه مفصلی (بورسیت)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید