با من بخوان نامزد جایزه آلما 2024 شد

به گزارش مجله حیات، به گزارش خبرنگاران ، پس از انجمن بین المللی سوادILA که در سال های 2018، 2019، 2020، و 2021 برنامۀ با من بخوان را نامزد آلما نموده بود، ایفلا دومین نهاد بین المللی است که برنامه با من بخوان را شایسته دریافت این جایزه بزرگ دنیای می داند. ایفلا یا فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری که جایگاه مهمی در عرصه کتابداری و ترویج کتابخوانی در دنیا دارد، در طول تاریخ طولانی خود از کار کتابخانه ها، کتابداران و انجمن های کتابخانه ای در سراسر دنیا حمایت نموده است.

با من بخوان نامزد جایزه آلما 2024 شد

ایفلا نهادی مستقل، غیردولتی، و ناسودبر است که از سال 1927 بنیان گذاشته شده و مرجع جهانی حرفه کتابداری و اطلاع رسانی است. هدف این فدراسیون ارتقای تفاهم بین المللی، همکاری، تعامل، پژوهش و توسعه در همه زمینه های کتابداری ازجمله کتاب شناسی، خدمات اطلاع رسانی، و آموزش کتابداران است. انتخاب با من بخوان به عنوان نامزد جایزه آلما از سوی این نهاد معتبر جهانی نشان دهنده کیفیت عملکرد این برنامه براساس استانداردهای جهانی است.

کاترین پترسون دیگر معرف برنامه با من بخوان که خود برنده جایزه آلما سال 2006، جایزه هانس کریستین اندرسن 1998 و دیگر جایزه های معتبر در حوزه ادبیات بچه ها بوده است، برای دوستداران ادبیات بچه ها نامی آشناست.

از این نویسنده محبوب بچه ها و نوجوانان کتاب های زیادی در ایران ترجمه و منتشر شده است که از میان آن ها می توان به همچون ستارگان، نان و گل سرخ، جیپ و داستان های زندگی او و پلی به سوی ترابیتیا اشاره نمود. درون مایه اغلب آثار پترسون موضوع های اجتماعی و انسانی است. او ازجمله نویسندگانی است که همیشه توجه ویژه ای به رنج های بچه ها محروم داشته و از پشتیبانان بزرگ برنامه های ترویج خواندن در میان بچه ها و نوجوانان منطقه ها محروم جهان بوده است. او بارها به مناسبت های گوناگون با ارسال پیغام هایی دلگرم نماینده پشتیبانی و باورعمیق خود به برنامه با من بخوان را اعلام نموده است.

شاخه ملی ایبی در فلاندرز بلژیک یکی از شاخه های دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در سراسر جهان است. این شاخه های ملی در کشورهای گوناگون جهان، نهادهای ناسودبر و مستقلی اند که برای بهبود کیفیت کتاب های بچه ها و توسعه فرهنگ کتابخوانی و کتابخانه های کودک فعالیت می نمایند. شاخه های ملی ایبی ازجمله نهادهایی هستند که می توانند نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن را به هیات داوران این جایزه پیشنهاد بدهند.

با من بخوان برنامه ای برای ترویج کتاب خوانی برای همۀ بچه ها به ویژه بچه ها محروم و در بحران است. این برنامه زیر نظر مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها اجرا می گردد. با من بخوان بر پایۀ رساندن کتاب های مناسب و باکیفیت به دست همۀ بچه ها بنا شده است، به ویژه بچه های که در شرایط معمول زندگی به این گونه از کتاب ها دست رسی ندارند. شعار همه بچه ها حق دارند کتاب های باکیفیت بخوانند در سرلوح این برنامه قرار گرفته است.

با من بخوان بر تقویت سواد پایه و سهیم شدن کتاب با بچه ها و نوجوانان با روش بلندخوانی، گفت وگو و نمایش در پیوند با کتاب تمرکز دارد تا هم زمان با ایجاد لذت و شوق خواندن تأثیرگذاری ژرف تری بر فکر و جان بچه ها بگذارد. این برنامه بر اساس این رویکرد، افزون بر گزینش آگاهانه کتاب های مناسب و باکیفیت و رساندن آن به دست بچه ها، می کوشد با برگزاری کارگاه های گوناگون، مربیان و آموزگاران و خانواده ها را در زمینۀ سواد، کتابخوانی و فعالیت های در پیوند با آن توانمند کند.

برنامه با من بخوان درمنطقه ها مختلفی که بچه ها محروم و در بحران احتیاج به کتاب های باکیفیت داشته باشند، ازسوی نیکوکاران پشتیبانی می گردد. این برنامه از سال 1389 به شکل آزمایشی از حاشیه شهر تهران شروع شد و تا به امروز در مراکزی در 28 استان ایران اجرا شده و بیش از 300 هزار کودک و نوجوان را تحت پوشش خود قرار داده است. از آن جا که با من بخوان به شکلی طراحی شده که قابل اجرا برای گروه های سنی گوناگون و در منطقه ها فرق دارد، تا به امروز در حوزه های متنوعی چون مدارس و مراکز آموزشی در منطقه ها محروم، مراکز حمایت از بچه ها کار و خیابان در منطقه ها حاشیه ای، مراکز بچه ها پناهنده، شیرخوارگاه ها و پرورشگاه ها، بیمارستان ها، منطقه ها زلزله زده و سیل زده و... ، در شرایط خاص و گاه به ظاهر ناممکن، به اجرا درآمده و به موفقیت های چشم گیری دست یافته است.

با من بخوان با ارائه طرح ها و برنامه های متنوعی همچون خواندن با نوزاد و نوپا، خواندن با خانواده، سوادآموزی کاربردی مادران، کمپین یک ترویجگر، یک کیسه کتاب، کتابخانه های سبز و... می کوشد با روش های نو برمبنای دانش روزآمد در جهت ارتقای سواد فرهنگی جامعه گام بردارد. برنامه با من بخوان تا کنون حدود 100 کتابخانه کودک محور در شهرها و روستاهای ایران راه اندازی نموده و بیش از 8000 معلم، کتابدار و داوطلب را آموزش داده است. این برنامه از سال 2017 به این سو هر سال در لیست نامزدان جایزۀ یادبود آسترید لیندگرن (آلما) قرار گرفته است.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن که بزرگ ترین و گران ترین جایزۀ نقدی ادبیات کودک و نوجوان و دومین جایزۀ بزرگ ادبیات در جهان است، از سال 2002 از سوی دولت سوئد برای ترویج و توسعه حق همۀ بچه ها برای دسترسی به ادبیات غنی و داستان های باکیفیت بنیان قرار گرفت. این جایزۀ جهانی به شخص یا سازمانی اهدا می گردد که سهمی برجسته در خلق ادبیات بچه ها و نوجوانان یا ترویج آن داشته باشد. هرساله بیش از 250 فرد و نهاد از سراسر جهان نامزد جایزۀ یادبود آسترید لیندگرن می شوند. این نامزدها، از میان نویسندگان و تصویرگران، قصه گویان، مروجان و نهادهای فعال در حوزه ادبیات بچه ها و ترویج کتابخوانی برگزیده می شوند.

افراد یا سازمان های منتخبی که دارای گسترده ترین و بیش ترین اطلاعات دربارۀ نویسندگان، تصویرگران، قصه گویان و فعالان ادبیات کودک هستند، می توانند هرسال نامزدهاى خود را از سراسر جهان به هیئت داوران جایزه آلما معرفى نمایند. درحال حاضر در ایران چهار نهاد مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها، شوراى کتاب کودک (به عنوان شاخۀ ملی ایبی در ایران)، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان این امتیاز را دارند که نامزدهای خود را به لیندگرن معرفی نمایند.

مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها سال جاری نیز همچون سال های گذشته هوشنگ مرادی کرمانی نویسندۀ محبوب چند نسل از بچه ها ایران را نامزدی شایسته برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن تشخیص داده و او را به هیئت داوران این جایزه معرفی نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1429

به "با من بخوان نامزد جایزه آلما 2024 شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با من بخوان نامزد جایزه آلما 2024 شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید