بذرپاش: ظرفیت ذخیره سنگ آهن کشور تا سال 1418 به سرانجام می رسد

به گزارش مجله حیات، سومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی دیوان محاسبات و وزرای دولت سیزدهم با حضور رئیس کل، دادستان و سایر مقامات این سازمان، نمایندگان دیگر دستگاه های نظارتی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین وی برگزار گردید.

بذرپاش: ظرفیت ذخیره سنگ آهن کشور تا سال 1418 به سرانجام می رسد

به گزارش خبرنگاران، مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور در این نشست، گفت: در حال حاضر در بخش صنعت، معدن و تجارت با فرایند نزولی تشکیل سرمایه، عدم حمایت از رشد فراوری داخلی، کوچک شدن اندازه بازار داخلی فراوریات صنعتی و احتمال اتمام ظرفیت ذخیره سنگ آهن تا سال 1418 با فرایند فعلی فراوری و اکتشاف روبرو هستیم.

وی تاکید نمود: لازم است که انحرافات عملکردی از قبیل عدم اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، عدم واریز و معین نبودن تکلیف سود سهام شرکت های زیرمجموعه کمتر از 50 درصد سهم، عدم اجرای مصوبات هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزها و اصلاح نشدن سیستم خنک کنندگی و شستشوی مواد خام شرکت های فولادی، آلیاژی و معدنی به وسیله متولیان برطرف شود و تکمیل سامانه کاداستر معادن مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: باید برای برطرف موانع و مشکلاتی از جمله بروز خشکسالی و محدودیت های ارزی جهت تامین حدود 13 قلم کالای حساس و ضروری، وقوع کسری اندازه موجودی ذخایر راهبردی کالاهای اساسی نسبت به اندازه مصوب، نامناسب بودن مکانیزم قیمت گذاری در زنجیره فراوری محصولات صنعتی و تحمیل اثرات هزینه ای آن بر بخش صنعت، مشکل درتامین، تجهیز و نوسازی ماشین آلات معادن و عدم تامین پایدار نهاده های فراوری، چاره اندیشی شود.

بذرپاش در انتها، اهتمام در اجرای پروژه های مرتبط با اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و توصیه های زیر را خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد:

- فراوری رونق یابد و واحدهای فراوریی مشکل دار با هدف فعال نمودن آنها مشخص تکلیف شوند

- طرح های مهم و ملی تکمیل و راه اندازی شوند

- طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالا تکمیل شود

- در زنجیره مواد اولیه مورد احتیاج و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای فراوری پایدار توازن ایجاد شود

- صادرات کالا و خدمات غیر نفتی افزایش یابد

- در راستای حفظ تراز مثبت تجاری، واردات به صورت هدفمند مدیریت شود

- رقابت پذیری واحدهای فراوریی کوچک و میانه با هدف صادرات افزایش یابد.

در این نشست، نمایندگان سایر دستگاه های نظارتی نیز به تخلفات، انحرافات، ترک فعل ها، چالش های مستمر و نقاط ضعف و قوت وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کردند.

در بخش دیگری از این نشست، سید رضا فاطمی امین از اقدامات دیوان محاسبات کشور در تهیه و ارائه پیشنهادهای کاربردی حوزه صنعت، معدن و تجارت تقدیر و تشکر کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1112

به "بذرپاش: ظرفیت ذخیره سنگ آهن کشور تا سال 1418 به سرانجام می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بذرپاش: ظرفیت ذخیره سنگ آهن کشور تا سال 1418 به سرانجام می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید