بررسی مودم خارجی و فضای باز ZTE Netbox MC7010 5G

به گزارش مجله حیات، مودم های 5G خارجی و بیرونی مورد توجه کاربران قرار گرفتند و چندین مدل از آن ها وارد بازار کشور شده و با قیمت های نسبتا بالایی به فروش می رسند.

بررسی مودم خارجی و فضای باز ZTE Netbox MC7010 5G

مزیت این مودم ها، پشتیبانی از غالب باندهای رادیویی به همراه آنتن دهی و گیرندگی بالاتر و بهتر و در نتیجه سرعت و کیفیت بیشتر اینترنت است. در کشوری مانند ایران که در غالب نقاط مانند حاشیه های شهرها، روستاها، محله های تازه شکل گرفته و توسعه پیدا کرده و شهرک های مسکونی، تعداد آنتن های BTS کمتری نسبت به جمیعت و کاربران نصب شده است؛ مودم های خارجی و بیرونی کارایی بالایی دارند.

تا کنون چند مودم بیرونی مانند هواوی H312-371، هواوی N5368X و هواوی B2368 را معرفی کردیم و امروز می خواهیم سراغ یک مودم بیرونی مجذوب کننده دیگر ولی این بار از شرکت ZTE به نام Netbox MC7010 5G برویم. مودمی که در این چند ماه اخیر عرضه شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است.

پیش از اینکه سراغ مشخصات و طراحی و مزایا/معایب این مودم بیرونی 5G برویم؛ باید بگوییم که زدتی ای MC7010 وارد بازار ایران شده و برای نمونه شرکت مودم مارت آن را با قیمت حدود 19 میلیون تومان به فروش می رساند. اینکه آیا ارزش دارد برای چنین مودمی 19 میلیون تومان پول داد؛ همان سوالی است که می خواهیم در این مقاله جواب بدهیم. پس با ما همراه باشید تا ببینیم این مودم فایوجی چه دستاوردی برای ما دارد؟

طراحی و ظاهر مودم زد تی ای Netbox MC7010 5G

این مودم مستطیلی و چهار گوش و تا حدودی مشابه با مودم است و طراحی دایره ای ندارد. البته، از نظر ضخامت و ابعاد بزرگ تر از H312-371 مدل بوده و مانند آن در فضای بیرونی خانه و شرکت، روی دیوار، شیشه، ستون و پایه ها نصب می شود.

اندازه دقیق مودم زد تی ای Netbox MC7010 5G برابر با 188 در 106.6 در 29 میلی متر است. هر دو سری آنتن 5G و LTE در این مودم داخلی هستند و دیگر سوکتی برای نصب آنتن بیرونی ندارد.

درون جعبه این مودم علاوه بر خودم مودم روتر ZTE MC7010، کابل LAN ده متری، یک منبع تغذیه و تجهیزات ODU یا وسایل نصب مودم در فضای بیرونی نیز در جعبه به همراه دفترچه راهنما قرار داده شده اند.

درب بخش پایینی مودم را بردارید؛ یک درگاه شبکه لن RJ45 با سرعت 2.5 گیگابیت بر ثانیه POE مشاهده می کنید که می تواند از طریق کابل شبکه به روتر داخلی نصب شود و روی آن نیز انرژی منتقل شده و از روتر تغذیه خواهد کرد تا نیازی نباشد مودم را به طور مستقیم به پریز برق زد. باید کابل شبکه LAN را از یک طرف به درگاه RJ45 مودم Netbox MC7010 5G وصل کنید و از طرف دیگر به مبدل منبع تغذیه وصل کنید. روتر داخلی نیز باید از طریق کابل شبکه به منبع تغذیه وصل شود تا هم مودم روشن شده و هم اینترنت روی روتر بی سیم اشتراک گذاری شود.

همچنین یک اسلات سیم کارت و درگاه USB C در بخش پایینی مودم مشاهده می شود. کلید ریست نیز در این بخش در دسترس است.

در پنل جلویی مودم، علاوه بر اینکه علامت 5G حک شده که نشان دهنده پشتیبانی از شبکه های 5G است؛ چراغ های LED نیز برای مشخص شرایط شبکه موبایل، آنتن دهی، وای فای، شبکه LAN و پاور قرار گرفته است.

تجهیزات جانبی این مودم برای نصب آن در بیرون از خانه کامل هستند و شما از طریق دفترچه راهنما به راحتی می توان مودم را پشت پنجره اتاق نصب کرده و از طریق کابل شبکه به روتر داخلی وصل کنید. این مودم و تجهیزات ODU آن ضد آب هستند و در برابر قطرات باران مقاومت می کنند. همین طور، در برابر گرد و غبار مقاوم هستند و این عوامل خارجی نمی توانند باعث خرابی مودم شوند.

مشخصات مودم زد تی ای Netbox MC7010 5G

مودم فایوجی ZTE NET BOX MC7010 از شبکه های 5G زیر 6 گیگاهرتز SA/NSA و mmWave به همراه شبکه های TD-LTE/4G LTE پشتیبانی می کند. به زبان دیگر، از همه شبکه های موبایل موجود با باندهای رادیویی مختلف پشتیبانی خواهد کرد.

با هم نگاهی به باندهای رادیویی مورد پشتیبانی این مودم می اندازیم:

5G: n1/n3/n7/n8/n20/n28/n38/n41/n77/n78/n79

4G LTE FDD: B1/2/3/4/5/7/8/12/17/20/25/26/28/29/30/32/66/71

4G LTE TDD: B34/38/39/40/41/42/43

خوب، با نگاهی به باندهای رادیویی FDD و TDD می فهمیم که برای استفاده در ایران یک مودم کامل است و از همه باندهای رادیویی اپراتورهای موبایل پشتیبانی می کند. یعنی فرقی نمی کند سیم کارت همراه اول، ایرانسل، شاتل موبایل یا رایتل را روی این مودم انداخته یا از سیم کارت TDLTE استفاده کنید؛ در همه آن ها می توانید به شبکه موبایل وصل شده و از اینترنت استفاده کنید.

یکی از مزایای بزرگ مودم های 5G همین مسئله پشتیبانی از باندهای رادیویی مختلف و متنوع و نداشتن محدودیت های فرکانسی است.

پردازنده این مودم کوالکام اسنپدراگون SDX55M یا همان X55 5G است که یکی از شناخته شده ترین تراشه های 5G کوالکام در بازار بوده و روی بسیاری از مودم ها و گوشی های 5G امروزی نصب شده است. معماری هسته های این پردازنده Cortex A7 با سرعت 1.4 گیگاهرتز است.

حداکثر سرعت دانلود مودم زد تی ای MC7010 در شبکه های 5G به مرز 3.8 گیگابیت و حداکثر سرعت آپلود به مرز 331 مگابیت بر ثانیه می رسد. در شبکه های 4G LTE از رده LTE Cat 22 با حداکثر سرعت 1.8 گیگابیت بر ثانیه برای دانلود و 270 مگابیت بر ثانیه برای آپلود است.

همه این سرعت ها برای شبکه های موبایل ایران بسیار زیاد بوده و می توان گفت تا مدت ها از نظر تئوری، مشکل و محدودیتی برای سرعت دانلود و آپلود در شبکه ندارید.

پهنای باند این مودم در امواچ میلی متری (mmWave) برابر با 800 مگاهرتز و در شبکه های زیر 6 گیگاهرتز به 200 مگاهرتز می رسد. همین طور، روی شبکه های mmWave از MIMO 2×2 و روی شبکه های زیر 6 گیگاهرتز از MIMO 4×4 سود برده و همین فناوری را روی شبکه های 4G LTE دارد.

از نظر فنی و مشخصات سخت افزاری، مودم ZTE NET BOX MC7010 را می توان یکی از کامل ترین مودم های 5G سال 2022 برشمرد و تقریبا چیزی نیست که شما نیاز داشته باشید و در این مودم یافت نشود.

وای فای مودم زد تی ای Netbox MC7010 5G

نکته مهمی که باید برای خرید و استفاده از مودم زد تی ای MC7010 بدانید؛ حتما نیاز به یک روتر دو بانده با درگاه شبکه RJ45 گیگابیتی دارید تا بتوانید به اینترنت وصل شوید. خود مودم به تنهایی وای فای نمی دهد و باید حتما به یک روتر وصل شود. لذا، نمی توانیم برای مودم MC7010 مشخصات وای فای ذکر کنیم.

با توجه به اینکه یک مودم 5G خریداری کردید و سرعت های اینترنت گیگابیتی می دهد؛ خریداری یک روتر دو بانده حداقل 802.11ac با سرعت 2 گیگابیت بر ثانیه به بالا ضروری است. اگر مودم تک بانده یا ضعیفی بخرید؛ خودتان سرعت اینترنت را محدود کرده و عملا تمام مزایای مودم 5G را از بین برده اید.

امکانات نرم افزاری و پنل مدیریتی مودم زد تی ای Netbox MC7010 5G

این مودم فایوجی را هم مانند سایر مودم ها و روترها می توانید به سادگی از طریق پنل مدیریتی تحت وب کنترل و تنظیم و پیکربندی کنید.

در پنل مدیریتی این مودم می توانید ابزارهایی مانند فایروال، کنترل والدین، به روزرسانی اتوماتیک فریم ویر، فیلترسازی آدرس های IP و MAC، ارسال و دریافت پیامک (SMS)، مدیریت مخاطبان، مدیریت مصرف کاربران، وی پی ان کلاینت، تنظیمات VoIP، ابزار عیب یابی سیگنال های 5G و

حرف آخر درباره مودم زد تی ای Netbox MC7010 5G

مزایای کلیدی مودم MC7010 یکی برخورداری از یک پردازنده کاملا نسل نو و پر قدرت با پشتیبانی از باندهای رادیویی متنوع در 5G و 4G LTE و TDLTE است و دیگری آنتن دهی و پوشش دهی گسترده و بالا برای امواج 5G است.

یک مودم 5G کامل و بی نقص که ای کاش در ایران شبکه های 5G به طور عمومی راه اندازی شده بودند تا می توانستیم آن را تست و ارزیابی کرده و پیشنهاد خرید بدهیم.

در بازار کنونی، خرید این مودم بیشتر برای استفاده از شبکه های 4G LTE و TDLTE است و قاعدتا منطقی نیست شما 19 میلیون تومان برای خرید یک مودمی بدهید که ویژگی اساسی و اصلی و قدرت شاخص آن در 5G است. جز اینکه بخواهید برای آینده و زمان ورود شبکه های 5G در ایران سرمایه گذاری کنید یا اینکه دوست داشته باشید بالاترین و سریع ترین مودم روتر 4G/5G را بخرید.

با نصب این مودم در بیرون از خانه می توانید بالاترین آنتن دهی و گیرندگی سیگنال ها را دریافت و مشکل آنتن دهی شبکه های موبایل را رفع کنید. فقط در نظر داشته باشید که باید برای استفاده از این مودم، حتما یک روتر بی سیم دو بانده نیز خریداری کرده یا در خانه داشته باشید.

مزایا:

1- پشتیبانی از همه شبکه های 5G و 4G LTE و TDLTE با باندهای رادیویی متنوع

2- درگاه شبکه LAN با سرعت 2.5 گیگابیت

3- ضد آب و ضد گرد و غبار

4- بالاترین سرعت در 5G و 4G

معایب:

1- برای استفاده مودم نیاز به روتر دو بانده داخلی دارید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1157

به "بررسی مودم خارجی و فضای باز ZTE Netbox MC7010 5G" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی مودم خارجی و فضای باز ZTE Netbox MC7010 5G"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید