تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش تازه

به گزارش مجله حیات، دنیا هنوز در خصوص استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت سبز قابل دوام برای خودرو های برقی در حال بحث است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، این ایده را به شکل حیرت انگیزی احمقانه خوانده است، در حالی که گروه BMW به شدت با وی مخالف است و روی نوآوری ها روی خودرو های الکتریکی هیدروژنی سرمایه گذاری می نماید.

تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش تازه

دانشمندان استرالیایی پیروز به ابداع روشی نو شده اند که در آن دیگر احتیاجی به نمک زدایی نیست و می تواند مستقیما از آب دریا، هیدروژن پاک فراوری کند.

دنیا هنوز در خصوص استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت سبز قابل دوام برای خودرو های برقی در حال بحث است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، این ایده را به شکل حیرت انگیزی احمقانه خوانده است، در حالی که گروه BMW به شدت با وی مخالف است و روی نوآوری ها روی خودرو های الکتریکی هیدروژنی سرمایه گذاری می نماید.

با این حال، گزارش 2021 هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) از دانشمندان و مهندسان خواسته است تا تلاش های خود برای توسعه انرژی های تنوپذیر را دو چندان نمایند و همه گزینه ها را در نظر بگیرند.

هیئت بین دولتی تغییر اقلیم یک نهاد بین دولتی علمی است که اقدام به ارزیابی جامع از اطلاعات علمی، فنی و اجتماعی-اقتصادی جاری در خصوص مخاطرات تغییرات آب وهوایی بر اثر فعالیت های انسانی در سراسر دنیا می نماید. ارزیابی پیامد های بالقوه این تغییرات و گزینه های احتمالی سازگار شدن با این پیامد ها و کاستن از عواقب آن، از تلاش های این نهاد است.

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه RMIT در استرالیا روشی ارزان تر و کم مصرف تر برای ساخت هیدروژن به شکل مستقیم از آب دریا ایجاد نموده اند و این می تواند گامی حیاتی به سوی صنعت دنیای هیدروژن سبز بادوام باشد.

عدم احتیاج به نمک زدایی

روش نو به نمک زدایی احتیاجی ندارد و آب دریا را مستقیماً به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می نماید. این یک مزیت عالی است، زیرا نمک زدایی معمولاً یک فرآیند پرهزینه و انرژی بر است که بعلاوه منجر به فراوری گاز های گلخانه ای می گردد.

در واقع، امروزه تقریباً تمام هیدروژن از سوخت های فسیلی به دست می آید و فراوری آن تقریباً 830 میلیون تن کربن دی اکسید در سال منتشر می نماید. فراوری هیدروژن سبز از تجزیه آب، بسیار پرهزینه است و بنابراین تنها حدود یک درصد از کل فراوری هیدروژن در سراسر دنیا را تشکیل می دهد.

دکتر نصیر محمود محقق ارشد RMIT توضیح می دهد: روش ما برای فراوری هیدروژن به شکل مستقیم از آب دریا، ساده، مقیاس پذیر و بسیار ارزان تر از هر روش فراوری هیدروژن سبزی است که در حال حاضر در بازار است. ما با توسعه بیشتر این روش امیدواریم که بتواند ایجاد یک صنعت پر رونق فراوری هیدروژن سبز در استرالیا را پیش ببرد.

کاهش چشمگیر هزینه های فراوری هیدروژن سبز

دانشمندان یک حق اختراع موقت را برای روش خود ثبت نموده اند که به تفصیل در مطالعه ای که در مجله Wiley journal, Small منتشر شده توضیح داده شده است.

دانشمندان از یک الکترولیز برای ارسال جریان الکتریکی به آب استفاده کردند. این کار، آب را به عناصر تشکیل دهنده خود یعنی هیدروژن و اکسیژن تجزیه می نماید.

برخلاف روش های سنتی که اندازه زیادی کلرِ بالقوه مضر را به عنوان محصول جانبی فراوری می نمایند، این روش نو به هیچ وجه کلر فراوری نمی نماید.

این روش از نوع خاصی از الکترولیزور استفاده می نماید که برای کار با آب دریا ساخته شده است. محققان می گویند که آن ها از لحاظ مصرف انرژی، کارآمد هستند و می توانند در دمای اتاق مورد استفاده قرار بگیرند.

در نهایت، پژوهشگران بر این باورند که این فناوری می تواند به طور چشمگیری هزینه الکترولیز ها را کاهش دهد، به حدی که می تواند به تحقق هدف دولت استرالیا برای فراوری هیدروژن سبز به قیمت دو دلار در ازای هر کیلوگرم یاری کند.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید
انتشار: 27 بهمن 1401 بروزرسانی: 27 بهمن 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1383

به "تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید