جزییاتی از مقابله با پیری و فناوری جوان سازی پوست

به گزارش مجله حیات، گروه خبرنگاران زندگی - اکنون محققان کمبریج که این جوانسازی را انجام داده اند معتقدند که می توانند همین کار را با سایر بافت های بدن انجام دهند. هدف نهایی ابداع درمان هایی برای بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند دیابت، بیماری های قلبی و اختلالات عصبی است. این فناوری بر اساس تکنیک هایی ساخته شده است که بیش از 25 سال پیش برای پرورش اولین گوسفند همچون سازی شده به نام دالی (Dolly) استفاده شده است.

جزییاتی از مقابله با پیری و فناوری جوان سازی پوست

پروفسور ولف ریک رییس این تیم از موسسه بابراهام در کمبریج گفت، امیدوار است که در نهایت بتوان از این تکنیک برای سالم تر نگاه داشتن افراد برای مدت طولانی تر در حین افزایش سن آنها استفاده کرد.

وی گفت: بسیاری از بیماری های رایج با افزایش سن بدتر می شوند و یاری کردن به مردم در این زمینه بسیار هیجان انگیز است. با این حال پروفسور رایش تاکید نمود که این کار، که در مجله eLife منتشر شده است، هنوز در مراحل اولیه است. وی گفت که چند مشکل علمی وجود دارد که باید قبل از اینکه این کار از آزمایشگاه وی خارج و به کلینیک منتقل گردد، بر آنها غلبه کند.

اما وی گفت که نشان دادن امکان جوانسازی سلولی برای اولین بار یک گام مهم رو به جلو بود.خاستگاه این تکنیک از دهه 1990 سرچشمه می گیرد، زمانی که محققان در موسسه Roslin در خارج از ادینبورگ روشی را برای تبدیل سلول غده پستانی بالغ گرفته شده از یک گوسفند به یک جنین ابداع کردند. این کار منجر به خلق گوسفند شبیه سازی شده دالی شد.

هدف تیم Roslin ایجاد کلون هایی از گوسفند یا در واقع انسان نبود، بلکه استفاده از این تکنیک برای ایجاد سلول های بنیادی جنینی انسان بود.آنها امیدوار بودند که این سلول ها بتوانند به بافت های خاصی مانند ماهیچه، غضروف و سلول های عصبی تبدیل شوند تا جایگزین قسمت های فرسوده بدن شوند.

تکنیک دالی در سال 2006 به وسیله پروفسور شینیا یاماناکا در دانشگاه کیوتو ساده تر شد. این روش نو که IPS نام دارد شامل افزودن مواد شیمیایی به سلول های بالغ برای حدود 50 روز بود. این کار به بروز تغییرات ژنتیکی منجر شد که سلول های بالغ را به سلول های بنیادی تبدیل کرد.

در هر دو تکنیک Dolly و IPS، سلول های بنیادی ایجاد شده باید دوباره در سلول ها و بافت های مورد احتیاج بیمار رشد نمایند. البته این کار سخت است و علیرغم چند دهه کوشش، استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها در حال حاضر بسیار محدود است.

تیم پروفسور ریک از تکنیک IPS بر روی سلول های پوستی یک زن 53 ساله استفاده کردند. اما آنها حمام شیمیایی را از 50 روز به حدود 12 کوتاه کردند. دکتر دیلگیت گیل با شگفتی متوجه شد که این سلول ها به سلول های بنیادی جنینی تبدیل نشدند - بلکه به سلول های پوستی جوانی تبدیل شدند که به گونه ای به نظر می رسیدند و رفتار می کردند که گویی سلول های پوستی یک جوان 23 ساله هستند.

وی گفت: روزی را که این نتایج را مشاهده کردم به یاد دارم و اصلاً باور نمی کردم که بعضی از سلول ها 30 سال از آنچه قرار بود جوان تر شده باشند، روز بسیار هیجان انگیزی بود!

البته از این روش نمی توان بلافاصله در درمانگاه ها استفاده کرد چرا که روش IPS خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. اما پروفسور ریک مطمئن بود که اکنون تعیین شده است که امکان جوان سازی سلول ها وجود دارد، اکنون محققان گروه وی می توانند روش جایگزین و ایمن تری پیدا نمایند.

وی گفت: هدف بلند مدت این است که طول سلامتی انسان را به جای طول عمر افزایش دهیم تا افراد بتوانند به روشی سالم تر پیر شوند.پروفسور ریک می گوید بعضی از اولین کاربردها این روش می تواند فراوری داروهایی برای جوان سازی پوست در افراد مسن در قسمت های بریده شده یا سوخته بدن به عنوان راهی برای تسریع بهبودی باشد.

محققان با نشان دادن اینکه سلول های پوستی جوان شده آنها در آزمایش های شبیه سازی زخم با سرعت بیشتری حرکت می نمایند، نشان داده اند که این کار در اصل امکان پذیر است.

محققان در گام بعدی می خواهند مشاهده نمایند که آیا این فناوری بر روی بافت های دیگر مانند ماهیچه، کبد و سلول های خونی نیز کار می نماید یا خیر.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1225

به "جزییاتی از مقابله با پیری و فناوری جوان سازی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییاتی از مقابله با پیری و فناوری جوان سازی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید