خبرنگاران مشخص و تصویب حریم قانونی تپه 6هزارساله کلار مازندران

به گزارش مجله حیات، نوشهر- خبرنگاران - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از تصویب حریم قانونی اثر تاریخی تپه کلار شهرستان کلاردشت اطلاع داد و گفت: این محوطه از این پس تحت نظارت میراث فرهنگی بوده و هرگونه تغییری باید با اجازه این نهاد انجام گردد.

خبرنگاران مشخص و تصویب حریم قانونی تپه 6هزارساله کلار مازندران

از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.

مهدی ایزدی روز چهارشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: محوطه تاریخی تپه کلار کلاردشت از قدیمی ترین بسترهای تاریخی مازندران و کشور است که قدمتی 6 تا هفت هزار ساله دارد و با توجه به تغییرات جمعیتی و توسعه ساخت و سازهای بخش کلاردشت تعیین حریم این محوطه تاریخی از مهم ترین دغدغه میراث فرهنگی بود.

وی ادامه داد: بر اساس نقشه برداری که بیش از یک دهه گذشته و نیز به تازگی از عرصه و عیان این محوطه تاریخی با همکاری تیم پژوهشی از دانشگاه تربیت مدرس تهران ، دانشگاه مازندران و نیز دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی انجام شد توانستیم حریم و عرصه تپه کلار را به طور دقیق تعیین کنیم.

معاون میراث فرهنگی اضافه کرد: خوشبختانه به تازگی پیروز شدیم عرصه و حریم محوطه تاریخی تپه کلار را در شورای ثبت محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی مصوب کنیم و تا چند روز آینده شماره ثبت آن نیز به اداره کل و شهرستان ابلاغ می گردد.

ایزدی یکی از عظیم ترین نگرانی های میراث فرهنگی را مالکیت اشخاص حقوقی و حقیقی بر عرصه و حریم این محوطه تاریخی مطرح نمود و گفت: باید در آینده نزدیک مالکیت های این نقطه آزادسازی گردد که البته هزینه سنگینی خواهد داشت.

وی تاکید نمود: در حال حاضر حتی با وجود مالکیت شخصی نیز هیچ کسی بدون اجازه میراث فرهنگی اجازه تغییر در اراضی مذکور را ندارد و محوطه به صورت مستمر توسط یگان محسوس و نا محسوس میراث فرهنگی نظارت و پایش می گردد.

معاون میراث فرهنگی همچنین اضافه کرد: به شهرداری نیز ابلاغ شده است که نمی تواند هیچگونه مجوزی بدون اطلاع و اجازه اداره کل میراث فرهنگی در محوطه تعیین شده صادر کند و محوطه در حال حاضر باید دست نخورده باقی بماند.

ایزدی عرصه محوطه تاریخی تپه کلار را حدود 37 هکتار گفت و گفت: این عرصه در حال حاضر به عنوان اراضی کشاورزی استفاده می گردد و با توجه به کشت دیمی همانند گندم و جو خسارتی به آثار و داشته های تپه وارد نخواهد شد.

وی با اشاره به آنکه شعاع حریم این محوطه تاریخی به شکل متغیر از 200 متر تا 250 متر تعیین شده است ادامه داد: بخشی از این حریم مربوط به منابع طبیعی بوده و بخش دیگر مالکان شخصی دارد که ضرورت دارد هرچه سریع تر آزادسازی شده و به تملک میراث فرهنگی درآید.

این مسئول گفت : ساخت و سازهایی که در حریم قانونی این محوطه تاریخی انجام شد برابر دستورالعمل تعیین حریم قانونی باید تخریب گردد ضمن آنکه حکم این سازه ها که بخشی دیوار کشی و بخش دیگر نیز بنای ساختمانی بوده هم اکنون صادر شده است.

ایزدی اضافه کرد : در زمان حاضر نسخه ای از دستورالعمل تعیین حریم قانونی این محوطه تاریخی در اختیار نهادهای خدمات رسان از جمله شهرداری ، جهاد کشاورزی ، شرکت توزیع نیروی برق ، اب و فاضلاب و مخابرات قرار داده شده تا هرگاه خواستند جوازی برای ساخت وساز پیرامون این محوطه صادر نمایند از اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت استعلام دریافت نمایند.

معاون میراث فرهنگی بار دیگر با ارزشمند توصیف کردن محوطه 6 هزار ساله تپه کلار گفت: هنوز هیچ کاوشی در منطقه انجام نشده و پیش بینی می گردد برای شروع نخستین مرحله کاوش باستان شناسی اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان لازم باشد.

محوطه تاریخی طبیعی تپه کلار با قدمتی شش هزار ساله و مساحتی حدود 40 هکتار در ضلع شرقی دشت کلاردشت و همسایگی شهر لاهو واقع شده است و طبق اسناد موجود این اثر باستانی پیش از انقلاب اسلامی در سال 1344 به شماره 489 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

شهرستان 50 هزار نفری کلاردشت که از شهرستان های تاریخی ، کوهستانی و گردشگری مازندران است به دلیل داشتن آب و هوای سالم ، جنگل های سرسبز هیرکانی، قله های مرتفع علم کوه ، تخت سلیمان و یخچال های طبیعی در تمامی فصول سال پذیرای شمار انبوه گردشگران طبیعت گرد داخلی و خارجی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 444

به "خبرنگاران مشخص و تصویب حریم قانونی تپه 6هزارساله کلار مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مشخص و تصویب حریم قانونی تپه 6هزارساله کلار مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید