سرخرود کجاست؟ ، سفر به سرزمین قوهای مهاجر

به گزارش مجله حیات، شاید زمانی که صحبت از شهرهای شمالی کشور به میان می آید، نام سرخرود را زیاد شنیده باشید؛ اما ندانید که موقعیت مکانی دقیق سرخرود کجاست. سرخرود یکی از شهرهای کوچک، اما زیبای استان مازندران به شمار میرود. پیشنهاد می کنیم این بار که در پی مقصد جدیدی در بین شهرهای این استان بودید و به خصوص، اگر دلتان ساحل و تفریحات آبی خواست، سفر به سرخرود را در صدر اولویت های خود بگذارید. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران، همراه شما به این شهر ساحلی کوچک خواهیم رفت و قدم به قدم جاذبه های آن را مرور خواهیم کرد تا قبل از سفر، آشنایی بیشتری با آن داشته باشید. سواحل زیبای سرخرود منتظر شما هستند تا سفری مفرح و هیجان انگیز را تجربه کنید.

سرخرود کجاست؟ ، سفر به سرزمین قوهای مهاجر

سرخرود کجاست؟

در اولین قدم برای شناخت بیشتر، باید ببینیم که مکان دقیق سرخرود کجاست؟ اگر به محمودآباد یا فریدون کنار سفر نموده باشید، احتمالا از کنار سرخرود هم عبور نموده اید؛ چراکه این شهر با محمودآباد تنها 15 کیلومتر و با فریدون کنار 6 کیلومتر فاصله دارد. ضمن اینکه سرخرود در فاصله 220 کیلومتری تهران قرار گرفته و برای سفر به این شهر، از مسیر جاده های هراز و فیروزکوه، حدود 4 ساعت در راه هستید. مانند بسیاری از شهرهای مازندران، سرخرود هم شهری ساحلی در کناره های دریای خزر است. رود هراز نیز در انتهای مسیرش از این شهر عبور می نماید و زیبایی دوچندانی به آن می بخشد. پس سرخرود را می توانیم یکی از زیباترین جاهای تماشای مازندران بدانیم.

موقعیت مکانی سرخرود روی نقشه

چگونه به سرخرود برویم؟

برای سفر به سرخرود، تنها راه زمینی پیش روی شماست و البته فاصله سرخرود تا تهران زیاد نیست. برای طی کردن این مسیر، می توانید از جاده هراز یا فیروزکوه یا حتی چالوس بهره ببرید. اما برترین و کوتاه ترین مسیر، جاده هراز است که با 210 کیلومتر طول و در زمانی حدود 3 ساعت، شما را به سرخرود می رساند.

برای سفر به سرخرود می توانید بلیط هواپیما نیز رزرو کنید. نزدیکترین فرودگاه به این شهر، فرودگاه رشت است. بنابراین برای اینکه هوایی به سرخرود بروید، می توانید بلیط هواپیما رشت را به صورت آنلاین رزرو کنید.

آب و هوای سرخرود چگونه است؟

آب و هوای شمال ایران، احتیاجی به شرح ندارد؛ در بیشتر ماه های سال، دمای مطلوب و هوای پاک و دلچسب شمال، میزبان گردشگران و مسافران فراری از دود و دم کلان شهرها است. البته در ماه های تیر و مرداد، گرما و شرجی بودن هوا، می تواند کمی آزاردهنده باشد. هوا در ماه های آذر تا اسفند هم رو به سرما می رود.

هرچند که سفر به شمال در فصل زمستان هم هواداران خودش را دارد و می تواند به یک تجربه به یادماندنی تبدیل گردد؛ ضمن اینکه زمستان سرخرود، با مهاجرت قوها به این شهر زیباتر هم خواهد شد. در باقی ماه های سال، سرخرود با برترین و دلپذیرترین دما از شما پذیرایی می نماید و طبیعت دلنشینش برترین خاطرات را برای تان می سازد. در کل، می توان اینطور گفت که برترین فصل سفر به سرخرود، به سلیقه و ترجیح شما بستگی دارد.

جاهای تماشای سرخرود | مواجهه با قاب های بی نظیر طبیعت

بعد از اینکه متوجه شدیم سرخرود کجاست، بیایید تا با سرخرود بیشتر آشنا شویم و جاهای تماشای این شهر کوچک و ساحلی را بیشتر بشناسیم؛ هرچند به علت قرار گرفتن سرخرود در کنار دریای خزر و رود هراز، در گوشه گوشه این شهر، می توانیم قاب های چشم نوازی از طبیعت را ببینیم. در ادامه با مهم ترین تماشای های سرخرود آشنا می شویم.

ساحل ماسه ای | جاذبه محبوب دریا دوستان

در ابتدا، بیایید ببینیم برترین ساحل سرخ رود کجاست. کمتر ساحل عمومی و وسیعی را در شمال ایران پیدا می کنید که حریم دریا در آن، به طور کامل رعایت شده باشد و محدوده بزرگی برای عموم مردم در نظر گرفته شده باشد. اما ویلاها در ساحل ماسه ای سرخرود، عمدتا با 60 متر فاصله از دریا ساخته شده اند و به این ساحل 5 کیلومتری حریم خوبی داده اند. اگر به مازندران سفر کردید، بدانید در گوشه ای از ساحل سرخرود، می توانید آرامش را پیدا کنید و از تمیزی و منظره یکتای دریا لذت ببرید.

معمولا ماهی گیرانی را در این ساحل می بینید که تورشان را برای صید ماهی، پهن و جمع می نمایند و تماشای آن ها حین فعالیت، خالی از لطف نیست. ضمن اینکه اگر خوش شانس باشید، می توانید پرواز مرغان دریایی را هم بر فراز دریای خزر ببینید و حسابی لذت ببرید. این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که در ساحل سرخرود، به امکانات و سرگرمیاتی مثل آلاچیق، کافه، رستوران، قایق سواری، جت اسکی، اسب سواری و پاراگلایدر نیز دسترسی خواهید داشت.

  • آدرس: سرخرود، ساحل ماسه ای.

جنگل شیلات سرخرود | در حصار درختان توسکا

اگر به شمال کشور، به علت جنگل های انبوه و طبیعت سرسبزش علاقه مند هستید، باید بگوییم سرخرود هم مانند بسیاری از شهرهای شمال ایران راضی تان می نماید. کافی ست توجه خود را از ساحل به سمت جنگل معطوف کنید و از ابهت درختان توسکا و بید جنگل شیلات لذت ببرید. پوشش گیاهی و جانوری این جنگل، از نمونه های مجذوب کننده در منطقه است و چرخیدن در میان درختان و محیط سرسبز جنگل، خاطره ای دلنشین و به دور از هیاهوی شهر برای شما خواهد ساخت.

  • آدرس: سرخرود، جنب ساحل ماسه ای.

تالاب سرخرود | اقامتگاه قوهای فریادکش

اگر بپرسید که متفاوت ترین جای تماشای سرخرود کجاست، یکی از متداول ترین جواب ها، همین تالاب سرخرود خواهد بود. در صورتی که در فصل زمستان به سرخرود سفر کنید، قوهای مهاجر را بر فراز تالاب سرخرود می بینید که بعد از طی 5000 کیلومتر، به این منطقه مهاجرت نموده اند و منظره بی نظیری را ساخته اند. این قوها که به قوهای فریادکش معروف هستند، از اوایل آذرماه تا محدوده فروردین در سرخرود سکونت دارند و پس از آن، به سرزمین های سردسیر بازمی گردند.

علاوه بر قوهای فریادکش، حضور امید هم در تالاب سرخرود به اهمیت آن افزوده است. هر سال این تک درنای مهاجر که نمادی از امید هم به شمار میرود، به منطقه سرخرود و فریدون کنار سفر می نماید و زمستان را در این منطقه می گذراند. اگر در فصل های سرد به این شهر سفر کنید و خوش شانس باشید، یکی از به یادماندنی ترین قاب های سفرتان را با حضور این پرندگان در طبیعت مازندران ثبت خواهید کرد.

  • آدرس: بین سرخرود و محمودآباد، وزرا مریج محله.

تپه های باستانی سرخرود | معروف به تخت جمشید مازندران

این بار بیایید با هم ببینیم که معروف ترین جاذبه تاریخی سرخرود کجاست. اگر از سرخرود به سمت محمودآباد بروید، تپه های مرتفعی را می بینید که در گویش بومی به آن ها قلاع کتی می گویند. طبق اسناد و مدارک تاریخی، این تپه ها از دوران ساسانیان به جا مانده اند و به سبب ارتفاع زیادشان، در سال های زیادی کاربری نظامی و دفاعی داشته اند. این روزها این تپه ها یکی از جاهای تماشای سرخرود و مازندران محسوب می شوند و بسیاری از گردشگران، برای تماشا منظره وسیع و زیبای دشت های اطراف، سری هم به این تپه ها می زنند.

  • آدرس: 9 کیلومتری مسیر سرخرود-محمودآباد.

آب بندان سرخرود | زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر

حال که صحبت از قوهای مهاجر منطقه است، بیایید به سراغ یکی دیگر از زیستگاه های طبیعی این پرندگان در سرخرود برویم. در این آب بندان نه چندان عمیق، می توانید پرندگان مهاجری را ببینید که با ابهت و زیبایی، روی یک پایشان ایستاده اند و شکوه صدچندانی به محیط سرسبز اطراف خود داده اند؛ ضمن اینکه زیبایی این آب بندان را وجود فضای جنگلی در کنار آن تکمیل نموده است. قدم زدن در کنار مسیر آبی و در میان درختان منطقه و بعلاوه عکاسی از منظره آب بندان، می تواند به یکی از خاطرات و تجربه های شیرینتان در سفر به مازندران تبدیل گردد.

  • آدرس: میان مسیر سرخرود و محمودآباد.

رود هراز | چشمه خروشان مازندران

گفتیم که رود هراز در انتهای مسیرش و زمان پیوستن به دریای خزر، از سرخرود عبور می نماید. این رود در همین نقطه، یکی از جاهای تماشای منطقه را به وجود آورده است و گردشگران زیادی، ساعاتی از سفرشان را در محدوده رود هراز سپری می نمایند. کمپ کردن در کنار این رود یا رودهای کوچک منتهی به آن و آب بازی و سرگرمی در طبیعت باصفای سرخرود، می تواند به یک خاطره فراموش نشدنی از سفر به سرخرود تبدیل گردد.

  • آدرس: مازندران، شهر سرخرود.

سد چاکسر | برترین مجموعه سرگرمیی سرخرود

اگر بپرسید هیجان انگیزترین جای سرخرود کجاست، یکی از برترین پاسخ ها می تواند سد سنگی چاکسر باشد. این سد در کنار دریای خزر واقع شده است و با منظره زیبایش، قاب های زیبایی را در برابر چشمان شما به نمایش می گذارد؛ اما نکته مهم این سد، وجود مجموعه سرگرمیی واقع در آن است. در این مجموعه سرگرمیی، سرگرمیاتی مثل جت اسکی، قایق سواری و اسب سواری برای استفاده گردشگران فراهم شده اند. کافه ها و رستوران های مجموعه هم از دیگر امکاناتی هستند که در آنجا تعبیه شده اند تا لحظاتی خاطره انگیز برای گردشگران رقم بخورد.

  • آدرس: سرخرود، روستای چاکسر.

شالیزارهای سرخرود | منظره زمین های پهناور برنج

برای بسیاری از افراد، یکی از مجذوب کنندهیت های سفر، جدا شدن از شرایط روزمره و اقامت در شرایطی فرق دارد؛ مثلا اقامت در کلبه های روستایی در میان شالیزارها، یکی از همان تجربه های نابی است که می توانید در سرخرود، آن را به دست آورید. شالیزارهای میان سرخرود و محمودآباد، در فصل های سرد سال، محلی برای زندگی و عبور پرندگان مهاجر هستند و در فصل های گرم هم زمینه فعالیت و کوشش شالیکاران. تماشا این زمین های پهناور و وسیع و تجربه اقامت در این محیط آرام و به دور از هیاهوی شهرها، می تواند از خاطرات به یادماندنی سفر به سرخرود باشد.

پلاژهای ساحلی | برترین مقصد برای آب تنی

برای بسیاری از گردشگران، لذت سفر نیمه تمام می ماند، اگر به یک شهر ساحلی سفر نمایند و تنی به آب نزنند. مخصوصا در شهری مانند سرخرود که یکی از بزرگ ترین ساحل ها را در میان شهرهای شمالی دارد. پلاژهای متنوعی در ساحل ماسه ای وجود دارند که در آن ها، می توانید علاوه بر شنا و آفتاب گرفتن، از امکانات رفاهی و سرگرمیات ساحلی هم بهره ببرید. از معروف ترین پلاژهای سرخرود، می توان به پلاژ چاکسر و پلاژ گل شهر در امتداد ساحل ماسه ای اشاره نمود.

بقعه آقا سید عبدالمجید | خلوتگاهی برای راز و احتیاج

در مرکز شهر سرخرود، آرامگاهی واقع شده است که با نام بقعه آقا سید عبدالمجید شناخته می گردد. این بقعه با فضای متفاوت و مذهبی اش، حس و حال دیگری به مرکز شهر سرخرود داده است و بسیاری از اهالی این شهر، برای راز و احتیاج و نیایش به این بقعه سر می زنند. در سفر به سرخرود، می توانید لحظاتی را نیز در این بقعه بگذرانید.

  • آدرس: مرکز سرخرود، بقعه آقا سید عبدالمجید.

در سرخرود چه سرگرمیاتی وجود دارد؟

سرخرود تمام چیزی که از یک شهر ساحلی انتظار دارید را در اختیارتان می گذارد؛ از طبیعت زیبا و ساحل پاکیزه گرفته تا انواع سرگرمیات دریایی. همان طور که گفتیم، در این شهر می توانید انواع و اقسام سرگرمیات هیجانی را تجربه کنید و با کوله باری از خاطرات شاد به زادگاه تان بازگردید. سرگرمیاتی مثل جت اسکی، پاراگلایدر، قایق سواری و اسب سواری در سواحل و مجموعه های سرگرمیی این شهر در دسترس هستند. حتی اگر از هواداران آفرود باشید، پیست آفرود سرخرود به روی شما باز است تا ساعاتی پرهیجان و به یادماندنی را سپری کنید.

سوغات سرخرود چیست؟

بعد از اینکه دیدیم سرخرود کجاست و با این شهر و ویژگی هایش بیشتر آشنا شدیم، وقت آن است تا به سراغ سوغات سرخرود برویم؛ چراکه سفر و تجربه های تازه، برای بیشترمان بدون خرید سوغات و نشانی از مقصد سفرمان ناقص است و باید یادگاری هرچند کوچک، همراه خود از سفر بیاوریم. از همین رو در ادامه، چند مورد از مهم ترین سوغات سرخرود را با هم مرور می کنیم.

  • برنج: نمی گردد درباره شهرهای مازندران نوشت و حرفی از برنج شالیزارهای آن نزد. در سرخرود هم مانند بسیاری از شهرهای شمال، برنج در شالیزارهای وسیع و قدم به قدم کشت می گردد و کیفیت بسیار عالی آن، بسیاری از مسافران را ترغیب می نماید تا دسترنج زنان و مردان شالیکار را تهیه نمایند. برنج اصیل ایرانی با طعم و بوی محشر و بی نظیرش، بخشی جدانشدنی از سفره ایرانی ها است.
  • ماهی: اگر از هواداران غذاهای دریایی هستید، سرخرود می تواند یکی از برترین گزینه های سفر برای تان باشد. می توانید در ساعات اولیه روز به سواحل این شهر بروید و ماهی گیران زیادی را ببینید که تورشان را برای صید ماهی پهن نموده اند. ماهی گیری در واقع صنعت متداولی در سرخرود است و در بازار ماهی فروشان این شهر، می توانید انواع ماهی ها را بیابید و آن ها را به عنوان سوغات بخرید.
  • سفال: سفالگری از صنایع دستی متداول در بسیاری از شهرهای ایران است. سرخرود هم یکی از برجسته ترین این شهرهاست و صنایع دستی سفالی را در آنجا می توان در انواع مختلف پیدا کرد و خرید. مجموعه متنوعی از کاسه ها و کوزه های سفالی تا انواع لیوان و گلدان از جنس سفال در طرح ها و رنگ های متنوع، بخشی از سوغات شاخص و ارزشمند سرخرود هستند که می توان به عنوان یادگار تهیه کرد.
  • نمد: هنوز هم در بسیاری از خانه های سنتی منطقه، می توان کفپوشی از جنس نمد طبیعی را دید. نمدمالی هم از هنرها و صنایع دستی قدیمی مازندران است که در طی قرن ها، زیرانداز و بخشی از لباس های گرم مردم را تامین می نموده است. این هنر در سال های اخیر و با توسعه صنایع فرش بافی، کمی به محاق رفته ؛ ولی همچنان زیراندازها، کلاه ها و بالاپوش های نمدی را می توان در سرخرود پیدا کرد و به عنوان سوغات اصیل منطقه خرید.
  • جاجیم: از دیگر صنایع دستی اصیل سرخرود، باید به جاجیم اشاره کنیم که در گویش محلی به آن پلاس هم می گویند. هنرمندان جاجیم باف سرخرود، برای بافت جاجیم های این منطقه از طبیعت الهام می گیرند و با طراحی های خوش رنگ ولعاب، محصولاتی کاربردی و زیبا فراوری می نمایند. تصور داشتن جاجیمی دست باف در دکوراسیون منزل، هر مسافری را برای خرید آن وسوسه می نماید.
  • شیرینی رشته به رشته: اگر به مازندران و سرخرود سری زدید، حتما سراغ شیرینی رشته به رشته را بگیرید و طعم بی نظیر آن را بچشید. این شیرینی که در بسیاری از شهرهای استان مازندران تهیه می گردد، از برنج، زرده تخم مرغ و کره تهیه می گردد و با طعم ویژه اش، می تواند یکی از برترین سوغات سرخرود باشد.

غذاهای محلی سرخرود کدامند؟

اگر به مازندران سفر نموده باشید، احتمالا امتحان کردن طعم ویژه غذاهای محلی این استان، به یکی از برترین تجربه های غذایی شما تبدیل شده است. غذاهای این خطه، علاوه بر تنوع زیاد، از طعم و مزه متفاوت و بی نظیری هم برخوردارند. در ادامه، تعدادی از غذاهای این منطقه که در سرخرود هم متداول هستند را برمی شماریم:

  • باقلا وابیج؛
  • آش کدو؛
  • کدو بره؛
  • مالابیج.

در سفر به سرخرود کجا اقامت داشته باشیم؟

یکی از سوال های مهم و بنیادی در هنگام برنامه ریزی سفر، معین کردن محل اقامت است. در این بخش، می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که برترین محل اقامت در سرخرود کجاست؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که در خود سرخرود، هتل یا اقامتگاه سنتی برای اقامت وجود ندارد و در سفر به این شهر، می توانید از ویلاها و سوییت های قابل اجاره منطقه بهره ببرید. ضمن اینکه فاصله کم سرخرود تا محمودآباد و فریدون کنار، باعث شده تا به تعداد بیشتری از ویلاها و مجموعه های اقامتی منطقه دسترسی داشته باشید.

سرخرود | میزبان یگانه درنای مهاجر

هر گوشه ای از شمال ایران را که نگاه می کنیم، جاذبه های تماشای و طبیعی زیبایی را در خود جای داده و می تواند یک مقصد گردشگری ایده آل برای سفری چندروزه باشد. با این نگاه، این بار به سراغ استان مازندران رفتیم و به اینکه سرخرود کجاست، چه جاذبه هایی دارد، زمینه برای چه سرگرمیاتی در آن فراهم است و سوغات و غذاهای مشهور آن چه هستند، اشاره نمودیم.

سعی کردیم تا دیدی به سرخرود داشته باشیم و از درناها و قوهای مهاجر تا غذاها و شیرینی های منطقه را پوشش دهیم. امیدواریم اگر قصد سفر به سرخرود را دارید، این مطلب، راهنمای خوبی برای تان باشد و به تمام سوالاتتان پاسخ دهد. اگر هم تجربه سفر به سرخرود را داشته اید، برای ما و علاقه مندان سفر به این شهر، از تجربه ها و نظرات خود بنویسید.

سوالات متداول درباره سرخرود

سرخرود کجاست؟

سرخرود یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است که بین محمودآباد و فریدون کنار قرار گرفته است.

فاصله سرخرود از محمودآباد چقدر است؟

سرخرود با محمودآباد 15 کیلومتر فاصله دارد.

فاصله سرخرود تا تهران چقدر است؟

تهران با سرخرود 220 کیلومتر فاصله دارد و از مسیر جاده های هراز و فیروزکوه، در کمتر از 4 ساعت می توان به سرخرود رسید.

مهم ترین جاذبه گردشگری سرخرود چیست؟

حضور قوها و درنای مهاجر در فصل زمستان و بر فراز تالاب های سرخرود، مهم ترین جاذبه گردشگری این شهر است.

منبع: فلای تودی
انتشار: 31 شهریور 1403 بروزرسانی: 31 شهریور 1403 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1497

به "سرخرود کجاست؟ ، سفر به سرزمین قوهای مهاجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرخرود کجاست؟ ، سفر به سرزمین قوهای مهاجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید