خبرنگاران لزوم افزایش سهم مناطق آزاد در سند همکاری 25 ساله ایران و چین

به گزارش مجله حیات، تهران- خبرنگاران- در دیدار مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با مسئول هماهنگ کننده روابط پکن و تهران بر لزوم افزایش سهم مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در سند همکاری 25 ساله ایران و چین به ویژه در بخش انرژی تاکید شد.

خبرنگاران لزوم افزایش سهم مناطق آزاد در سند همکاری 25 ساله ایران و چین

به گزارش شامگاه شنبه خبرنگاران از دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در دیدار حمیدرضا مومنی مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با علی لاریجانی مسئول هماهنگ کننده روابط ایران و چین راهکارهای و افزایش میزان همکاری مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ایران در سند 25 ساله ایران و چین بررسی شد.

مومنی در این دیدار با اشاره به این که مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ظرف سال های اخیر و در دولت یازدهم و داوزدهم در بخش انرژی با افزایش حجم سرمایه گذاری روبرو بوده و اقدامات موثری در این زمینه انجام داده اند، گفت: تفاهمنامه هایی که مناطق آزاد در حوزه انرژی در طول هفت سال اخیر با شرکت های فعال در این حوزه منعقد شده، نشان می دهد این مناطق بویژه در بخش پتروشیمی می توانند جایگاه و سهم بالایی را در سند 25 ساله همکاری های ایران و چین به دست آورند.

همچنین لاریجانی مسئول هماهنگ کننده روابط ایران و چین در این نشست پیشنهاد داد که برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ارتباط بیشتر با کشور چین و با در نظر دریافت منافع ملی ایران با موضوع ظرفیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تدوین شود.

وی اقتصاد چین را دومین اقتصاد برتر دنیا نامید و شرح داد: همکاری با کشور چین در حوزه های معدن و اکتشاف به شرط آن که واردات تکنولوژی های معدنی و اکتشافی در جهت فرآوری معادن باشد می تواند توانایی ما را در این حوزه تقویت کند.

در این دیدار سرفصل فعالیت های دیگری همچون توجه به اقتصاد دریامحور (پرورش ماهی در قفس و میگو)، همکاری در صنعت گردشگری، توجه به انرژی های پاک خصوصا انرژی خورشیدی و ایجاد نیروگاه های خورشیدی، کشتی سازی و ساخت بنادر و بانکرینگ توسط لاریجانی مطرح شد تا در ادامه همکاری های متقابل میان ایران و چین مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 711

به "خبرنگاران لزوم افزایش سهم مناطق آزاد در سند همکاری 25 ساله ایران و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لزوم افزایش سهم مناطق آزاد در سند همکاری 25 ساله ایران و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید