دیابتی ها و دردسرهای پوستی

به گزارش مجله حیات، حدود یک سوم بیماران دیابتی در طول زندگی شان به مشکل های پوستی ناشی از دیابت مبتلا می شوند.حتی گاهی این مشکل ها، اولین علایمی هستند که شخص را متوجه وجود بیماری دیابت می نمایند. در پای دیابتی، پوست خشک و پوسته پوسته می گردد و عروق وریدی برجسته قابل مشاهده است و کاهش مو در پا دیده می گردد. آتروفی یا نازک شدن لایه

دیابتی ها و دردسرهای پوستی

دیابتی ها و دردسرهای پوستی

نویسنده: دکتر محمدعلی نیلفروش زاده*

حدود یک سوم بیماران دیابتی در طول زندگی شان به مشکل های پوستی ناشی از دیابت مبتلا می شوند.حتی گاهی این مشکل ها، اولین علایمی هستند که شخص را متوجه وجود بیماری دیابت می نمایند. در پای دیابتی، پوست خشک و پوسته پوسته می گردد و عروق وریدی برجسته قابل مشاهده است و کاهش مو در پا دیده می گردد. آتروفی یا نازک شدن لایه زیرجلدی، باعث ایجاد پوست نازک، براق و چروک خورده می گردد. تاول اصولا اولین علامت آسیب پوستی در پای دچار کاهش خون رسانی است. خشکی پا در ناحیه پاشنه می تواند به بروز ترک های عمیق پوستی منجر گردد؛ مگر اینکه مرتب از چرب نماینده پاشنه پا استفاده گردد. از شایع ترین مسائل پوستی که می تواند پای یک فرد دیابتی را درگیر کند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پینه و میخچه:

اینها در واقع نواحی ضخیم شده پوست هستند که به دلیل ایجاد فشار و اصطکاک به وجود می آیند. میخچه معمولا قطر بیش از یک سانتی متر هم ندارد و معمولا چند میلی متر به داخل پوست نفوذ می نماید. میخچه بیشتر به فرم پلاک منتشر است. در بیماران دیابتی این 2 عارضه می توانند به بروز زخم منجر شوند. به دلیل اینکه پای افراد دیابتی اختلال عصبی (نوروپاتی) دارد که باعث عدم حس مناسب آنها از فشار روی پا و بروز زخم می گردد.

درگیری ناخن ها:

آنالیز مرتب ناخن ها به خصوص کناره های ناخن که می تواند شروعی برای بروز زخم باشد، بسیار لازم است. ناخن ها در یک پای دیابتی ضخیم تر می گردد و فشار روی این ناخن ضخیم شده می تواند باعث بروز خون ریزی زیر بستر ناخن گردد یا ایجاد زخم کند. فرو رفتن ناخن به داخل گوشت پا به دلیل تغییر فرم ظاهری ناخن یا بد گرفتن ناخن ها یا فشار بر لبه ناخن می تواند رخ دهد. اگر رنگ ناخن ها، قرمز، قهوه ای یا سیاه باشد می تواند به دلیل خون ریزی زیر ناخن باشد. دلیل این مشکل ضربات حاد یا مزمن مانند فشار ناشی از کفش نامناسب است. عفونت قارچی ناخن هم می تواند باعث کنده شدن ناخن شده یا ناخن بسیار ضخیمی ایجاد کند. عفونت، عمدتا ناخن های خمیده را درگیر می نماید. التهاب پارونیشیا هم در کنار ناخن های خمیده رخ می دهد و فشارهای مکرر به پا می تواند این شرایط را تشدید و تکرار کند.

ورم پا:

ورم می تواند عامل مستعدنماینده پای فرد دیابتی برای بروز زخم گردد. بنابراین آنالیز دلیل و درمان آن لازم است.

تغییر شکل پا:

شست چکشی، هالوس والگوس، بدشکلی غضروف کنار انگشت شست پا و... معمولا به وسیله متخصصان ارتوپدی آنالیز و درمان می گردد.

تغییرات رنگ پا:

آنالیز رنگ پا، به خصوص شست پا، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تغییرات رنگ پا می تواند محدود یا منتشر باشد. این تغییرات رنگ به خصوص رنگ قرمز یا آبی پا باید بادقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

پی نوشت :

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 969

به "دیابتی ها و دردسرهای پوستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابتی ها و دردسرهای پوستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید