رؤیاهای که از رخ دادن چیزی آگاهی می دهند: آیا واقعاً می توانید خواب چیزی را قبل از وقوعش ببینید؟

به گزارش مجله حیات، انسان ها حدود 26 سال از عمر خود را در خواب می گذرانند و هر فرد به طور میانه هر شب بین سه تا هفت رؤیا می بیند. این یعنی شما بخش بزرگی از زندگی تان را در دنیای خواب می گذرانید. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که کابوس های تکراری درباره از دست دادن عزیزانتان دارید یا شاید خواب های نوستالژیک درباره خانه کودکی تان را تجربه می کنید. اما آیا تا به حال خواب واضحی دیده اید که بعدها به واقعیت تبدیل شده باشد؟ اگر چنین است، ممکن است شما نیز یکی از 17 تا 38 درصد افرادی باشید که پدیده ای روان شناختی به نام رؤیاهای پیش آگاهی (Precognitive Dreams) را تجربه نموده اند.

رؤیاهای که از رخ دادن چیزی آگاهی می دهند: آیا واقعاً می توانید خواب چیزی را قبل از وقوعش ببینید؟

رؤیای پیش آگاهی چیست؟

به گفته کارلایل اِسمیت، استاد بازنشسته روان شناسی در دانشگاه ترنت، رؤیای پیش آگاهی به رؤیایی گفته می گردد که به نظر می رسد یک رویداد را به تصویر می کشد که بعدها در زندگی بیداری رخ می دهد. بر خلاف رؤیاهای عادی، رؤیاهای پیش آگاهی دقیق تر بوده و عناصر تخیلی کمتری دارند. این نوع رؤیاها معمولاً کوتاه تر از رؤیاهای غیرپیش آگاهی هستند و ممکن است درباره خودتان یا شخصی از زندگی تان باشند.

اگرچه این پدیده در طول قرون مختلف در فرهنگ های گوناگون مورد بحث و ثبت قرار گرفته است، اما شواهد علمی پذیرفته شده ای درباره آن وجود ندارد، زیرا بسیاری از متخصصان امروزی آن را شبه علم می دانند. با این حال، بیش از نیمی از جمعیت به این مفهوم باور دارند و بسیاری از افراد معتقدند که دست کم یک یا دو بار در زندگی این تجربه را داشته اند.

رایج ترین نوع رؤیاهای پیش آگاهی

به گفته لِزلی اِلیس، مشاور بالینی مجاز و متخصص در زمینه کار با رؤیاها، رایج ترین نوع رؤیاهای پیش آگاهی مربوط به سلامتی فرد است. او می گوید: افرادی را می شناسم که خواب دیده اند باردار هستند و بعداً متوجه این موضوع شده اند یا خواب دیده اند که به یک بیماری خاص مبتلا شده اند و بعدها این موضوع تأیید شده است.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

این گونه رؤیاها گاهی می توانند از نظر احساسی شدید یا نگران نماینده باشند؛ اما ممکن است آگاهی شما را افزایش دهند و بینش های شهودی عمیقی ارائه دهند. روبین نایمَن، روان شناس و استاد دستیار در دانشکده پزشکی دانشگاه آریزونا، معتقد است این نوع رؤیاها می توانند باعث افزایش آگاهی فرد شوند.

چرا رؤیاهای پیش آگاهی رخ می دهند؟

دلایل زیادی برای بروز رؤیاهای پیش آگاهی وجود دارد. از منظر روان شناختی، ممکن است مغز شما در حال پردازش اطلاعات ناخودآگاه (Unconscious) و جزئیاتی باشد که در حالت بیداری به آن ها توجه ننموده اید. این پردازش ها ممکن است به شکل رؤیایی ظاهر شوند که به نظر می رسد پیش بینی نماینده آینده باشد. در واقع، این رؤیاها بیشتر نتیجه تحلیل ها و پردازش های پیچیده مغزی هستند تا توانایی پیش بینی واقعی آینده.

چگونه می توانیم از رؤیاهای پیش آگاهی بهره مند شویم؟

در صورتی که چنین رؤیاهایی را تجربه نموده اید، ممکن است به وسیله تحلیل این رؤیاها به درک بهتر از خود و زندگی تان دست یابید. این رؤیاها می توانند به شما یاری نمایند تا به احساسات و افکاری که ممکن است در حالت بیداری نادیده بگیرید، بیشتر توجه کنید. با تحلیل این رؤیاها می توانید از سطح بالاتری از آگاهی بهره مند شوید و با خود و اطرافیانتان ارتباط عمیق تری برقرار کنید.

منبع

womenshealthmagمنبع: یک پزشک
انتشار: 22 مهر 1403 بروزرسانی: 22 مهر 1403 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1509

به "رؤیاهای که از رخ دادن چیزی آگاهی می دهند: آیا واقعاً می توانید خواب چیزی را قبل از وقوعش ببینید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رؤیاهای که از رخ دادن چیزی آگاهی می دهند: آیا واقعاً می توانید خواب چیزی را قبل از وقوعش ببینید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید