راهنمای تحصیل در چین

به گزارش مجله حیات، آمارها نشان می دهند در سال 2017، دانشجویانی از 204 کشور و اقلیم متفاوت، در 31 استان، ناحیۀ مستقل و شهر در چین و در 935 مؤسسۀ آموزش عالی تحصیل می کردند. این افراد 75.800 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا بوده اند که میزانشان در مقایسه با سال 2016 حدود 18.62 درصد افزایش داشته است.

راهنمای تحصیل در چین

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات کانادا برای تحصیل هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

در اواخر سال 2017، کشور چین مشهورترین مقصد مطالعاتی برای دانشجویان بین الملل در آسیا بوده است.10 کشور مبدأ برتر به ترتیب کرۀ جنوبی، تایلند، پاکستان، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن، اندونزی، قزاقستان و لائوس هستند. دانشجویان کشورهای راه ابریشم با تعداد 317.200 نفر، 64.85%از کل دانشجویان بین المللی در چین هستند، که یعنی میزان آن ها حدود 11.58% افزایش داشته است. 341.900 دانشجوی بین الملل (69.88% از کل) در 11 استان و شهرهایی مثل پکن، شانگهای، جیانگسو و ژجیانگ در حال تحصیل هستند.

براساس آمارها، بورسیه های اعطاییِ دولت چین این فرصت را به دانشجویان بین المللی می دهد تا با درخواست پذیرش از دانشگاه های چین، تحصیلات حرفه ای خود را ادامه دهند و در حوزه های تخصصی به مقاطع بالاتری دست یابند. در سال 2017، حدود 58.600 دانشجوی خارجی از 180 کشور دنیا توانستند با دریافت پذیرش از چین، بورسیۀ تحصیلی دولتِ این کشور را کسب نمایند که حدود 11.97% از کل دانشجویان را شامل می گردد. 88.02 درصد از دانشجویان کارشناسی (51.600) و 69.57% از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا از این بورسیه بهره مند شده اند که در مقایسه با سال 2016، 20.06 درصد افزایش یافته است.

تعداد دانشجویان خودگردان 430.600 نفر بوده که حدود 88.03 درصد از کل دانشجویان خارجی هستند. حدود 48.45% از دانشجویان خارجی برای مقطع علوم مقدماتی ثبت نام نموده اند، این درحالی است که تعداد دانشجویانی که در رشته های مهندسی، مدیریت، علوم پایه، هنر و برزشناسی تحصیل می نمایند، سالانه 20% افزایش می یابد.

اولویت اصلی وزارت آموزش وپرورش چین جذب تعداد بیشتری از دانشجویان بین المللی به چین است و توسعۀ طرح به نسبت جدید دانشگاه های سرمایه گذاری مشترک چین هم به تحقق این هدف یاری می نماید.

دانشگاه دوک کانشن (Duke Kunshan) یکی از این دانشگاه ها است که دانشگاه دوک (Duke University) در ایالات متحدۀ آمریکا و دانشگاه ووهان (Wuhan) در چین آن را ایجاد نموده اند. دانشجویانی که می خواهند در این دانشگاه ها تحصیل نمایند، این فرصت را دارند تا در کانشن، چین و دورهام (Durham) در ایالات متحده تحصیل نمایند.

دنیس سیمون، معاون اجرایی دانشگاه دوک کانشن، معتقد است دلایل زیادی وجود دارد که باعث می گردد دانشجویان به سراغ تحصیل در چین و دریافتِ پذیرش از این کشور بروند. او می گوید: دانشجویانی که در حال تحصیل در منطقۀ آسیا و اقیانوس آرام هستند، انواع فرصت های شغلی را در اختیار دارند. آن ها می توانند از دانش شرق و غرب استفاده نمایند و زبان ها و فرهنگ های جدید را بیاموزند. براساس پژوهش های اجرا شده، پیش بینی می گردد که چین تا سال 2020 حداقل 500 هزار دانشجوی بین المللی را آموزش دهد.

تا کنون، حدود هفت دانشگاه بین المللی (چینی- خارجی) سرمایه گذاری مشترک در چین تاسیس شده است، از جمله دانشگاه شیان جیاتونگ - لیورپول (Xian Jiaotong-Liverpool) ، دانشگاه ونژو- کین (Wenzhou-Kean)، دانشگاه نیویورک - شانگهای. اگر دانشجویان بین المللی قصد تحصیل در دانشگاه های چین را داشته باشند، گزینه های متعددی در اختیارشان قرار می گیرد.

گفتنی است که براساس اظهارات دکترسیمون، شورای بورس تحصیلی چین سالانه مبالغ زیادی در قالب یاری هزینۀ تحصیلی در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهد و هزینۀ فوق العاده کمِ تحصیل، مشوق بسیار جذابی برای دریافتِ پذیرش از چین و تحصیل در دانشگاه های آن است.

علاوه بر این، دانشگاه های چین و پروژه های سرمایه گذاری مشترک، در پی توسعۀ امکانات اقامتی و آموزشی خود هستند تا دانشجویان خارج از کشور، اقامت راحت تری در چین داشته باشند و تشویق شوند مدت طولانی تری در این کشور بمانند.

یکی از راهکارهای بهبود شرایط دانشجویان بین المللی در دانشگاه های چینی که با هدف حفظ و گسترش یکپارچگی دانشجویان محلی و خارجی صورت می گیرد، تدریس دوره های بیشتر به زبان انگلیسی است که برای همۀ دانشجویان در داخل و خارج از کلاس درس، فرصت های بیشتری برای تعامل فراهم می نماید. دانشگاه ها نیز اعضای هیئت علمی بیشتری از سراسر دنیا استخدام می نمایند که بتوانند به زبان انگلیسی تدریس نمایند.

بهتر است دانشجویی که در پی تحصیل در خارج از کشور است، دربارۀ برنامۀ دوران پس از فارغ التحصیلی خود هم بیندیشد. اقتصاد چین به سرعت در حال توسعه است و می تواند محل کار جذابی، برای دانشجویانی باشد که به دنبال کسب تجربۀ کار در خارج از کشور هستند.

به لطف آموزش هایی که در امور بین فرهنگی و مطالعات دنیای به دانشجویان خارجی داده می گردد، آن ها افراد مناسبی برای اشتغال در شرکت های چینی و خارجی هستند که روابط بین المللی قوی دارند. همان طور که سرمایه گذاری خارجی در چین و سرمایه گذاری چینی ها در خارج از کشور در حال رشد است، به افراد خبرۀ بیشتری احتیاج خواهد بود تا در مناصب کلیدی در زمینۀ بازاریابی، روابط دولتی، استراتژی کسب وکار و غیره به فعالیت بپردازند.

دکتر سیمون در پایان می گوید: این [مؤسسه های آموزشی] در زمینۀ تحصیلات عالی در چین موفقیت های خوبی کسب نموده اند و دولت چین هم این واقعیت را درک نموده است و با موضوع تحصیل در خارج از کشور به شکلی که در حال حاضر در آموزش عالی چین وجود دارد، برخوردی بسیار مترقی داشته است. این نکته به خوبی در آیندۀ نظام آموزش عالی چین دیده می گردد.

منبع: سفیرساعی
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 168

به "راهنمای تحصیل در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید