راه اندازی کارگاه خراطی سنتی در سرایان

به گزارش مجله حیات، مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان از راه اندازی دومین کارگاه خراطی سنتی خبر داد.

راه اندازی کارگاه خراطی سنتی در سرایان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی، محمد عرب روز چهارشنبه 7 خرداد ماه گفت: دومین کارگاه خراطی سنتی توسط یکی از فارغ التحصیلان صنایع دستی در بازارچه دائمی میثم (آهنگران) واقع در محدوده تاریخی شهر سرایان راه اندازی شد.

او افزود: کارگاه خراطی ارغوان با تسهیلاتی از محل تفاهم نامه سه جانبه با صندوق کارآفرینی امید، راه اندازی و باعث ایجاد تنوع در تولیدات خراطی شهرستان شده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان ادامه داد: توسعه و ترویج این هنر اصیل جزو اهداف و برنامه های ما است.

او افزود: در حال حاضر یک نفر در این کارگاه مشغول کار است و تولیدات آن شامل انواع ظروف چوبی، بشقاب، کاسه، قاشق، سرویس های پذیرایی و... است.

عرب شرح داد: طبق بررسی های موجود بیش از 300 سال است که خراطی به شکل سنتی در شهر سرایان انجام می شود، استاد رمضان محمدی متولد 11 تیر 1311 تنها هنرمند پیشکسوت این رشته بوده که با همت و تلاش او هنر خراطی به نام سرایان با شماره 1318 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

او افزود: در قدیم با توجه به نوع نیاز و فعالیت های مردم، چرخ های ریسندگی بزرگ، دوک، جلک، چرخونک، نی و میانه قلیان، وردنه، دسته تیشه، چکش، هاون در این رشته فعالیت می کرده و ساخت کرسی و همچنین تعمیر وسایل چوبی خراب از جمله فعالیت های کارگاه خراطی بوده که کارگاه یکی از هنرمندان این شهرستان کماکان به شیوه کاملاً سنتی و با ابتدایی ترین ابزار، آن ها را تولید می کند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان گفت: چوب های مورد استفاده نیز چوب سپیدار، بید، تاقوک، گردو، زردآلو و عناب بوده که چوب عناب و گردو به دلیل استحکام و زیبایی نقش و مرغوبیت، دوام بیشتری داشته و مطلوب تر است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 211

به "راه اندازی کارگاه خراطی سنتی در سرایان" امتیاز دهید

2 کاربر به "راه اندازی کارگاه خراطی سنتی در سرایان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی کارگاه خراطی سنتی در سرایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید