رتبه بندی شامل معلمان مدارس غیردولتی می گردد؟

به گزارش مجله حیات، تهران (پانا) - سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با طرح این سوال که جایگاه معلمان مدارس غیردولتی در مصوبه رتبه بندی کجاست، گفت مصوبه رتبه بندی برای معلمان مدارس غیردولتی نیست و آنالیز این موضوع در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ادامه دارد.

رتبه بندی شامل معلمان مدارس غیردولتی می گردد؟

نخستین بار موضوع رتبه بندی معلمان در دولت دهم و در پی تصویب سند تحول بنیادین مطرح شد. بر این اساس، وزارت آموزش و پرورش با تدوین آیین نامه ای، معلمان را براساس شرایط آن ها به چهار رتبه تقسیم کرد و قرار شد حقوق معلمان به پایه 80 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه برسد. این طرح پیشنهادی برای تصویب به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شد اما به علت ابهاماتی رد شد.

دومین مرتبه رتبه بندی در دولت یازدهم مطرح شد که از مهرماه 94 و به نام مرحله اول رتبه بندی اجرا شد. اما در این مرحله نیز به علت عدم تناسب بودجه اختصاص یافته برای اجرای رتبه بندی که حدود 1350 میلیارد تومان بود، تعدادی از معلمان از جمله آموزگارانِ پیش دبستانی و معلمانِ با سابقه کمتر از 6 سال، حذف شد.

در سال 95 و در جریان تدوین برنامه ششم توسعه، رتبه بندی معلمان، به عنوان تکلیفی قانونی در ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه مطرح شد و با توجه به ابلاغ این قانون در ابتدای سال 96، باید تهیه لایحه رتبه بندی از زمان آغاز برنامه ششم در دستور کار آموزش و پرورش و دولت قرار گرفته و حداکثر تا قبل از بسته شدن لایحه بودجه 97 به مجلس ارائه می شد اما زمان اجرای این طرح در بند الف این ماده، باعث حذف محدودیت زمانی برای اجرای آن شد.

در نهایت مجلس یازدهم در تاریخ 24 آذرماه با تصویب رتبه بندی معلمان موافقت کرد. مصوبه رتبه بندی، معلمان را در پنج دسته آموزشیار معلم (از بدو ورود به خدمت)؛ مربی معلم (7 سال خدمت)؛ استادیار معلم (12 سال خدمت)؛ دانشیار معلم (17 سال خدمت) و استاد معلم (22 سال خدمت) رتبه بندی می نماید. بدین ترتیب معلمانی که کوشایی بالاتری در تربیت نسلی نوین از دانش آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر نسبت به سایر معلمان هستند.

حال سؤالی که در افکار عمومی مطرح است این است که آیا تمامی معلمان تحت نظام رتبه بندی قرار می گیرند؟

در این راستا، احمد محمودزاده، سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی به پانا، گفت: مصوبه رتبه بندی برای معلمان مدارس غیردولتی نیست. پیشنهاداتی داریم تا این طرح شامل معلمان ما نیز گردد اما هنوز به توافق خاصی نرسیده ایم. در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی این موضوع را آنالیز کردیم و جویا شدیم که جایگاه ما و معلمان عزیز ما در مصوبه رتبه بندی کجاست.

چندی پیش نیز قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در مورد اینکه آیا تمام معلمان تحت نظام رتبه بندی قرار می گیرند، اظهار کرد: طبق بند 2 ماده 2 قانون افراد مشمول، شناسایی شده اند و در آن قید شده افرادی که در مدارس دولتی تحت عنوان دبیر، آموزگار، هنرآموز، مشاور، مراقب سلامت، معاونین و کادر مدرسه هستند تحت نظام رتبه بندی قرار می گیرند اما متأسفانه قشر ضعیف خدمتگزاران را نتوانستیم لحاظ کنیم زیرا عنوان لایحه رتبه بندی معلمان است، نمی توانستیم این کار را انجام دهیم و آموزش و پرورش در پی این است که به وسیله راهکارهای دیگری در ارتقای جایگاه آن ها مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1160

به "رتبه بندی شامل معلمان مدارس غیردولتی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی شامل معلمان مدارس غیردولتی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید