سفر کم شتاب، پیشنهادی برای دوران پساکرونا

به گزارش مجله حیات، گردشگری ذاتاً تجربه اجتماعی است که معمولاً شامل مسافرت با دوستان و اقوام می گردد و این روابط اجتماعی هستند که تجربه مصرف را شکل می دهند. درواقع، سفر کم شتاب زمان بیشتری را برای گذراندن در سفر در اختیار قرار می دهد تا افراد در آن فرصت، گرد هم آیند و به روابط خانوادگی و دوستی های خود استحکام بخشند. در آنالیز اصالت روابط و ارتباطات بین فردی می توان گفت که خانواده ها هنگام دور بودن از خانه، انگار در خانه خود هستند؛ گردشگران از مکان ها استفاده می نمایند و به این ترتیب نوعی گردهمایی خاص را ایجاد می نمایند.

سفر کم شتاب، پیشنهادی برای دوران پساکرونا

به نظر می رسد که جهانگردی بیشتر به همراهی دسته جمعی گرایش پیدانموده و سفر به قصد بازدید صرف از ناشناخته ها کمتر صورت می گیرد. سفر کم شتاب بخش متفاوتی از تجسم دوباره جهانگردی است که توجه بیشتری به اجتماع دارد و این توانایی را ایجاد می نماید تا جهانگرد با افراد و مکان ها درگیر گردد؛ مسافران سفر کم شتاب علاوه بر رفت وآمد با دوستان و اقوام تمایل دارند با مردمی که در طول سفر با آن ها روبرو می شوند ارتباط برقرار کنند. سفر کم شتاب به معنای لذت بردن از رفتن به مقاصد جدید، کشف فرهنگ های هر منطقه، احترام به محیط زیست، همدم شدن با بومیان و استفاده از سفر به صورت بهینه و گاهی به معنای کاهش هزینه ها است.

سفر کردن با آهنگ آهسته و برقراری ارتباط با مناطق در طول جهت سفر امر جدیدی نیست، پیش از استفاده گسترده از خودروها و سفرهای هوایی بخش عمده ای از جهانگردی به شکل کم شتاب صورت می گرفته و دلیل آن هم کمبود امکانات حمل ونقل پیشرفته بوده که سفرها را به مسافت های کوتاه و در طول یک روز محدود می نموده اند. به عنوان مثال مسافرت ها به صورت پیاده یا با حیوانات (اسب، شتر، الاغ) تنها روش های سفرهای زمینی بودند.

گرچه امروزه سفر کم شتاب البته نه برای همه ولی برای اغلب افراد سفری متفاوت است. زیرا پربار بودن تجربه سفر با حضور در محیط های بومی و محلی مقصد برای بعضی از مهم ترین بخش سفر به حساب می آید. سفر کم شتاب، جایگزینی برای سفر هوایی و سفر با خودرو پیشنهاد می دهد که در آن جهانگرد می تواند در طول سفر تجربه کسب کند از ماهیت سفر کم شتاب می توان به افزایش تجربه کلی مسافران از سفر، اقامت در خانه های تاریخی و محلی، استفاده از این زمان برای شناسایی اماکن نزدیک به آن محل، به دست آوردن اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ و شیوه های زندگی محلی را نام برد. در سفر کم شتاب بیشتر به لذت بردن از سفر هم در طول جهت و هم در مقصد، اجتناب از پروازهای ارزان قیمت و سفرهای کوتاه مدت به مکان های خیلی دور و گرایش بیشتر به مسافرت های با قطار، اتوبوس، دوچرخه، قایق و یا پیاده همراه با اقامت شبانه، گشت وگذار با دوچرخه و اقامت در خانه های تاریخی و محلی اشاره می گردد. سفر کم شتاب در حال حاضر به بازار بکری تبدیل شده است که قشر متوسط در کشورهای توسعه یافته و گروه هایی با موقعیت اجتماعی - مالی پایین تر را به خود جلب نموده و امکان کمتری در انتخاب جایگزین های این نوع از سفر پیش رودارند بااین حال جهانگردی کم شتاب نیز جایگاهی مانند جهانگردی جایگزین، اکو توریسم و جهانگردی مسئولانه پیدا خواهد نمود.

اولین هواداران سفر کم شتاب، شرکت های خدمات مسافرتی کوچک، سفرنامه نویسان، بلاگرها و کوله پشتی ها که نظرات خود را عمدتاً به وسیله اینترنت، فضاهای مجازی و رسانه های مربوط به سفر بیان می کردند، می توان اشاره نمود. همان طور که در ابتدا گفته شد، سفر و جهانگردی کم شتاب یک سبک جدید نیست بلکه مقابله بافرهنگی جدید است که هدف اصلی سفر و گردش را به فراموشی سپرده است، فرهنگی که در آن رسیدن به مقصدهای متعدد اهمیت بیشتری از خودِ مقصد و انسان های ساکن در آن دارد، فرهنگی که عکس دریافت، از مشاهده، شناخت و حضور در جاذبه های جهانگردی مهم تر است و صرفاً سیر شدن بدون اهمیت به غذایی که خورده می گردد، ترجیح داده می گردد.

هرچند نمی توان بین سفر کم شتاب و سفر پرشتاب مرزی قائل شد و یکی را بهتر از دیگری معرفی کرد، اما مسلم است که هر فردی علاقه دارد بعد از سفر، تکاملی را در خود احساس کند و این هدف، تنها با تعمق و ارتباط حاصل می گردد. با توجه به شرایط اپیدمی ویروس کرونا، پیش بینی می گردد در پساکرونا شاهد استقبال قابل توجهی از جهانگردی داخلی باشیم. بنابراین به عنوان یکی از شیوه های شناخته شدهٔ جهانگردی در جهان، می توانیم سفر و جهانگردی کم شتاب را به بخشی از افراد جامعه که قصد سفر دارند، پیشنهاد کنیم.

* کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی و کارشناس مسئول نظارت بر واحدهای اقامتی و پذیرایی معاونت جهانگردی استان فارس

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 113

به "سفر کم شتاب، پیشنهادی برای دوران پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر کم شتاب، پیشنهادی برای دوران پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید