غرش آسمان 500؛ بمب سرشی جدید چین(

به گزارش مجله حیات، این محصول نیز درست مانند مشابه آمریکایی خود قادر به پراکنده سازی بمب های ریز در سراسر پایگاه های ارتش دشمن در شرایط بحرانی است.

غرش آسمان 500؛ بمب سرشی جدید چین(

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

خبرنگاران؛ مجله تصویری سلاح- تلویزیون دولتی چین از طراحی و فراوری یک بمب سرشی هدایت شونده دقیق به نام Tianlei 500 (غرش آسمان) خبر داده است که شباهت های زیادی به یک سلاح قدیمی تر آمریکایی دارد.

اما بمب سرشی چیست؟ این دسته از تجهیزات نظامی بمب هایی هستند که از طریق هواگردهای جنگی پرتاب می شوند و در مقایسه با بمب های سنتی قابلیت پرواز و سر خوردن در هوا را خواهند داشت. بدین ترتیب می توان آنها را در فاصله بیشتری از هدف رها کرد و نیازی به نزدیک شدن بیش از اندازه هواگرد به سوژه مد نظر برای افزایش موفقیت عملیات نخواهد بود.

این محصول نیز درست مانند همتای آمریکایی خود قادر به پراکنده سازی بمب های ریز در سراسر پایگاه های ارتش دشمن در شرایط بحرانی است.

Tianlei 500 یا غرش آسمان 500!

Tianlei 500 و نمونه آمریکایی هر دو به منظور حمله به وسایل نقلیه زرهی و پایگاه های هوایی دشمن طراحی شده اند و از این طریق قدرت مخرب بمب های کشنده کوچک را به نمایش می گذارند.

سلاح جدید توسط شبکه چینیCCTV 7 و همچنین روزنامه انگلیسی با زبان هنگ کنگی ساوت چاینا مورنینگ پست تحت پوشش خبری قرار گرفته است. Tianlei 500 به صورت یک بمب سرشی با قابلیت رها سازی از یک جنگنده یا جت تهاجمی معرفی شده است.

پس از اعمال مراحل آزاد سازی، بمب با استفاده از یک سیستم هدایت ماهواره ای خود را به سوی هدف مقرر شده هدایت می نماید.

ساوت چاینا مورنینگ پست ادعا می نماید که بمب سرشی نام برده به سامانه هدایت لیزری نیز مجهز شده است. با این حال هیچ جست و جوگر لیزری در نمونه ویدئویی به نمایش درآمده قابل مشاهده نیست. برد سلاح تا اندازه زیادی وابسته به ارتفاعی است که جنگنده از آن موقعیت اقدام به رها سازی بمب خواهد نمود. برای مثال بمبی که از ارتفاع زیاد آزاد گردد می تواند تا فاصله 59.5 کیلومتری برای رسیدن به هدف خود در آسمان پرواز کند.

فیلم مربوط به معرفی غرش آسمان 500 را اینجا ببینید.

از نظر مشخصات وزنی غرش آسمان 500 یک بمب 500 کیلوگرمی یا معادل 1100 پوند است. هر بمب 240 ریز مهمات دیگر را در خود جای می دهد که اندازه ای معادل یک توپ تنیس دارند. این مهمات کوچک و مختصر و مفید به گونه ای طراحی شده اند که بتوان آنها را بر فراز محیطی به مساحت 6000 متر مربع رها کرد و از این رو در مقایسه با کلاهک های معمولی با قابلیت انفجار بالا، محدوده گسترده تری را تحت تاثیر قرار می دهند. تصور کنید که منطقه هدف به جای استفاده از یک پرتابه عظیم، با صدها پرتابه کوچک منفجر گردد.

این ریز بمب ها هر کدام با قدرت انفجاری مشابه یک نارنجک دستی، علیه پیاده نظام و وسایل نقلیه غیر زرهی مانند کامیون های تامین نماینده ادوات و منابع غذایی به شدت ویرانگر خواهند بود. آنها همچنین می توانند خودروهای جنگی دشمن را به وضعیتی دچار نمایند که عملا دیگر به هیچ عنوان قابل استفاده نباشند و به همین دلیل نیروهای نظامی مجبور به رها کردنشان شوند. برای مثال آسیب به چرخ ها قدرت حرکت خودرو را از بین خواهد برد و تخریب تسلیحات، تجهیزات کنترل آتش و سنسورها عملکرد هر مجموعه ای را به اختلال خواهد کشاند. در نهایت با نابود سازی قدرت آتش دشمن، گروه مقابل پیروز میدان جنگ خواهد شد.

یکی از مفیدترین کاربردهایی که می توان برای ریز مهمات ها همچون بمب های کوچک Tianlei 500 تعریف کرد، به کار گیری آنها در قالب تسلیحات ضد پایگاه های هوایی است. پایگاه های هوایی نظامی معمولا منطقه عظیمی را به خود اختصاص می دهند و در شرایط جنگی متوقف سازی موقتی عملیات های هوایی نیازمند حجم بالایی از انواع بمب ها خواهد بود.

این در حالی است که یک Tianlei 500 به تنهایی قادر به انتشار صدها ریز بمب در تمام فضای میادین هوایی است و می تواند با تکیه بر این استراتژی به تجهیزات پایه آسیب برساند، هواپیماهای نظامی بی دفاع را نابود کند و باندهای فرودگاه ها را ببلعد.

از طرفی دیگر بمب هایی که به هر دلیلی منفجر نشده اند، در قالب مین هایی شکیبا وارد عمل می شوند و فقط در انتظار فرصتی عالی برای انفجار و از میان بردن جنگنده جدید 70 میلیون دلاری در جهت باند فرودگاه هستند. این مسئله حتی منجر به تاخیر زمانی در عملکرد دشمن هم خواهد شد زیرا فرمانده پایگاه مجبور است ضمن کسب اطمینان از امنیت پرواز بعدی، آسیب های وارده به هواپیمای قبلی را تعمیر کند و همه بمب های منفجر نشده را نیز بیابد!

با وجود مزایای ذکر شده، Tianlei 500 مفهومی جدید نیست و دنیای نظامی پیش از آن نیز شاهد چنین کوشش هایی بوده است. طی جنگ سرد نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا برای به پرواز درآوردن جت های تهاجمی تورنادو به همراه سیستم پراکنده ساز ریز مهمات JP233 برنامه ریزی های دقیقی انجام داده بود.

این امر طی جنگ خلیج فارس در سال 1991 عملی شد و هرچند موثر بود اما نیروی هوایی سلطنتی متحمل تلفات سنگینی شد چرا که سلاح مورد نظر جت ها را در معرض آتش زمینی دشمن قرار می داد. راه چاره قطعی این مشکل، انتقال مهمات از راه دور به یاری بمب های سرشی با قابلیت تجهیز به سیستم جی پی اس بود که ریز بمب ها را به طور دقیق به خود هدف برسانند.

نتیجه این کوشش ها نهایتا به فراوری بمب سرشی JSOW منتج شد که کاری مشترک میان نیروی هوایی و دریایی آمریکا به شمار می رفت. این محصول در سال 1988 به خدمت گرفته شد.

بمب سرشی JSOW

Tianlei 500 از نظر ظاهری تقریبا با JSOW ساله یکسان است اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. یکی از مهم ترین نقاط تمایز این دو محصول، 240 ریز مهمات Tianlei در مقایسه با 145 ریز مهمات JSOW-A خواهد بود. از طرفی دیگر برد JSOW از Tianlei بیشتر است که می تواند به تجربه بالاتر و دانش مهندسی قویتر صنایع نظامی آمریکا مربوط باشد.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

هنشل Hs 132، بمب افکن با جایگاه متفاوت برای خلبان!(+تصاویر)

بمب افکنی که هرگز بازنشسته نمی گردد!(+تصاویر)

آرادو؛ اولین جت بمب افکن هیتلر!(+تصاویر)

منبع: عصر ایران
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 353

به "غرش آسمان 500؛ بمب سرشی جدید چین(" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرش آسمان 500؛ بمب سرشی جدید چین("

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید