فرماندار: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زابل مستقل گردد

به گزارش مجله حیات، فرماندار زابل گفت: با توجه به وجود آثار تاریخی فراوان در منطقه سیستان، اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی زابل باید مستقل گردد.

فرماندار: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زابل مستقل گردد

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی سیستان و بلوچستان، نخستین جلسه کارگروه زابل امروز 7 تیرماه 99 در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار گردید.

غلامرضا گنجی در این جلسه اظهار کرد: سیستان افتخارات و ظرفیتهای زیادی دارد از جمله وجود آسبادها، اولین طراحی مغز و چشم، کشف لوله کشی بازار در شهر سوخته، مدیریت زنان در شهر سوخته در 5 هزار سال پیش، نشان از تمدن کهن این منطقه دارد.

او اضافه نمود: در حوزه صنایعدستی به منظور حمایت از خانواده ها باید از صنعتگران حمایت گردد.

فرماندار زابل گفت: در حوزه سیستان هیچ نقطه قرمز گردشگری وجود ندارد و مسافران و گردشگران با امنیت کامل به این منطقه سفر می نمایند.

او در ادامه مطرح کرد: با توجه به اینکه در سیستان آثار تاریخی و باستانی فراوانی وجود دارد، مردم این مطالبه را دارند که اداره سیستان مستقل گردد.

گنجی اضافه نمود: در بحث تصویب منطقه آزاد سیستان احتیاج به هتل های بیشتری هست که ارائه تسهیلات و حمایت از بخش خصوصی لازم و لازم است.

او گفت: ساختمان بانک ایران و انگلیس مکانی بسیار ارزشمند است که بعد از بازسازی باید کاربری مناسبی برای آن در نظر گرفته گردد.

علیرضا جلالزایی مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سیستان و بلوچستان در این جلسه اظهار کرد: ثبت خانه های قدیمی در سیستان و شناسایی مشاهیر این منطقه شروع شده و تا به امروز نتایج خوبی هم به همراه داشته است.

او گفت: تور آشناسازی با فرهنگ محرم در سال گذشته با 40 نفر از فعالان رسانه و فضای مجازی کشور در زابل برگزار گردید که نتایج مثبتی به دنبال داشت و سال جاری نیز قرار است این تور با رویکرد متفاوت تری در سیستان برگزار گردد. ما آمادگی برای حضور 120 نفر در این تور را فراهم کردیم که تا به امروز بیش از 80 نفر ثبت نام کردند.

جلالزایی اضافه نمود: در زمینه حمایت از فراورینمایندگان صنایعدستی، شناسنامه دار کردن صنعتگران و پیگیری برای احیای بیمه آن ها نیز در دستور قرار گرفته است.

او با بیان اینکه سیاهدوزی سیستان در حال احیا است، بیان نمود: پیگیری لازم برای ثبت این هنر در حال اجرا است و به زودی شهر ادیمی به عنوان شهر ملی خامه دوزی ثبت خواهد شد.

مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سیستان و بلوچستان بیان نمود: خاستگاه آسبادها منطقه سیستان است و ثبت آن ها به عنوان چهارمین اثر جهانی استان به زودی انجام خواهد شد.

او گفت: امکان دارد ارزیابان سازمان جهانی ثبت آثار تاریخی به زودی به این منطقه سفر نمایند که باید تا قبل از آن نواقص برطرف گردد.

جلالزایی در ادامه گفت: فراوری صنایع دستی می تواند در سال جهش فراوری، بازوی نجاتی در شرایط سخت فعلی باشد، به همین منظور آموزش های رایگان صنایع دستی و بسته بندی در سطح استان برگزار گردید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 250

به "فرماندار: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زابل مستقل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرماندار: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زابل مستقل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید