مجلس انقلابی و ورود زنان به استادیوم

به گزارش مجله حیات، داستان ورود زنان به استادیوم در دولت ابراهیم رئیسی مسئله ای نخواهد بود که یک روزه یا حتی یک ماهه حل وفصل گردد. در حالی که پیش تر، دولت حسن روحانی به جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، وعده حضور دائمی زنان در استادیوم های ایران (در گام اول برای بازی های ملی) را داده؛ ولی شرایط در حال حاضر پیچیده شده است. با اصرار فیفا، تهدید این نهاد مبنی بر احتمال تعلیق فوتبال ایران و نهایتا ملاقات مستقیم جانی اینفانتینو با حسن روحانی در فرودگاه امام، بالاخره مقدمات حضور تعداد اندکی از تماشاگران زن برای تماشای بازی تیم ملی ایران با کامبوج در رقابت های انتخابی جام جهانی فراهم شد.

مجلس انقلابی و ورود زنان به استادیوم

آن اتفاق مربوط به مهر 1398 بود و بعد از قریب به 40 سال بود که زنان علاقه مند به فوتبال، توانستند با تهیه بلیت، به استادیوم بیایند. در آن موقع، طبق قول و قرار دولت با فیفا، مقرر شد برای بازی های تیم ملی، در های استادیوم به روی زنان گگردده گردد. آن طرح فقط مربوط به استادیوم آزادی در تهران بود. در گام های بعدی مقرر شده بود که رفته رفته زمینه ورود زنان به بازی های لیگ و البته در استادیوم های دیگر کشور هم مهیا گردد. زمانی که آن قول و قرار ها گذاشته می شد، کمتر کسی تصور می کرد ویروس عجیب و غریبی از راه برسد و بازی های فوتبال را بدون تماشاگر کند.

به هر روی، هرچه بود آن ویروس پایانی بود بر حضور زنان در استادیوم در دولت روحانی؛ چون زمانی که صحبت ها درباره ورود مجدد تماشاگران به استادیوم ها مطرح شد، دیگر خبری از دولت روحانی نبود و این بار دولت ابراهیم رئیسی وابسته به طیف محافظه کاران، روی کار آمد.

با انتخاب شدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت می شد حدس زد که دولت نو چندان روی خوشی به ورود زنان به استادیوم نشان نمی دهد. این موضوعی بود که ابراهیم رئیسی در صحبت های پیش از انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهور هم مطرح نموده بود. بعضی می گفتند خانم ها برای تماشا مسابقات آقایان به استادیوم بروند؛ اما آیا این مسئله ای را از خود خانم ها حل می نماید؟ پس ورزش خانم ها و سهم آنان از بازار کار چه می گردد؟ در همین ایام کرونا خیلی از خانم ها در منزل آموزش آشپزی می دهند و از این جهت فراوری محتوا می نمایند؛ اما سود مالی آن را افراد دیگر می برند که این مسئله باید اصلاح گردد.

جبهه گیری غیرمستقیم ابراهیم رئیسی علیه ورود زنان به استادیوم، خیلی زود فوتبال ایران را در بوته آزمایش در این عرصه گذاشت. ایران به علت مسائل عدیده ای مجوز میزبانی در استادیوم آزادی را به دست نمی آورد؛ ولی بعد با رایزنی های زیاد بالاخره مقرر شد که تیم ملی ایران در استادیوم آزادی پذیرای کره جنوبی و دیگر تیم های مرحله گروهی گردد، به شرط آنکه هم زمینه برای ورود سیستم VAR را فراهم کند و هم اینکه دوباره پای زنان به استادیوم آزادی را باز کند. مورد اول که خیلی زود به سد سفت و سخت تحریم خورد و عملی نشد؛ مورد دوم هم که مجوز نگرفت! مسئولان فدراسیون فوتبال هم به علت آنکه نزد فیفا خیلی تابلو نشوند، کلا بحث ورود تماشاگران به استادیوم برای بازی ایران - کره جنوبی را به بهانه ویروس کرونا هوا کردند.

در واقع فوتبالی ها به خوبی می دانستند اگر تماشاگران مرد را راه می دادند و مانع از ورود تماشاگران زن می شدند، باید منتظر عواقب سختی از سوی فیفا باشند. این طور شد که برخلاف وعده های اولیه، بازی با کره نه تن ها بدون تماشاگران زن؛ بلکه کلا بدون حضور تماشاگر برگزار گردید. این کشمکش در شرایطی برای هفته های اخیر ادامه داشت که سه روز پیش خبری به نقل از دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران منتشر شد که در نوع خود عجیب و البته حیرت آور بود.

خبرگزاری های رسمی ایران نوشتند که حسن کامرانی فر، دبیرکل نو فدراسیون فوتبال، در حاشیه سفرش به استان بوشهر از طرح ارائه شده ای به مجلس حرف زده که جهت را برای ورود زنان به استادیوم باز می نماید. از کامرانی فر این طور نقل شده بود که طرح ورود بانوان به استادیوم به مجلس ارائه شد که با تصویب این طرح حضور بانوان در استادیوم ها آزاد می گردد.

اقدام فدراسیون فوتبال جهت مجوز گرفتن برای ورود زنان به استادیوم محلی برای سؤال نبود؛ ولی موضوعی که این خبر را مشکوک جلوه می داد، ارائه طرح به مجلس و تصویب احتمالی اش از سوی نماینده های مجلس است. مجلس انقلابی بعید است نگاهی متفاوت با دیدگاه ابراهیم رئیسی نسبت به مسئله ورود زنان به استادیوم داشته باشد.

در واقع در شرایط طبیعی، ترجیح آن ها به اصرار روی این جمله کلیشه ای است که ورود زنان به استادیوم تنها دغدغه مهم این قشر نیست. به ظاهر با توجه به چهره های محافظه کار و اعتقاد آن ها مبنی بر صندلی زن در جامعه، این مسئله به خودی خود حل شدنی نخواهد بود؛ مگر آنکه فیفا یا نهاد های دیگر دخالت مستقیم نمایند. البته نمی توان این موضوع را به همه نمایندگان تعمیم داد و از این گفت که همگی مخالف صد درصدی حضور زنان در استادیوم هستند. به هر روی، با توجه به اظهارات قبلی چندین و چند نماینده مجلس انقلابی درباره مقوله ورود زنان به استادیوم، انتشار خبری که قرار است ورود زنان به استادیوم در مجلس تصویب گردد تا آن ها وارد استادیوم شوند، عجیب به نظر می رسید.

این شگفتی خیلی زود روی خودش را نشان داد و همین روز گذشته، همان حسن کامرانی فر که نقل قول مذکور به او نسبت داده شده بود، همه چیز را تکذیب کرد! او گفت که این حرف ها را نزده، هرچند حضور زنان در استادیوم از خواسته های فدراسیون است. این خبر تکذیب شده و چنین خبری از سوی ما نبوده است. این درخواست فدراسیون و جامعه فوتبال هست که شرایطی به وجود بیاید که زنان به استادیوم بیایند. باید به این سمت برویم که زنان هم به استادیوم بیایند.

فدراسیون فوتبال فعلا به علت ویروس کرونا بازی با کره را بدون تماشاگر برگزار کرد؛ ولی آیا می تواند همچنان تا انتهای این رقابت ها، بازی هایی را که قرار است میزبان باشد، بدون تماشاگر برگزار کند؟ به نظر چنین مسئله ای غیرممکن است. از طرفی اگر قرار به برگزاری بازی های ملی با حضور تماشاگران هم باشد که بحث حضور زنان در استادیوم به میان می آید و طبق قول هایی که به فیفا داده اند، حضور آن ها اجتناب ناپذیر است.

منبع: فرارو
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1045

به "مجلس انقلابی و ورود زنان به استادیوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس انقلابی و ورود زنان به استادیوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید