مجوز کانون سردفتران محدود صادر می گردد

به گزارش مجله حیات، استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: مجوز در بعضی از فعالیت ها از جمله کانون وکلا و کانون سردفترداران به وسیله انجمن های صنفی با محدودیت های بسیاری صادر می گردد.

مجوز کانون سردفتران محدود صادر می گردد

خبرنگاران - مرتضی عزتی استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران به سوالات زیر پاسخ داد.

صدور مجوز کسب و کار با چه مشکلاتی روبرو است؟

عزتی: صرف زمان یکی از هزینه های سنگین برای سرمایه گذاران است. هر چه زمان شروع کار بیشتر به تاخیر بیفتد، سرمایه فرد معطل می گردد و سرمایه گذار زیان می بیند در این صورت ممکن است به جای صبر 2 ساله برای اخذ مجوز پول خود را در سایر بخش ها سرمایه گذاری کند. در بعضی جوامع مثل ایران اگر سرمایه فرد نقدی باشد، به شدت آسیب می بیند.

بعضی از کسب و کار ها مثل فعالیت های فراوریی خانگی احتیاج به اخذ مجوز ندارند. اما مجوز یک سری از فعالیت ها را مثل احداث یک واحد فراوریی در بخش کشاورزی و یا فراوری کالای صنعتی، دولت صادر می نماید. بعضی دیگر از مجوز ها مثل ایجاد داروخانه و یا قنادی را اتحادیه ها و مجامع صنفی صادر می نمایند که صدور مجوز از این مراجع، سبب ایجاد تعارض منافع می گردد زیرا اتحادیه ها برای صدور مجوز شروط غیر منطقی از جمله فاصله مکانی از فعالیت های مشابه اتخاذ نموده اند. بعلاوه مجوز در بعضی از فعالیت ها از جمله کانون وکلا، کانون سردفترداران به وسیله انجمن های صنفی با محدودیت های بسیاری صادر می گردد.

عمده مجوز های فعالیت کسب و کار فراوریی برای تاسیس، دست وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت است. در حال حاضر تمام بنگاه ها مجوز تاسیس کسب و کار را تسهیل نموده اند اما سایر مراحل اصلاح نشده است. بعلاوه در مجلس قانونی تحت عنوان صدور مجوز های کسب و کار سبب ایجاد اصلاحات در صدور مجوز شده اما هنوز صدور مجوز بسیاری از مشاغل به اتحادیه ها وابسته است.

چه نهادی باید به اصلاح موانع صدور مجوز کسب و کار بپردازد؟

عزتی: قانون گذار در راستای تسهیل صدور مجوز کسب و کار قانون تصویب نموده اما هم اکنون مشکل اصلی، صادرنمایندگان مجوز هستند که در مقابل قانون و مقرراتی که مجلس و وزارت اقتصاد و دارایی تصویب نموده مقاومت می نمایند. بعلاوه یکسری قوانین از جمله قانون رقابت را شورای رقابت برای تسهیل در صدور مجوز ها اتخاذ نموده است.

از دیگر موانع در صدور مجوزها، قوانین بدون منطق است. مثلا فردی قصد اخذ مجوز دامداری و یا کارخانه دارد که بسیار ساده است، اما در هر فضا و زمینی اجازه فعالیت مالی ندارد و 2 تا 3 سال طول می کشد تا فرد تمام فرایند مجوز را طی کند.

از دیگر موانع موجود عملکرد کُند کارمندان مراکز است به طوری که افراد بعد از درخواست تقاضا به صورت الکترونیکی کارمند مرکز بعد از دو هفته حتی درخواست افراد را ملاحظه ننموده و کارمندان مراکز در زمان معین کار خود را انجام نمی دهند. بعلاوه اخذ وجوه قابل توجهی به وسیله بعضی از سازمان ها از دیگر موانع است.

چه اقداماتی برای تسهیل در فرایند صدور مجوز کسب و کار باید صورت گیرد؟

عزتی: مجریان باید بخواهند تا صدور مجوز سرعت بگیرد. بعلاوه در حال حاضر تکنولوژی اجازه تقاضا مجوز به صورت الکترونیکی را داده، اما صدور تمام مجوز ها را نمی توان به صورت الکترونیکی داد. مثلا، وزارت صنایع افراد بعد از بارگذاری مدارک به صورت الکترونیکی اقدام به اخذ مجوز می نمایند.

تسهیل در صدور مجوز چقدر در اقتصاد تاثرگذار است؟

عزتی: تا به امروز تمام کشور هایی که تسهیل در صدور مجوز دارند، سرمایه خوبی جذب نموده اند. یکی از اصلی ترین موانع در رشد پایین شرکت ها کُندی سرعت در فرایند مجوزدهی است.

هم اکنون فرایند سرمایه گذاری کشور به دلیل عدم وجود سرمایه گذار منفی است و شاهد استهلاک سرمایه و عدم جایگزینی سرمایه در کشور هستیم. در حدود 40 سال گذشته اصلی ترین مشکل مالی فضای کسب و کار بوده که بخشی از آن صدور مجوزهاست.

اگر صدور مجوز تسهیل گردد، می توانیم شاهد ورود سرمایه خارجی به کشور باشیم. مثلا کشور گرجستان در مقطعی صدور مجوز ها را تسهیل کرد و چند روزه تمام مجوز ها را صادر می کرد و رشد مالی خوبی را در آن بازه زمانی به ارمغان آورد.

خبرنگاران مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1206

به "مجوز کانون سردفتران محدود صادر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوز کانون سردفتران محدود صادر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید