راهنمای خرید پژو 405 و مقایسه انواع تیپ های آن

به گزارش مجله حیات، کدام مدل پژو 405 را بخریم؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو 405 را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپ های مختلف آن آیا فرقی دارند یا خیر.

راهنمای خرید پژو 405 و مقایسه انواع تیپ های آن

پژو 405، یکی از معروف ترین محصولات این خودروساز فرانسوی، حالا سالیان طولانی است که در کشور ما وجود دارد و همچنان هم در بازار داخل فعال است. کمپانی پژو مدل 405 را در ماه جولای سال 1987 معرفی کرد و این خودرو توانست در آن روزگار و در سال 1988، عنوان برترین خودروی سال اروپا را کسب کند.

پژو ساخت این ماشین را تنها به مدت 10 سال ادامه داد و فراوری آن در اروپا در سال 1997 به انتها رسید. اما ساخت و فروش این مدل در خارج از اروپا و به ویژه در آسیا، آفریقا و منطقه خاورمیانه تا همین سال های اخیر هم ادامه داشته است.

شرکت ایران خودرو در سال 1373 و تقریبا 5 سال قبل از اینکه فراوری این مدل در کارخانه پژو تمام گردد، آغاز به واردات و معرفی آن در بازار ایران کرد. بعد از اتمام کار سازنده اصلی و اروپایی با این مدل اما، ایران خودرو به لطف کم بودن تنوع ماشین در داخل و فروش خوبی که 405 داشت نه تنها این محصول را از خط فراوری خارج نکرد؛ بلکه با معرفی تیپ ها و نسخه های خودش و به دست گرفتن فراوری مستقل از شرکت پژو، با انجام دستکاری هایی چند مدل مشابه و سفارشی شده را با عنوان ویرایش رسمی ایران خودرو از مدل 405 به بازار عرضه کرد.

در مطلب زیر سعی نموده ایم تمام نسخه هایی که از این مدل در ایران ساخته شده را مرور کنیم و به تفاوت تیپ های پژو 405 بپردازیم.

پژو 405 GLX

در ابتدا پژو 405 در مدل GLX در دو نسخه 1600 سی سی و 2000 سی سی ارایه شد. خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع 2 لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب پژو جی ال ایکس 2000 گرفت.

خریداران و متقاضیان مدل 2000 بیشتر از 1.6 لیتری بودند و بنا به دلایلی ایران خودرو توانایی پاسخ به تمام مشتریان را نداشت. علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور 2000 را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که بیشتر مشتریان علاقمند به نوع 2000 نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال 1381 هر دو نسخه از خط فراوری خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX 1.8 لیتری دادند.

هر دو مدل قبلی نوع کاربراتوری بودند اما پژو 405 نو از فناوری انژکتوری XU7 بهره می برد. در سایر نقاط دیگر تغییر خاصی صورت نگرفته بود. پژو 405 GLX 1800 سی سی دیفرانسیل جلو و با یک گیربکس 5 حالته با 4 سیلندر به مشتریان عرضه شد.

شتاب اولیه آن 11 ثانیه و مصرف سوختش در حدود 9 لیتر در 100 کیلومتر بود. این سدان طراحی فرانسوی اما ساخت ایران به ماکزیمم سرعت 190 کیلومتر در ساعت می رسید و از نظر امکانات در رده بالایی قرار نمی گیرد. هر چند که در آن موقع داشتن شیشه های برقی، کولر و آینه های برقی جز آپشن های مجذوب کنندهی محسوب می شد و مشتریان پژو 405 را به خود جذب می کرد.

چند سال بعد، نوع دوگانه سوز آن نیز با توجه به همه گیر شدن این فناوری در خودروسازی کشور به بازار عرضه شد که از آن به عنوان پژو 405 CNG یاد می گردد. پژو 405 GLX چه به صورت نو و چه کارنموده یکی از انواع پژو 405 است که در بازار کشور همچنان حضوری پررنگ دارد.

آخرین قیمت خرید و فروش پژو 405

پژو 405 GLI

یکی دیگر از انواع پژو 405 مدل GLI است؛ نسخه ای کم آپشن تر و البته با قیمت کمتر مدل GLX که ایران خودرو خیال می کرد با حذف برخی از امکانات مثل شیشه های برقی و آینه های برقی و همینطور گذاشتن یک سپر ساده و مشکی بجای سپر همرنگ بدنه می تواند آن دسته از مشتریانی که توانایی پرداخت مبلغ خرید تیپ اول را ندارند به خود جذب کند.

پژو 405 GLI در سال 1382 معرفی گردید و از لحاظ ظاهر به جز همان سپر که اشاره شد تفاوت خاصی با GLX نداشت؛ در بخش مکانیکی نیز هر دو مثل هم بودند و تغییری در این قسمت صورت نگرفته بود.

این نسخه به علت تقاضای بسیار کم به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود و تنها 2 سال بعد، فراوری آن متوقف شد. امروز حتی در باز کارنموده ها نیز نمی توان این مدل را به راحتی پیدا کرد.

آخرین قیمت خرید و فروش پژو 405 GLI

پژو 405 SLX

آخرین نسخهٔ معرفی گردیده به وسیله ایران خودرو از انواع پژو 405 این مدل است که از سال 1388 به مشتریان عرضه شد. پژو 405 SLX دچار تغییراتی نسبت به گذشته شده بود و می توان این تفاوت ها را در بخش هایی مثل چراغ ها و داخل اتاقک دید.

در طراحی نو، مه شکن عقب و جلو و بعلاوه به درب صندوق عقب اسپویلر اضافه شده بود؛ چراغ ها کریستالی شدند و در کابین نیز داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی نوی پیدا نموده بودند. ضمن اینکه این مدل را می توان با سفارش موتور نو 1600 سی سی و TU5 معروف این گروه خودروسازی که بر روی پژو 206 تیپ 5 قرار می گیرد، دریافت کرد.

با این تعویض ها در بخش طراحی و مکانیکی، اعداد خروجی کارکرد این ماشین نیز دچار تغییراتی شدند که از تفاوت انواع پژو 405 سخن می گویند. در SLX زمان شتاب اولیه به طرز محسوسی در قیاس با GLX بالاتر رفته و به حدود 13 ثانیه رسیده است. اما مصرف سوخت کم شده و در 100 کیلومتر حدود 7.5 لیتر بنزین می سوزاند.

بعلاوه، کنترل و پایداری خودرو نسبت به مدل های قبلی در این نسخه بهبود پیدا نموده، اما با وجود فراوری نو، همچنان این ماشین از نبود بسیاری از امکانات روز خودروسازی در بخش ایمنی و رفاهی رنج می برد و جزو محصولات پر آپشن محسوب نمی گردد.

آخرین قیمت خرید و فروش پژو 405 SLX

پژو آردی

کج روی در فراوریات شاخه پژو 405 در کارخانه ایران خودرو به نوعی از این مدل آغاز شد. در سال 1378 این گروه ایرانی مدل را معرفی کرد که پژو آردی نام داشت. نام آن از Rear Wheel Drive گرفته شده و بدین معنا بود که این نسخه از 405 یک خودروی دیفرانسیل عقب است.

ایران خودرو برای آردی از موتور پیکان استفاده نموده بود و بدنه پژو را روی آن قرار داده بود! با این حرکت قصد داشت با پایین آوردن محسوس قیمت 405 به نوعی حتی مشتریانی که بودجه ای در حد پیکان داشتند را به سمت خود بکشاند. در واقع، این گروه خریداران پول چهره پژو 405 را بدهند، در حالیکه کیفیت سواری و قدرت پیکان نصیبشان می شد. هر چند که در ظاهر این روش حرکتی ناامیدانه دیده می شد، اما برخلاف انتظار پروژه آردی آن چنان که پیش بینی می شد شکست نخورد.

یکی از دلایلش تنوع در رنگ فراوریی بدنه ماشین بود که GLX تنها در چند رنگ محدود ارائه می شد و آردی با رنگ های شادتر و تازه تری به میدان آمد. دومین مساله، آردی های فراوریی از سال 1382 به بعد بود که مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و بعلاوه سیستم پایش انژکتوری در سوخت شدند و نام تجاری RDi گرفتند.

این تغییرات حداقل در خود خانواده آردی ها اتفاقی خوب محسوب شدند و به رشد و فروش این نسخه یاری کردند. با این حال، در قسمت فنی از آنجا که اشاره شد موتور 1600 سی سی پیکان روی آن قرار گرفته بود، راندمان و خروجی این مدل ابداً به مقدار GLX نبود.

شتاب اولیه تا حدود 15 ثانیه پایین رفته بود و سقف سرعت نیز در نهایت به 170 کیلومتر می رسید و مصرف سوخت هم بیشتر شده بود. فراوری این محصول در سال 1385 به انتها رسید و هم اکنون در بازار کارنموده ها می توان نمونه هایی برای خریدش پیدا کرد.

آخرین قیمت خرید و فروش پژو آردی

پژو روآ

پزو روآ یکی دیگر از انواع پژو 405 بود که به بازار ایران قدم گذاشت. بعد از بالا گرفتن نقدها از ابداع ایران خودرو در فراوری آردی و خصوصاً مسائل پیش آمده در آن محصول به خاطر دیفرانسیل عقب بودن و ضعیف بودن پیشرانه پیکان برای بدنه پژو، این گروه خودروساز در سال 1385 مدل پژو روآ را معرفی کرد.

این مدل به نوعی همان آردی بود که موتور ارتقا یافتهٔ پیکان روی آن گذاشته شد. با این حال، نتایج نشان می داد که اوضاع این مدل نیز مثل آردی در کارکرد و راندمان فنی اصلاً مطلوب و مناسب نیست.

شتاب اولیه این ماشین تنها یک ثانیه تفاوت با آردی داشت و مصرف سوخت بالا و راندمان پایین به علاوه چهره و امکاناتی که هیچ تغییری ننموده بود همگی دست به دست هم دادند تا از این مدل استقبال چندانی نگردد. فراوری روآ در نهایت در سال 1390 به انتها رسید و این مدل هم مثل GLI جایگاهی در بازار حتی میان کارنموده ها ندارد.

آخرین قیمت خرید و فروش پژو روآ

مدل های فیس لیفت انواع پژو 405

بعد از شکست پروژه هایی تکراری در سالهای اول که از سوی ایران خودرو به نام GLX نوشته می شدند، اما در واقع هیچ تغییر ظاهر و امکانات نوی نداشتند و هیچکدام به موفقیت خود GLX اصلی نرسیدند، گروه داخلی سازنده این ماشین تصمیم به اجرای تصمیماتی جدی تر گرفت.

برای همین به فراوری مدل های فیس لیفت پژو 405 فکر کرد. اولین ماشینی که به عنوان نسخه رسمی بازطراحی 405 شناخته می گردد پژو پارس (یا همان پژو پرشیا) نام گرفت. نتیجهٔ کار تا حد خوب و مناسبی قابل قبول بود. پژو پارس با طراحی به روز شده و مجذوب کننده تر نسبت به چهره تکراری شده پژو 405 توانست جایگزین خوبی برای آن باشد و ایران خودرو به فروش و موفقیت خوبی رسید.

پژو پارس به نوعی همان پژو 406 بود که در اروپا به فروش می رفت. بعد از معرفی پژو پارس معمولی و موفقیت های آن، چندین مدل از پژو پارس با نام هایی مثل LX و ELX که تفاوت های فنی داشتند و به صورت دنده ای و اتومات بودند به بازار معرفی گردید.

آخرین قیمت خرید و فروش پژو پارس

بعد از پژو پارس، چند مدل دیگر در ایران خودرو با وجودی که نام خودروی ملی را به یدک می کشیدند از روی پلتفرم 405 ساخته شدند. سمند و دنا معروف ترین نام های این فراوریات هستند و با یک نگاه ساده به این دو ماشین خیلی راحت می توان این شباهت به پلتفرم پژو 405 را در آن ها دید.

غیر از این دو، یک نسخه از کلاس باری این ماشین با نام وانت آریسان نیز از سال 1392 معرفی گردید. نمای ظاهری و از جلوی این وانت بسیار شبیه به پژو پارس است و خود محصول نیز بر روی پلتفرم 405 ساخته شده است.

آخرین قیمت خرید و فروش سمند

آخرین قیمت خرید و فروش دنا

جمع بندی راهنمای خرید و مقایسه انواع پژو 405

فراوری انواع پژو 405 در ایران خاتمه حدود یک سال پیش یعنی در خرداد 1399 متوقف شد و نمونه های صفر حاضر در نمایندگی ها و بازار از ساخته های قبل از توقف فراوری این مدل هستند. هر چند بعد از ظهور مدل های نو و افزایش تنوع در محصولات بازار، بالاخره ساخت این ماشین در داخل به انتها رسید.

تقریباً تمامی کارشناسان و صاحب نظران معتقدند این اتفاق به علت ساخت و چهره قدیمی و تکراری و به روز نشدن 405 باید خیلی زودتر اتفاق می افتاد. با این وجود، پژو 405 GLX همچنان گزینه ای مناسب، کم استهلاک، مستحکم و با هزینه و خرج نگهداری نه چندان زیاد برای انتخاب و خرید یک خودروی نسبتاً مقرون به صرفه به شمار میرود.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1277

به "راهنمای خرید پژو 405 و مقایسه انواع تیپ های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید پژو 405 و مقایسه انواع تیپ های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید