مصرف قلیان در این استان 10 برابر کشور است!

به گزارش مجله حیات، زنان در مقایسه با مردان نگرش مثبت و وابستگی بیشتری به استعمال قلیان دارند. به گونه ای که مصرف قلیان تفریح خانواده ها از جمله زنان بوده و عوارض استعمال قلیان در زنان بیشتر از مردان است.

مصرف قلیان در این استان 10 برابر کشور است!

به گزارش ایسنا، در راستای توسعه رویکرد ترجمان دانش و کاربرد نتایج حاصل از تحقیقات حوزه سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و به منظور آگاهی رسانی ذینفعان پژوهش اعم از مدیران، متخصصین و مردم طرح تحقیقاتی اختتام یافته دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با عنوان مشخص پیشبینی نماینده های ترک قلیان در زنان شهر بندرعباس: کاربردی از تئوری رفتار برنامه ریزی تشریح شد.

براساس اقدامات صورت گرفته و بعلاوه اهمیت پژوهش در زمینه مصرف قلیان در هرمزگان در این طرح 1764 زن مصرف نماینده قلیان و 260 نفر از زنانی که قلیان را بیش از شش ماه ترک نموده بودند، مورد آنالیز قرار گرفتند.

سازمان دنیای بهداشت در سال 2010 شعار روز دنیای بدون تنباکو را دخانیات و تنباکو و زنان اعلام نمود. آمار های سراسر دنیا گویای افزایش اندازه مصرف قلیان در زنان نسبت به مردان هستند، بعلاوه نتایج تحقیقات انجام نشان می دهد مقبولیت اجتماعی قلیان نسبت به سیگار در میان زنان بیشتر است.

زنان در مقایسه با مردان نگرش مثبت و وابستگی بیشتری به استعمال قلیان دارند. به گونه ای که مصرف قلیان تفریح خانواده ها از جمله زنان بوده و عوارض استعمال قلیان در زنان بیشتر از مردان است.

استعمال قلیان در میان زنان ایرانی به اندازه دو تا سه برابر بیشتر از مصرف قلیان در مقایسه با زنان سایر کشور ها است. شیوع مصرف قلیان در بین زنان استان هرمزگان 3.10 درصد و 9 تا 10 برابر استان های دیگر بوده و از نظر اندازه استعمال قلیان به وسیله زنان، استان هرمزگان رتبه سوم را در میان استان های کشور دارد.

یافته های پژوهش حاضر می تواند نقشه راهی برای محققان باشد تا با کمترین هزینه و در مدت زمان کوتاه، مداخلات اثر بخش و هدفمندی را جهت ترک استعمال دخانیات در افراد طراحی نمایند.

بعلاوه نتایج این تحقیق می تواند مبنایی برای مقایسه با نتایج تحقیقات آینده در این زمینه شود. یافته ها می تواند سیاستگذاران و پزشکان سلامت را برای اجرای مداخلات رفتاری مبتنی بر نظریه و در نتیجه کمک به دستیابی هر چه بهتر راه چاره های موثر در ترک استعمال دخانیات، کمک کند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1455

به "مصرف قلیان در این استان 10 برابر کشور است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف قلیان در این استان 10 برابر کشور است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید