موسیقی نواحی؛ نسخه ای جان بخش برای دمیدن حس امید و همدلی

به گزارش مجله حیات، خبرنگاران: موسیقی نواحی در هر گوشه از این خاک، هویت و شناسنامه یک قوم و ملیت است اما افسوس که در سایه بی مهری ها رو به فراموشی است و نسل تازه ایران با آن بیگانه شده است. نسلی که در سایه این غفلت با موسیقی پاپ خو گرفته و با بی تی اس(BTS) کره ای به وجد می آید !

موسیقی نواحی؛ نسخه ای جان بخش برای دمیدن حس امید و همدلی

هما حاصلی : ایران سرزمین اقوام مهربان و شکیبا است. سرزمینی که در هر گوشه اش زنان و مردان بزرگ با هنر بالیده اند و شکوه آن را به تاریخ پرافتخار این مرز و بوم تقدیم داشته اند.

اقوام ایرانی هر کدام به فراخور جغرافیا و اقلیم زندگانی خویش نوا و آوایی مختص خویش دارند؛ سازهایی که از نیاکان خویش میراث برده اند اما در گذر زمان رنگ فراموشی گرفته و هنرمندان موسیقی نواحی اغلب در انزوا به سر می برند.

موسیقی نواحی در هر گوشه از این خاک، هویت و شناسنامه یک قوم و ملیت است اما افسوس که در سایه بی مهری ها رو به فراموشی است و نسل تازه ایران با آن بیگانه شده است. نسلی که در سایه این غفلت با موسیقی پاپ خو گرفته و با بی تی اس کره ای به وجد می آید ! ساز ایرانی را نمی شناسد و گسستی تامل برانگیز با هنر، ادبیات و فرهنگ بومی خویش پیدا نموده است.

در غربت موسیقی نواحی باید اضافه نمود که گرچه هر از چندگاهی جشنواره ای برایش برپا می گردد و فرصتی برای هنرمندان این عرصه به وجود می آید تا هنر خویش را به نمایش بگذارند اما برای نهادینه کردن و معرفی آن به نسل تازه کافی نیست. چون فرصت جشنواره برای گروههای موسیقی اندک است و هنرمندان نمی توانند به صورت کامل و مطلوب هنر خویش را به نمایش بگذارد.

شاید امروز بیش از همواره جامعه خسته و نسل سرگردان نو برای احساس عزت نفس و امیدواری به ادبیات و موسیقی ایرانی احتیاج داشته باشد. نسخه ای جانبخش برای دمیدن حس امید و همدلی.

وقت آن است که نغمه موسیقی نواحی را از نواحی خود فراتر برده و تنها به به جشنواره ها بسنده نکنیم بلکه به برگزاری کنسرت های ملی و بین المللی بیندیشیم. به باز کردن پای موسیقی به رسانه های دیداری وشنیداری همت گماریم و پخش ویژه و تبلیغات گسترده آن در همه رسانه های مکتوب و غیر مکتوب و شبکه های اجتماعی را در اولویت گذاشته تا هنرمند و موسیقی بومی ایرانی شناخته شوند و بچه ها ما به هنر اصیل سرزمین خود انس بگیرند.

هنرمندان این عرصه برای پیشرفت و خلق آثار نو احتیاجمند حمایت دولت برای تسهیل مسیر و نیز مردم و بخش خصوصی هستند که قطعا اگر توجه به این مقوله فرهنگی مهم در اولویت قرار گیرد نتایج بسیار ارزشمندی در کوتاه مدت از جهت ایجاد نشاط اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی هنرمندان و در درازمدت از لحاظ حفظ میراث فرهنگی و ارتقا فرهنگ عمومی به دست خواهد آمد.

ایجاد تقویم برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی در کنار برگزاری کنسرت ها درتمام ایام سال و نیز در همه استان های کشور و انعکاس گسترده آن دررسانه ها می تواند یاری شایانی درایجاد جایگاه مطلوب و امیدبخش برای این عرصه داشته باشد.

و خاتمه آنکه هنرمندان این عرصه را باید تاج سر کرد . به هر طریقی شده از آنها حمایت نمود و ساز و کاری برای رفاه و کیفیت زندگی آنها اندیشید تا زمینه برای خلاقیت و ارتقا کار آنها فراهم گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 آذر 1401 بروزرسانی: 5 آذر 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1341

به "موسیقی نواحی؛ نسخه ای جان بخش برای دمیدن حس امید و همدلی" امتیاز دهید

1 کاربر به "موسیقی نواحی؛ نسخه ای جان بخش برای دمیدن حس امید و همدلی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسیقی نواحی؛ نسخه ای جان بخش برای دمیدن حس امید و همدلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید