نورپردازی محیطی چیست و چگونه باید آن را در خانه به کار گرفت؟

به گزارش مجله حیات، به کارگیری نورپردازی محیطی در محیط خانه، نه تنها فضای داخلی را زیبا و دلنشین می نماید، بلکه گرمای دلپذیری فراهم می نماید که حس در خانه بودن را به معنای واقعی به ساکنان القا می نماید. اما نورپردازی محیطی دقیقا چیست؟ طبق گفته نورپردازان و معماران داخلی، نورپردازی محیطی تلاشی برای برقراری نور به گونه ای است که تمام فضای خانه را دربرگیرد. در این نوع نورپردازی، معمولا نور به گونه ای پخش می گردد که مکانی به عنوان مرکز اتاق به چشم می آید و سایر منطقه ها اتاق با لایه های ملایمی از نور، آن را تکمیل می نمایند.

نورپردازی محیطی چیست و چگونه باید آن را در خانه به کار گرفت؟

در این مقاله از خبرنگاران مگ، ضمن پرداختن به اهمیت استفاده از نورپردازی محیطی در خانه ها، شیوه های نوین و خلاقانه ای برای به کارگیری آن در محیط داخلی خانه ها را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از نورپردازی محیطی در فضای داخلی خانه

نورپردازی محیطی یکی از ارکان معماری داخلی مدرن است. امروزه، کمتر خانه نوساختی را می بینید که از این نوع نورپردازی، حداقل در یک یا دو اتاقش استفاده ننموده باشد. طراحان فضای داخلی خانه ها معتقدند که این نوع نورپردازی لایه ای باعث ایجاد سناریوهای مختلف می گردد چون از ابعاد متفاوتی تشکیل شده است. بعد اول، نور قوی و همه گیر است و در پی آن، نور ملایم و نور محیطی وارد کار می شوند. معمولا، نور همه گیر و نور ملایم در کنار هم ظاهر می شوند و نور محیطی، به عنوان یک المان تزیینی به آن ها اضافه می گردد. در ساختار نورپردازی محیطی، استفاده از آباژورهای متعدد برای کنترل میزان نور دلخواه در اتاق هم توصیه می گردد.

مهم ترین علت استفاده از نورپردازی محیطی، گرم و گیراتر کردن محیط داخلی خانه و القای حس شیرین تعلق داشتن است. طراحان داخلی باور دارند که نورپردازی محیطی مانند یک آغوش گرم، افراد را به فضای داخلی خانه فرامی خواند و علاوه بر روشن کردن خانه، به چشم ها یاری می نماید روی نقاط خاصی تمرکز نمایند. این نقاط معمولا چیزهایی، همانند آثار هنری موجود روی دیوارهای راهرو، قفسه های کتاب قرار گرفته در کنار شومینه و قاب های حاوی عکس های خانوادگی روی دیوار اتاق نشیمن، را دربردارند که از نظر زیبایی شناسی، ارزش بیشتری نسبت به سایر اجزای خانه دارند.

نورپردازی محیطی به فضای داخلی خانه چه چیزی اضافه می نماید؟

یکی از مزایای اصلی استفاده از نورپردازی محیطی در فضای داخلی خانه، تغییر تُناژ رنگ اتاق ها است. استفاده از شیوه نورپردازی محیطی در اتاقی که دیوارهای رنگی دارد، نتیجه ای کاملا متفاوت از نحوه نورپردازی خورشید یا لامپ های سقفی ارائه می دهد. برای مثال، در اتاقی که دیوارهای آبی رنگ دارد، معمولا از لامپ هایی استفاده می گردد که حال و حوای گرمی به اتاق می دهند. القای احساس های این چنینی، از سود بردن از تضاد موجود میان رنگ دیوارها و رنگ لامپ ها حاصل می گردد. بنابراین، در نورپردازی محیطی، توجه ویژه به چرخه رنگ و نحوه قرار دادن رنگ های مختلف در کنار یک دیگر، بسیار مهم تلقی می گردد.

از طرفی، نورپردازی محیطی شیوه مناسبی برای اختصاص دادن یک اتاق به یک فعالیت ویژه هم است. برای مثال، استفاده از نورپردازی محیطی در فضای اطراف آینه های موجود در یک اتاق نشیمن بزرگ با دیوارهای تیره، عدم تقارن دلپذیری به اتاق می بخشد و آن را به محلی مناسب برای ریلکس کردن در انتهای یک روز خسته نماینده تبدیل می نماید. اگر دقت کنید، متوجه می شوید که مهم ترین نکته در زمینه نورپردازی محیطی، برقراری تضادهای چشم نواز میان نورهای گرم و فضاهای تیره و سرد است.

نکته شاخص دیگر، استفاده بهینه از سایه هایی است که در اثر نورپردازی محیطی داخلی به وجود می آیند. این سایه ها، برای جلب توجه ساکنان اتاق ها، بسیار اهمیت دارند. البته باید در نظر داشته باشید که بازی با سایه ها در تمام اتاق ها ایده مناسبی نیست. آشپزخانه یکی از آن مکان ها است که باید نورپردازی بسیار دقیق و همه گیری داشته باشد. تشخیص محل ایجاد شدن سایه ها، نخستین قدم در جهت قرار دادن لامپ ها به گونه ای است که نورپردازی محیطی صورت بگیرد.

به صورت کلی، نورپردازی محیطی، در عین سادگی، به فضا آرامش خالص و تازه ای می دهد. این نوع نورپردازی برای چشم ها مناسب تر است و به آن ها یاری می نماید بیشتر از حالت عادی استراحت نمایند. مثلا استفاده از لامپ سقفی در اتاق خواب ها ایده خوبی نیست، چرا که نوری بسیار خشن و شدیدا متمرکز ایجاد می نماید که برای مختل کردن آرامش کافی است! بنابراین، بهتر است در اتاق خواب از چندین لامپ در گوشه و کنارها بهره ببرید تا نور پخش گردد.

چگونه نورپردازی محیطی را به کار بگیریم؟

برای به کارگیری نورپردازی محیطی در فضای داخلی خانه، حتما لازم نیست که از طراحان داخلی یاری بگیرید و هزینه های گزافی را متحمل شوید. کافی است با یک بودجه معقول، انتخاب های درستی داشته باشید. در ادامه، چندین وسیله مخصوص نورپردازی که می توانند به شما در به کارگیری نورپردازی محیطی یاری نمایند را معرفی نموده ایم.

1. آباژورها و لامپ های ایستاده

هنگام خرید آباژور یا لامپ ایستاده، نکته های مهمی از قبیل ارتفاع سقف اتاق، هماهنگی میزان لامپ با میزان سایر وسایل موجود در اتاق و مینیمال بودن طراحی آن را در نظر داشته باشید. به اطراف اتاق نگاهی بیندازید و گوشه ای تاریک که با وسایلی همانند کمد یا یک مبل تک نفره اشغال شده را خالی کنید. این نقاط، برترین مکان ها برای قرار دادن لامپ های ایستاده هستند، چراکه به کل اتاق اشراف دارند و می توانند نوری متمرکز و در عین حال پراکنده برای استفاده روزمره تأمین نمایند. طراحان داخلی معتقدند که ترکیب لامپ ایستاده و شومینه می تواند در ایجاد یک فضای رومانتیک هم به شما یاری کند.

2. لامپ های دیواری

لامپ های دیواری از اجزای جدانشدنی فرایند به کارگیری نورپردازی محیطی هستند. این لامپ های کوچک، در دیوارها جای می گیرند و تمام وجهه های اتاق را روشن می نمایند و نوری هماهنگ و یکدست ارائه می دهند. استفاده از این لامپ ها با این مزیت همراه است که سایه زیادی به همراه ندارند، بنابراین می توان از آن ها در اتاق مطالعه و اتاق کار استفاده کرد. ترکیب کردن نور حاصل از این لامپ ها با نورهای رنگی و متمرکز دیگر هم کار دشواری نیست و می توان از آن ها برای اهداف مختلف استفاده کرد.

3. لامپ های اِل ای دی (LED) نواری

در سال های اخیر، استفاده از لامپ های ال ای دی نواری نرم و سخت برای تزیین محیظ داخلی اتاق ها بسیار رواج یافته است. این لامپ ها گزینه های بسیار مناسبی برای به کارگیری نورپردازی محیطی به نحوی ملایم و آرامش بخش هستند. از این رو، استفاده از آن ها در مکان هایی همانند پشت و زیر کابینت ها و کمدها، درز های سقف ها و دیوارها و پله ها بسیار توصیه می گردد. نور این لامپ ها در عین ملایم بودن می تواند رنگ های مختلفی هم داشته باشد و به شما در فرایند کاهش استرس یاری کند. خوشبختانه تنوع طرح، رنگ و ولتاژ این لامپ های نواری بسیار بالا است و می توانید برای هر مورد مصرفی که دارید، لامپ مناسب را به راحتی پیدا کنید.

مرور کلی

نورپردازی محیطی به عنوان یک شیوه مدرن نورپردازی، ابعادی را در نظر می گیرد که به وسیله شیوه های نورپردازی قدیمی بی اهمیت جلوه داده شده بودند. در وهله اول، هدف این نوع نورپردازی برقراری آرامشی فراگیر در فضای داخلی خانه است. نکته قابل توجه دیگر در رابطه با این نورپردازی این است که برای به کارگیری آن، لازم نیست هزینه های سنگینی را متقبل شوید. اندکی خلاقیت و سلیقه می تواند تغییرهای بسیاری ایجاد کند.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1247

به "نورپردازی محیطی چیست و چگونه باید آن را در خانه به کار گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورپردازی محیطی چیست و چگونه باید آن را در خانه به کار گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید