ویژگی های کرونای هندی چیست؟

به گزارش مجله حیات، خبرگزاری خبرنگاران- گونه هندی ویروس کرونا رویای کنترل همه گیری را دست نیافتنی نموده و حالا تعداد زیادی از کشور های دنیا نگران شیوع این گونه و موج جدید کرونا هستند.

ویژگی های کرونای هندی چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، هند در حال مبارزه با افزایش صعودی و سریع شمار بیماران مبتلا به کرونا است که بیمارستان های این کشور را زیر فشار مضاعف قرار داده و منجر به کمبود شدید تخت و اکسیژن شده است؛ افزایش صعودی شمار مبتلایان به کرونا در این کشور ارتباط مستقیمی با گونه جدید ویروس کرونا دارد؛ از طرفی دیگر بسیاری از کشور ها با هراس شیوع این ویروس در خود و شکل گیری موج جدیدی از همه گیری سفر به این کشو را ممنوع نموده و در کوشش هستند تا با تزریق واکسن شمار افراد درگیر با این بیماری را کنترل نمایند. در این گزارش جزئیات گونه هندی ویروس کرونا را می خوانید:

گونه هندی ویروس کرونا

براساس کنسرسیوم مطالعه ژنوم SARS-CoV-2 (INSACOG)، این نوع به B.1.617 معروف است؛ جهش E484 در نمونه ای که برای اولین بار در آفریقای جنوبی و برزیل شناسایی شد وجود داشت و جهش L452R در ایالات متحده و اروپا مشاهده شده است، اما گونه هندی ویروس کرونا هر دو را حمل می نماید، چیزی که در انواع گونه های دیگر دیده نشده است و به همین دلیل گونه هندی ویروس جهش مضاعف دارد. هند، نخستین بار، ژنوم B.1.617 را در اکتبر (مهر) سال گذشته، به پایگاه داده های دنیای (GISAID) گزارش کرد.

شرایط ویرانگر در هند

با شیوع بیش از حد ویروس کرونا در هند، این کشور برای چهارمین روز متوالی یک رکورد جدید در میزان مبتلایان روزانه ثبت نموده است؛ هنوز آمار دقیقی از اینکه چند درصد مبتلایان به گونه جدید ویروس دچار شده اند منتشر نشده، اما به طور کلی در روز شنبه 346 هزار و 691 مبتلای جدید در هند شناسایی شد. به گفته کارشناسان ویروس شناس در خصوص بسیاری از کشورها، این گونه های جدید جهش یافته بودند که باعث افزایش صعودی شمار تازه مبتلایان شدند.

گونه جدید ویروس کرونا با جهش مضاعف مسری تر است

ماریا ون کرخوو، اپیدمیولوژیست و مدیر فنی سازمان دنیای بهداشت در همه گیری کووید 19 گفت: جهش مضاعف جدید در ویروس SARS-CoV-2 که در هند پدیدار شد، می تواند افزایش انتقال یا حتی کاهش خنثی سازی را ایجاد کند.

چرا ویروس هندی خطرناک است؟

در این ویروس جهش دوگانه انجام شده است. این ویژگی ورود سارس-کو2 به بدن و ابتلا به عفونت را آسان تر می نماید و گفته می گردد توانایی دور زدن آنتی بادی هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته اند دارد؛ به همین دلیل می تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش گردد؛ گونه های جدید ویروس کرونا دست کم در 18 ایالت هند مشاهده شده اند.

کاهش اثربخشی واکسن کرونا با شیوع گونه هندی ویروس

سرپرست فنی کرونا برای سازمان دنیای بهداشت می گوید: داشتن دو مورد از این جهش ها که در انواع دیگر در سراسر دنیا دیده شده اند نگران نماینده است، زیرا یک شباهت در این جهش ها وجود دارد که باعث افزایش انتقال می گردد و بعضی از این جهش ها همچنین منجر به کاهش خنثی سازی می شوند، که ممکن است بر اقدامات کنترل همه گیری مانند واکسن تأثیر منفی بگذارند؛ ضمن اینکه این سویه در حال گسترش به سایر کشورهاست و در سراسر آسیا و آمریکای شمالی گزارش شده است. با این حال، نمونه ای که برای اولین بار در هند کشف شد، هنوز توسط WHO به عنوان variant of interest در نظر گرفته می گردد، به این معنی که تا به امروز دلیل بیشتری برای اقدامات بهداشت عمومی نیست.

طبقه بندی گونه هندی کرونا در دسته variant of interest

گونه B.1.617 از سوی سازمان دنیای بهداشت به عنوان گونه قابل توجه و variant of interest در نظر گرفته می گردد؛ یعنی این گونه زیر نظر گرفته می گردد، اما هنوز نگران نماینده نیست. سازمان دنیای بهداشت، گونه های شناسایی شده در برزیل، آفریقای جنوبی و انگلیس را به عنوان گونه نگران نماینده طبقه بندی نموده است، زیرا آن ها مسری تر هستند و اثر آنتی بادی را کاهش می دهند؛ سازمان دنیای بهداشت همچنین تأکید می نماید به اطلاعات بیشتری از گونه هندی ویروس کرونا نیاز است.

افزایش 70 درصدی شیوع گونه هندی در انگلیس تنها در یک هفته

هم زمان با قرار دریافت هند در فهرست کشور های پرخطر کرونایی دولت انگلیس، آمار های رسمی این کشور نشان می دهد که شمار مبتلایان به گونه هندی کرونا فقط در عرض یک هفته گذشته 70 درصد در انگلیس افزایش داشته است. وزارت بهداشت انگلیس بیان کرد که تا 21 آوریل (یکم اردیبهشت) 132 مورد ابتلا به این ویروس شناسایی شده است. این درحالیست که درست یک هفته قبل 77 مبتلا شناسایی شده بود. بیشتر مبتلایان به گونه جدید، در پایتخت انگلیس که هندی ها بیشتر تراکم دارند شناسایی شده اند. سازمان بهداشت عمومی انگلیس می گوید که عمده مبتلایان مسافرانی بوده اند که از هند وارد کشور شده بودند.

ویروس کرونا جهش های بیشتری دارد

تام کنیون، مدیر سابق بهداشت دنیای در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) می گوید: با تقویت نظارت، جهش های بیشتری می توان یافت. در حال حاضر هیچ مدرکی که نشان دهد بیماری ناشی از این گونه ها شدیدتر است وجود ندارد؛ اما سرعت بیشتر سرایت آن ها باعث می گردد که در صورت رعایت نکردن مسایل بهداشتی آمار مبتلایان به سرعت بالا رود و به همان نسبت درصد باعث افزایش خطر مرگ و میر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 850

به "ویژگی های کرونای هندی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های کرونای هندی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید