چگونه از ویتامین C برای از بین بردن لکه های تیره پوست استفاده کنیم؟

به گزارش مجله حیات، لکه های تیره پوست ممکن است به دلایل فراوانی ایجاد شوند. گاهی اوقات، این لکه ها اثرات پس از درمان آکنه هستند. در بعضی از مواقع نیز عواملی از قبیل شرایط هورمونی مانند ملاسما این لکه ها را ایجاد می نمایند. صرف نظر از دلیل ایجاد لکه های تیره، درمان آن ها احتمالا اولویت اصلی شما پس از مشاهده این لکه ها است. ویتامین C برای از بین بردن لکه های تیره پوست مناسب است و می توانید مصرف محصولات و سرم های حاوی این ماده را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید. کارشناسان معتقدند که این ماده قدرتمند می تواند به محو شدن لکه های تیره پوستی یاری کند و مزایای دیگری هم برای مراقبت از پوست دارد. در این مقاله، با مزایای ویتامین سی و روش از بین بردن لکه های تیره با استفاده از این ماده آشنا می شوید.

چگونه از ویتامین C برای از بین بردن لکه های تیره پوست استفاده کنیم؟

ویتامین C چیست؟

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از منابع طبیعی مانند مرکبات به دست می آید و اغلب به صورت مصنوعی در محصولات مختلف مراقبت از پوست مانند سرم ها، مرطوب نماینده ها، تونرها و پاک نماینده ها به کار می رود. این ماده از پوست در برابر تجزیه کلاژن محافظت می نماید و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را خنثی می نماید. مزیت دوم بسیار مهم است چون ما دائما در معرض هوا، نور خورشید (اشعه UV) و آلاینده هایی هستیم که می توانند رادیکال های آزاد مؤثر در پیری پوست را ایجاد نمایند. به دلیل این خواص، ویتامین C به کاهش تجزیه و تغییر رنگ پوست یاری می نماید و در نتیجه آن را درخشان تر می نماید.

آیا ویتامین C به رفع لکه های تیره پوست یاری می نماید؟

ویتامین سی می تواند به بهبود ظاهر لکه های تیره پوست و هایپرپیگمانتاسیون یاری کند. این خاصیت به این دلیل است که ویتامین C آنزیمی به نام تیروزیناز را که در فراوری ملانین نقش دارد، کاهش می دهد. با کاهش فراوری ملانین در نواحی خاص، ممکن است این نواحی روشن شوند و نگرانی های مربوط به لکه های تیره به طرزی مؤثر رفع گردد.

با استفاده از محصولات مراقبتی پوست که حاوی ویتامین C هستند، لکه های تیره تان کمتر به چشم می آیند اما این ماده ترکیبات اصلی از بین برنده هایپرپیگمانتاسیون نیست. اگر می خواهید لکه های تیره را بهتر درمان کنید، از سرم ویتامین C که حاوی ترکیبات دیگری مانند اسید کوجیک و شیرین بیان است بهره ببرید.

مزایای ویتامین سی

استفاده از ویتامین C برای پوست شما فواید زیادی دارد. در ادامه، بعضی از این خاصیت ها را می خوانید.

1. برای بیشتر انواع پوست بی خطر است

مصرف ویتامین سی امنیت بالایی دارد. بیشتر افراد می توانند برای مدتی طولانی از این ویتامین به صورت موضعی استفاده نمایند بدون اینکه هیچ واکنش نامطلوبی را در پی داشته باشد. نتایج پژوهشی که در سال 2017 صورت گرفته نشان می دهد که محصولات حاوی ویتامین سی با غلظت بیشتر از 20 درصد باعث تحریک جزئی پوست می شوند. به همین خاطر، غلظت این محصولات اغلب بین 10 تا 20 درصد است.

2. آب رسان است

بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2017 صورت گرفته، بخش اعظمی از پوست و اندام های سالم بدن غلظت بالایی از ویتامین سی دارند. ممکن است این ویتامین به وسیله گردش خون در بدن تجمع یابد. پژوهشگران پس از این آنالیز اعلام کردند که ویتامین C اگر به صورت موضعی مصرف گردد، به شکل اسید اسکوربیک به برترین وجه به پوست نفوذ می نماید.

نتایج یک مطالعه که در سال 2019 انجام شد نشان می دهد که یک سرم حاوی عصاره Deschampsia antarctica، اسید فرولیک و ویتامین سی می تواند تا 19 درصد خشکی پوست را کاهش دهد و عملکرد سد محافظتی پوست را بهبود ببخشد.

3. روشن نماینده است

ویتامین سی می تواند به محو شدن رنگ دانه های پوستی و صاف کردن سطح پوست برای کاهش تیرگی ها یاری کند. این ویژگی به پوست درخشندگی جاودانه ای می بخشد. نتایج مطالعه ای که در سال 2017 صورت گرفته نشان می دهد که استفاده از ویتامین C مانع از فراوری ملانین که مسئول رنگ پوست است می گردد.

با مهار فراوری ملانین، ویتامین سی می تواند به محو شدن لکه های تیره پوستی و هایپرپیگمانتاسیون یاری کند. بعلاوه، می تواند به روشن شدن پوست یاری کند.

4. به کاهش قرمزی و یکنواخت شدن رنگ پوست شما یاری می نماید

بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2015 انجام شد، ویتامین سی از قابلیت آنتی اکسیدانی خود به عنوان عاملی ضد التهابی استفاده می نماید. این بدان معنی است که پوست شما را تسکین می دهد و می تواند پف کردگی آن را کاهش دهد.

خاصیت ضد التهابی این ویتامین می تواند این کارها را انجام دهد:

  • رادیکال های آزاد که باعث آسیب اکسیداتیو می شوند را خنثی می نماید؛
  • سیستم ایمنی را برای جلوگیری از واکنش ایمنی التهابی بهینه سازی می نماید؛
  • به کاهش قرمزی پوست یاری می نماید، که به نوبه خود می تواند به یکنواختی پوست منجر گردد.

کاهش لکه های تیره، قرمزی و سوزش باعث می گردد که رنگ پوست شفاف و صافی داشته باشید.

5. به محو شدن هایپرپیگمانتاسیون یاری می نماید

از آنجایی که ویتامین C مانع فراوری ملانین می گردد، می تواند هایپرپیگمانتاسیون و لکه های تیره پوستی را از بین ببرد.

هایپرپیگمانتاسیون لکه هایی هستند که بر اثر تابش نور خورشید، افزایش سن و ملاسما به وجود می آیند. این لکه ها زمانی ایجاد می شوند که ملانین در نواحی خاصی از پوست بیش از حد فراوری گردد. علاوه براین ممکن است نواحی پوست که دچار آکنه شده و درمان شده اند این لکه ها را داشته باشند. ویتامین C با کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز، فراوری ملانین را مهار می نماید.

6. حلقه های تیره دور چشم را کاهش می دهد

محصولات مراقبتی حاوی ویتامین سی می توانند با تغذیه و آبرسانی به ناحیه زیر چشم باعث صاف شدن خطوط ریزی شوند که در این ناحیه ایجاد شده اند. هر چند این ویتامین در کاهش قرمزی پوست مؤثرتر است اما بعضی از پژوهشگران معتقدند که می تواند به کاهش تغییر رنگ حلقه های زیر چشم هم یاری کند.

اگر به رفع تیرگی اطراف چشم فکر می کنید، بهتر است از محصولاتی که ویژه این بخش طراحی شده اند بهره ببرید چون پوست این ناحیه نازک و حساس است.

7. باعث فراوری کلاژن می گردد

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با گذشت زمان و افزایش سن اندازه آن در بدن کاهش می یابد. سطوح پایین کلاژن ممکن است منجر به ایجاد خطوط ظریف و چین و چروک گردد. ویتامین C به افزایش فراوری کلاژن به وسیله فرآیند سنتز کلاژن معروفیت دارد. در واقع، سنتز کلاژن بدون ویتامین C امکان پذیر نیست.

ویتامین سی دو فاکتور ضروری برای دو آنزیم مورد احتیاج برای سنتز کلاژن را دارد. این فاکتورها عبارت اند از:

  • پرولیل هیدروکسیلاز که مولکول کلاژن را تثبیت می نماید
  • لیزیل هیدروکسیلاز که استحکام پوست را افزایش می دهد.

8. ممکن است به جلوگیری از افتادگی پوست یاری کند

فراوری کلاژن با خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست ارتباط دارد. هنگامی که سطح کلاژن بدن شما کاهش می یابد ممکن است پوست تان کم کم دچار افتادگی گردد. استفاده از سرم ویتامین C می تواند فراوری کلاژن را افزایش داده و باعث سفت شدن آن گردد. این خاصیت به درمان افتادگی ناشی از پیری طبیعی پوست، آسیب استرس اکسیداتیو یا کاهش شدید وزن هم یاری می نماید.

این بدان معنی است که ویتامین سی می تواند به کاهش ظاهر افتادگی پوست یاری کند و باعث می گردد که پوست شما محکم تر و شاداب تر به نظر برسد.

9. از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می نماید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض استرس اکسیدان ناشی از آلاینده ها یا تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می تواند به کاهش سطح ویتامین C در پوست منجر گردد. علاوه براین، سطوح ویتامین C در پوست های آسیب دیده از نور خورشید کمتر است، البته، محققان هنوز مطمئن نیستند که کاهش ویتامین سی دلیل این اتفاق است یا معلول آن محسوب می گردد.

آسیب خورشید به وسیله مولکول هایی به نام رادیکاله ای آزاد ایجاد می گردد. این رادیکال های آزاد در واقع اتم هایی هستند که یک الکترون از دست رفته دارند. رادیکال های آزاد در پی اتم های دیگری هستند تا بتوانند از دست رفتن این الکترون را جبران نمایند و این اتفاق ممکن است منجر به آسیب قابل توجهی در پوست گردد.

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها با دادن الکترون به این رادیکال های آزاد از سلول های سالم پوست محافظت می نمایند.

10. به تسکین آفتاب سوختگی یاری می نماید

بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد، ویتامین C علاوه بر به حداقل رساندن قرمزی پوست، گردش سلولی در آن را تسریع می نماید. به این ترتیب، سلول های تازه سالم جایگزین سلول های آسیب دیده می شوند.

در نتایج مطالعه سال 2017 ذکر شده که مصرف موضعی ویتامین سی ترکیب شده با ویتامین E و سایر مواد مغذی آسیب ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش معروف به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد. این ترکیب التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض بیش از حد UV را هم کاهش می دهد.

چگونگی استفاده از ویتامین C برای از بین بردن لکه های تیره پوست

برای اینکه این ویتامین به کاهش لکه های تیره پوست شما یاری کند، باید از آن درست بهره ببرید. مصرف صحیح محصولات مراقبتی حاوی ویتامین سی هم مستلزم رعایت 4 نکته مهم است.

1. محصولی مناسب را انتخاب کنید

شکل خالص ویتامین سی که با نام ال-آسکوربیک اسید هم شناخته می گردد، در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست، از سرم ها گرفته تا پاک نماینده ها یافت می گردد. بااین حال، استفاده از بعضی محصولات برای شما تأثیر بیشتری دارد. دلیل این تأثیرگذاری هم مسائل مختلفی است. خارجی ترین لایه پوست که لایه شاخی اپیدرم پوست نام دارد، به طور طبیعی در برابر مولکول های محلول در آب مانند ویتامین سی مقاوم است. بنابراین، محصول مورد نظر شما باید بتواند به لایه بیرونی پوست نفوذ کند تا ویتامین سی اثر خود را بگذارد.

برترین محصولات برای این منظور سرم های حاوی ویتامین سی هستند. ویتامین C یک مولکول محلول در آب است، به این معنی که در یک محصول مبتنی بر آب مانند یک سرم، به برترین وجه از لایه بیرونی تا درم پوست عبور می نماید. ویتامین C محلول در آب قوی تر از نوع محلول در چربی آن است. البته، اگر پوست حساسی دارید، ممکن است محصولات حاوی ویتامین C استر شده کمتر پوست شما را تحریک نمایند. در این محصولات ویتامین سی محلول در چربی است و ممکن است کمی کمتر مؤثر باشند. در عوض، اگر پوست شما تحریک پذیری بالایی دارد، انتخاب چنین محصولاتی بهتر است.

2. به یک برنامه ثابت پای بند باشید

توصیه های مختلفی در خصوص مصرف ویتامین C وجود دارد، به خصوص اینکه آیا باید از آن در صبح یا شب استفاده گردد یا آن را چند بار در روز مصرف کرد. شما می توانید از سرم ویتامین C روزانه بهره ببرید. در این صورت، باید آن را بعد از پاک سازی و قبل از مصرف کرم ضد آفتاب روی پوست خشک و تمیز بمالید.

3. محصول ویتامین C خود را با محصولات مناسب ترکیب کنید

محصول حاوی ویتامین C را می توان همراه با سایر مواد و محصولات مراقبت از پوست برای درمان لکه های تیره استفاده کرد. برای درمان لکه های تیره، بهتر است سرم ویتامین C خود را با مرطوب نماینده حاوی ویتامین E ترکیب کنید و دو بار در روز از این ترکیب بهره ببرید. این ترکیب بی خطر است و بسته به دلیل لکه های تیره می توان آن را به کار برد و اندازه آن را تنظیم کرد. بعضی از کارشناسان نیز استفاده از ویتامین C را همراه با محصولات حاوی ترانگزامیک اسید برای از بین بردن لکه های تیره مربوط به ملاسما پیشنهاد می نمایند.

هنگام استفاده از ویتامین سی و مصرف آن همراه با بعضی از محصولات احتیاط کنید. باید از مصرف ویتامین C همراه با محصولات حاوی مواد و اسیدهای لایه بردار خاص مانند رتینول و اسیدهای آلفا هیدروکسی اجتناب کنید. استفاده از این مواد همراه با ویتامین C ممکن است باعث تحریک پوست گردد به ویژه اگر هر روز با هم استفاده شوند. بنابراین، اگر صبح ها ویتامین C مصرف می کنید، کارشناسان پیشنهاد می نمایند از محصولات حاوی این مواد خاص در عصر بهره ببرید.

4. ملاحظات ایمنی را در نظر بگیرید

ویتامین C برای بیشتر انواع پوست خطری ندارد اما پوست بعضی از افراد ممکن است پس از مصرف محصولات حاوی این ماده دچار سوزش گردد. اگر متوجه شده اید که پس از مصرف چنین محصولاتی پوست شما خشک یا پوست پوست شده، ممکن است به یکی از مواد موجود در چنین محصولاتی حساسیت داشته باشید یا غلظت این مواد در این محصولات برای شما بالا باشد. در این صورت، تغییر محصول مراقبتی شما می تواند مفید باشد.

علاوه براین، بهتر است از محصولاتی با غلظت ویتامین C بین 10 تا 20 درصد بهره ببرید. تحقیقات نشان می دهند که محصولات با غلظت ویتامین C بالای 20 درصد ممکن است بیشتر باعث تحریک پوست شوند.

نکته مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که ویتامین C یک عنصر ناپایدار است. هنگامی که این ماده در معرض نور، هوا و گرما قرار می گیرد، ممکن است به راحتی تجزیه و اکسید گردد و خواص آنتی اکسیدانی مفید خود را از دست بدهد. به همین خاطر استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین C بسته بندی شده در قوطی ها و بسته های غیرشفاف و فاقد هوا و بعلاوه، نگهداری این محصولات در مکانی تاریک و خنک بسیار مهم است. اگر محصول ویتامین C شما به تدریج قهوه ای یا قرمز شده، ممکن است آغاز به اکسید شدن نموده باشد و احتیاج به تعویض داشته باشد.

کلام آخر

محصولات حاوی ویتامین سی مانند سرم ها و مرطوب نماینده ها به درخشندگی و استحکام پوست شما یاری می نمایند. ویتامین C برای از بین بردن لکه های تیره پوست و حلقه های تیره اطراف چشم مفید است اما برای انتخاب محصولات حاوی ویتامین سی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید. او می تواند به شما برترین سرم یا مرطوب نماینده ویتامین سی را بسته به نوع پوست تان معرفی کند.

منبع: byrdie

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 خرداد 1403 بروزرسانی: 25 خرداد 1403 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1483

به "چگونه از ویتامین C برای از بین بردن لکه های تیره پوست استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از ویتامین C برای از بین بردن لکه های تیره پوست استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید