چیپ A15 Bionic در آیفون 13 و آیپد مینی تازه 15 میلیارد ترانزیستور دارد

به گزارش مجله حیات، اپل امشب از آیفون 13 و آیپد مینی 6 رونمایی کرد که وجه مشترک هر دوی آن ها برخورداری از چیپ A15 Bionic است. این چیپست که پیشرفته ترین پردازنده موبایلی طراحی شده به وسیله اپل است، به 15 میلیارد ترانزیستور مجهز است.

چیپ A15 Bionic در آیفون 13 و آیپد مینی تازه 15 میلیارد ترانزیستور دارد

اپل پیش از این پیروز شده بود 11.8 میلیارد ترانزیستور را در A14 Bionic جای دهد. بعلاوه، چیپ M1 که پردازنده اختصاصی رایانه های اپل است، 16 میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. هر چه تعداد ترانزیستورهای یک چیپ بیشتر باشد، قدرت آن بیشتر خواهد شد و در عین حال، مصرف انرژی آن هم کاهش خواهد یافت.

A15 Bionic به وسیله TSMC فراوری شده که عظیم ترین فراوری کننده چیپست در دنیا است. این کمپانی از فرایند 5NP یا همان 5 نانومتری پلاس بهره گرفته است. کمبود دنیای چیپ که به علت شیوع کووید-19 بسیاری از شرکت ها را دچار مشکل نموده است، نتوانست به کسب و کار اپل آسیب چندانی وارد کند؛ زیرا این شرکت عظیم ترین مشتری عظیم ترین فراوری کننده چیپ در دنیا، یعنی همان TSMC است.

همان طور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم، اپل علاوه بر آیفون 13، از چیپ A15 Bionic در آیپد مینی 6 هم استفاده نموده است که باعث ارتقا 40 درصدی عملکرد این تبلت نسبت به نسل قبلی خود می گردد.

چیپ A15 Bionic کوپرتینویی ها به 6 هسته پردازشی و یک موتور نمایشگر تازه مجهز شده است که می تواند 15/8 تریلیون پردازش را در ثانیه اجرا کند. این اندازه نسبت به 11 میلیون پردازشی که در A14 Bionic دیده بودیم تقریبا 44 درصد افزایش یافته است.

پردازشگر گرافیکی چیپ تازه اپل هم به 5 هسته مجهز است که طبق ادعای این شرکت، برترین عملکرد گرافیکی را در بین همه گوشی های هوشمند ارائه می نماید.

این چیپ تازه عملکرد دوربین سری آیفون 13 را هم بهبود بخشیده و انکودر و دیکودر ویدیوی تازه و حافظه کش دو برابر را به این نسل اضافه نموده است.

مدتی قبل در خبرها اعلام شد که TSMC قیمت چیپ ها را تا 20 درصد افزایش داده است، اما به علت اهمیت اپل برای این کمپانی و راضی نگه داشتن کوپرتینویی ها به اسم عظیم ترین مشتری اش، قیمت چیپ تازه اپل فقط 3 درصد افزایش یافته است.

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 967

به "چیپ A15 Bionic در آیفون 13 و آیپد مینی تازه 15 میلیارد ترانزیستور دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیپ A15 Bionic در آیفون 13 و آیپد مینی تازه 15 میلیارد ترانزیستور دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید