10 راه چاره برای منظم تر شدن دانش آموزان مبتلا به ADHD

به گزارش مجله حیات، اگر دانش آموز مبتلا به ADHD داشته باشید احتمالا متوجه شده اید که منظم بودن برای این دانش آموزان بسیار سخت تر است. شما به عنوان والدین دانش آموزان مبتلا به ADHD با چند راه چاره می توانید منظم بودن و قرار دادن هر وسیله ای در جای خودش را برای فرزندتان راحت تر کنید. با این چند راه چاره بچه ها را به نظم بیشتر تشویق کنید.

10 راه چاره برای منظم تر شدن دانش آموزان مبتلا به ADHD

نظم در دانش آموزان مبتلا به ADHD

اگر فرزندی دارید که از اختلال کم توجهی - بیش فعالی (ADHD) رنج می برد، به احتمال زیاد رفتار های زیر را بارها مشاهده نموده اید.

گم کردن وسایل شخصی در بیرون از خانه، فراموش کردن کارهایی که باید انجام دهد، انجام تکالیف مدرسه با تأخیر یا به صورت ناقص، داشتن کمد، کیف و میز به هم ریخته و شلوغ و کامل نخوردن وعده های غذایی.

حتی برخی اوقات شرایط اتاق این دانش آموزان به گونه ای است که برای نمونه اگر یک مداد احتیاج داشته باشید، با اینکه مطمئن هستید او در اتاق خود یک جعبه مداد دارد، نمی توانید در اتاق او حتی یک مداد پیدا کنید.

برخی اوقات والدین و اطرافیان برای سرزنش دانش آموزان مبتلا به ADHD از عناوینی مانند بی مسئولیت، بی دقت و تنبل استفاده می نمایند. این سرزنش ها کار درستی نیست و نه تنها فایده ای ندارد بلکه آسیب های عاطفی را در پی دارد.

بی نظمی مزمن می تواند زندگی افراد مبتلا به ADHD را مختل کند. در واقع بی نظمی و فراموشکاری هر دو معیارهایی برای تشخیص ADHD هستند.

اختلال کم توجهی - بیش فعالی معمولاً با اختلال در عملکرد اجرایی ارتباط دارد که برنامه ریزی، یادآوری، اولویت بندی، آغاز فعالیت ها، خودنظارتی و تکمیل وظایف را دشوارتر می نماید.

معمولاً بچه ها مبتلا به ADHD احتیاج دارند تا برای آن ها چارچوب های متعددی تعریف گردد و برای منظم تر شدن به یاری شما احتیاج دارند. البته این بچه ها می توانند با یاری شما خیلی زود به این نظم نو عادت نمایند.

اولین و مهم ترین قدم در یاری به فرزند برای منظم تر شدن در مدرسه، همکاری و مشارکت با آموزگار فرزندتان است. وجود رابطه ای قوی بین خانه و مدرسه ضروری است.

راه چارههایی برای منظم تر شدن دانش آموزان مبتلا به ADHD در سنین مدرسه

برای یاری به منظم تر شدن دانش آموزان مبتلا به ADHD می توانید از راه چارههای زیر یاری بگیرید:

1. معین مکانی ویژه در خانه برای درس خواندن

با همکاری فرزندتان برای درس خواندن در خانه یک مکان ویژه معین کنید و هر گونه عوامل حواس پرتی را از آنجا خارج کنید. باید همواره این مکان ویژه را منظم نگه دارید. اگرچه این وظیفه ی فرزند شما است اما در انجام آن باید به او یاری کنید. درباره روش های تمیز کردن این مکان ویژه و مرتب کردن وسایل داخل آن فرزندتان را هدایت کنید.

برای اینکه فرزندتان این مرحله را پشت سر بگذارد، وظیفه شما این است که دائماً روی عملکرد فرزندتان نظارت داشته باشید و هر زمان لازم شد به او یاری کنید. باید انجام این وظیفه را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

2. فراهم کردن لوازم مفید

لوازم مفیدی را که معمولاً یک دانش آموز به آن ها احتیاج دارد تهیه کنید و آن ها را در اختیار فرزندتان بگذارید. لوازمی مانند اتوماتیک، مداد، مدادتراش، خط کش، ماشین حساب، کاغذ، گیره کاغذ، فرهنگ لغت و…

3. یاری به ثبت تکالیف مدرسه در یک دفترچه یادداشت

با آموزگار فرزندتان هماهنگ کنید تا در ثبت تکالیف درسی در یک دفترچه یاداشت به او یاری کند. این دفترچه یادداشت باید همواره همراه فرزندتان باشد به این معنی که هر روز آن را به مدرسه ببرد و دوباره آن را به خانه بیاورد.

برای پیگیری زمان ارائه تکالیفی که باید در بلندمدت انجام شوند و بعلاوه تاریخ آزمون ها، باید این دفترچه یادداشت در صفحات خودش تقویم و جدول های برنامه ریزی داشته باشد. همراه با فرزندتان و به طور منظم این تقویم و جدول های برنامه ریزی را آنالیز کنید. از این دفترچه یادداشت برای یاری به فرزندتان بهره ببرید تا بتواند تکالیف بلندمدت را به بخش های کوچک تر تقسیم کند.

از قلم نیاندازید که شاید فرزندتان به خلاقیت شما احتیاج داشته باشد تا برای پیدا کردن یک راه چاره مناسب برای انجام تکالیف به او یاری کنید.

4. یادآوری زمان ثبت تکالیف در دفترچه یادداشت

از آموزگار فرزندتان بخواهید که به آرامی زمان ثبت تکالیف در دفترچه یادداشت را یادآوری کند. فرزندتان به یاری آموزگارش احتیاج دارد تا به این کار عادت کند. به علاوه اینکه این کار شما را مطمئن می نماید که فرزندتان به درستی متوجه تکالیف خودش شده است چرا که آموزگار می تواند روی ثبت درست تکالیف در دفترچه یادداشت نظارت کند.

بعلاوه هم زمان با این یادآوری و ثبت تکالیف در دفترچه یادداشت، آموزگار می تواند کیف فرزند شما را آنالیز کند تا مطمئن گردد که او همه وسایل را داخل کیف قرار داده است.

5. استفاده از برگه چاپ شده به جای دفترچه یادداشت

اگر فرزندتان با نوشتن مشکل دارد و نمی تواند تکالیف را در دفترچه یادداشت ثبت کند، از آموزگار او بخواهید که تکالیف روزانه را در برگه های چاپ شده به فرزندتان بدهد. می توانید خودتان از روی این برگه های چاپ شده تکالیف را در یک دفترچه یادداشت ثبت کنید اما بهتر است از پانچ بهره ببرید و برگه های چاپ شده را داخل یک پوشه قرار دهید.

6. آنالیز تکالیف و وسایل داخل کیف

وقتی زمان انجام تکالیف به انتها رسید و هنگامی که فرزندتان کیف خودش را برای روز بعد آماده می نماید، تکالیف و وسایل داخل کیف فرزندتان را آنالیز کنید. روی تکالیفی که باید انجام می داد نظارت کنید و مطمئن شوید لوازم و کتاب هایی را که فردا به آنها احتیاج دارد داخل کیفش گذاشته است. بعلاوه از او بخواهید که وقتی کیف مدرسه را آماده کرد آن را در مکانی تعیین و نزدیک در خانه قرار دهد. این راه چاره خوبی است برای اینکه فرزندتان بتواند صبح به راحتی کیف خودش را پیدا کند.

7. معین زمان بندی تعیین برای تمیز و مرتب کردن میز و کمد

حتماً برای فرزندتان زمان بندی تعیینی معین کنید تا به صورت منظم میز و کمدش را تمیز و مرتب کند. البته از قلم نیاندازید که فرزند شما برای انجام این کار به یاری و نظارت شما احتیاج دارد. برای شکل گیری عادت های خوب در فرزندتان، ضروری است که او را هدایت کنید و به او فرصت دهید تا با تمرین و تکرار مهارت های مورد احتیاجش را فرا بگیرد.

8. معین مکان تعیین برای قرار دادن لوازم

برای قرار دادن هر یک از لوازم تحصیلی در کمد و میز مکان تعیینی معین کنید. حتی می توانید با استفاده از برچسب این مکان ها را تعیین کنید. برای نمونه، قفسه کتاب ها، قفسه دفترها و پوشه ها و کشوی نوشت افزار.

از فرزندتان بخواهید که هر کدام از لوازم را بعد از استفاده حتماً در مکان های معین شده قرار دهد. این کار به فرزندتان یاری می نماید تا هر وقت چیزی لازم داشت راحت تر آن را پیدا کند.

9. خریداری نوشت افزار در چند رنگ

دفترها، پوشه ها و لوازمی از این قبیل را در چند رنگ بخرید تا فرزندتان بتواند برای هر موضوعی رنگ جداگانه ای اختصاص دهد. فرزندتان می تواند با رنگ بندی منظم تر بگردد. برای نمونه، شاید فرزندتان ترجیح دهد دفتر قرمز را برای ریاضی، دفتر زرد را برای زبان و دفتر سبز را برای علوم انتخاب کند. این رنگ بندی را با آموزگار فرزندتان در میان بگذارید تا در صورت لزوم او بتواند به فرزندتان یاری کند. حتی آموزگار می تواند خودش هم از این رنگ بندی استفاده کند تا از انتخاب فرزندتان پشتیبانی نموده باشد.

10. انگیزه دادن با معین پاداش

معین پاداش می تواند انگیزه فرزندتان برای منظم تر شدن را افزایش دهد و در فراگیری مهارت های مورد احتیاج و شکل گیری عادت های پسندیده تأثیر مثبتی داشته باشد. بچه ها وقتی پاداش می گیرند کوشش می نمایند پیشرفت های بیشتری از خودشان نشان دهند.

با این راه چارهها می توانید به دانش آموزان مبتلا به ADHD یاری کنید که نظم بیشتری داشته باشند. این نظم بیشتر باعث بهبود عملکرد آن ها در مدرسه می گردد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1309

به "10 راه چاره برای منظم تر شدن دانش آموزان مبتلا به ADHD" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راه چاره برای منظم تر شدن دانش آموزان مبتلا به ADHD"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید