ارزیابی منابع غربی: نفت ایران ممکن است زودتر از حد انتظار به بازار برگردد

به گزارش مجله حیات، خبرنگاران - با شروع مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام، منابع غربی ارزیابی کردند نفت ایران ممکن است زودتر از حد انتظار به بازار برگردد.

ارزیابی منابع غربی: نفت ایران ممکن است زودتر از حد انتظار به بازار برگردد

ایسنا نوشت: ژورنال نفت و گاز با اشاره به گزارش شرکت تحقیقات نفت کپلر گزارش داد که شروع مذاکرات نشانه مثبتی از اتفاقات آینده است. ممکن است تهران و واشنگتن بزودی سر میز مذاکره بنشینند و اگر چنین اتفاقی روی دهد و به توافق برسند، حدود دو میلیون بشکه در روز نفت ایران می تواند به مجموع فراوری اوپک افزوده گردد.

کوین رایت، تحلیلگر شرکت کپلر در سنگاپور ماه گذشته اظهار نموده بود واردات نفت چین از ایران در مارس به 856 هزار بشکه در روز خواهد رسید که بیشترین میزان در دو سال گذشته است و رشد 129 درصدی نسبت به واردات فوریه خواهد داشت. معامله گران می گویند محموله های نفت ایرانی به دلیل تحریمها ارزانتر هستند و در چین قیمت آنها معمولا سه تا پنج دلار در هر بشکه پایین قیمت نفت برنت است. این قیمت جذاب باعث شده است شرکتهای چینی همزمان با صعود قیمتهای جهانی، به افزایش خرید نفت ایران اقدام نمایند.

مذاکرات غیرمستقیم هفته گذشته در وین شروع شد و از سوی مقامات موفقیت آمیز ارزیابی شد که فصل جدیدی را در کوشش برای حفظ توافق هسته ای ایران گگردد.

تهران و دولت جدید آمریکا اعلام نموده اند آماده اند مذاکرات را برای برطرف تحریمهای آمریکا و بازگشت صنعت نفت ایران به فعالیت عادی خود شروع نمایند. با این حال ایران تاکید نموده که آمریکا باید نخست تحریمها را برطرف کند و آمریکا خواستار آن است که پیش از برطرف تحریمها، ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

به گزارش اویل پرایس، اگر این مذاکرات به برطرف تحریمها و بازگشت نفت ایران به بازار منتهی گردد، اوپک که در حال حاضر فراوریش را برای تقویت قیمتها محدود نموده است، ممکن است با مشکل روبرو گردد اما این مشکل ممکن است به حدی که بعضی تصور می نمایند عظیم نباشد. ایران در حال حاضر میزان نفت بیشتری از آنچه آمار رسمی نشان می دهند، صادر می نماید که عمده آن به مقصد چین است. پس از برطرف تحریمها، آمار صادرات روشنتر خواهد شد. شاید مشکل عظیمتر برای فراورینمایندگان نفت آمریکا این باشد که صادرات نفت ایران به هند شروع خواهد شد و جای بخشی از نفت آمریکا را می گیرد. هند پس از توقف خرید نفت ایران به دلیل تحریمهای واشنگتن، به واردات نفت آمریکا پرداخت.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 765

به "ارزیابی منابع غربی: نفت ایران ممکن است زودتر از حد انتظار به بازار برگردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی منابع غربی: نفت ایران ممکن است زودتر از حد انتظار به بازار برگردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید