استاندار مرکزی: ورود گندم به زنجیره خوراک دام کاهش یابد

به گزارش مجله حیات، خبرنگاران/مرکزی استاندار مرکزی گفت: احتیاج است تمهیداتی اندیشیده گردد که تا حد امکان از خروج گندم در زنجیره فراوری به سمت خوراک دام جلوگیری گردد.

استاندار مرکزی: ورود گندم به زنجیره خوراک دام کاهش یابد

فرزاد مخلص الائمه روز شنبه 23 بهمن در کارگروه گندم، آرد و نان استان مرکزی اظهار کرد: در بعضی از نقاط استان به واسطه حضور اتباع، مصرف نان از اندازه سرانه بیشتر است در نتیجه نارضایتی هایی ایجاد شده که در این رابطه باید نظم بیشتری ایجاد گردد.

وی اضافه نمود: هر کالا و خدمتی که در کشور به صورت چندنرخی ارائه گردد مسائل و حاشیه هایی در پی دارد که پدیده پذیرفته شده ای در اقتصاد یارانه ای شده و باید تا حد امکان با نظارت های قوی و در چارچوب سیاست های کلان دولت در قیمت گذاری، این مسئله مورد پایش قرار گیرد.

استاندار مرکزی توضیح داد: با توجه به وجود بعضی تنش ها در زمینه خوراک دام، این موضوع افزایش خروج محصول گندم و اختصاص این محصول به خوراک دام را به همراه داشته که باید در این زمینه راه حل مناسب اندیشیده شده تا ورود گندم به زنجیره خوراک دام کاهش یابد.

مخلص الائمه اعلام کرد: در حال حاضر بخشی از گندم فراوریی استان مرکزی به حوزه خوراک دام وارد می گردد که این مهم ضمن اختلال در بازار این محصول، قیمت گوشت را نیز کاهش نداده و به ویژه در روزهای اخیر این موضوع تشدید پیدا نموده است، احتیاج است تمهیداتی اندیشیده گردد که از تا حد امکان از خروج گندم در زنجیره فراوری به سمت خوراک دام کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: کیفیت نان در اراک ضعیف است که این مسئله نارضایتی مردم را به همراه دارد لذا باید با تمهیداتی از قبیل افزایش آموزش ها زمینه ارتقای کیفیت این محصول و رضایتمندی مردم را در این خصوص فراهم کرد.

مخلص الائمه اعلام کرد: در راستای جلوگیری از خروج خارج شبکه آرد، نظارت بر آرد خبازی های استان باید افزایش پیدا کند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سال گذشته حدود 345 هزارتن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد که سال جاری به علت بعضی شرایط تنها 88 هزارتن گندم خریداری شد.

ملکی اعلام کرد: در سطح استان از حدود 27 هزار کشاورز گندم خریداری می گردد که 120 روز در استان این خرید گندم زمان می برد، این در حالیست که در بعضی استان ها ظرف 25 روز این خرید انجام می گردد، 240 نفر در سطح استان خرید گندم را بر عهده دارند.

وی اضافه نمود: حدودا سالی 216 هزار تن گندم برای مصارف آرد و نان و صنایع و صنوف مرتبط گندم عرضه می گردد که بخشی از محل گندم داخلی و بعضی از محل واردات است. 25 سیلو با ظرفیت ذخیره سازی 762 هزار تن غلات در استان مرکزی وجود دارد که 3 سیلو دولتی و مابقی به وسیله بخش خصوصی اداره می شوند.

ملکی با اشاره به اینکه 3 مدل فروش گندم در سطح استان وجود دارد گفت: گندم به سه روش شامل گندم برای آرد و نان با قیمت 665 تومان، 900 تومان عمدتا برای نانوایی های بربری و 2700 تومان به صورت آزاد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی اضافه نمود: در حال حاضر 11 کارخانه فراوری آرد با ظرفیت 410 هزار تن در استان مرکزی وجود دارد که سه کارخانه از مجموع این کارخانه ها غیر فعال است، این کارخانه ها با ظرفیت 35 تا 40 درصد فعالیت می نمایند.

ملکی اضافه نمود: 1913 نانوایی و شبه نانوایی از آرد استان استفاده می نمایند، هرماه از نان های استان نمونه گیری می گردد و خوشبختانه نان استان مرکزی در رنج نان های خوب کشور واقع شده است.

وی اعلام نمود: مصرف سرانه نان در کشور 117 کیلوگرم است، ایران از جمله کشورهایی است که سرانه بالایی در این زمینه دارد و سرانه نان در کشور 2 تا سه برابر کشورهای اروپایی است.

ملکی اعلام کرد: نانوایی های استان مرکزی تا به امروز مجاز بودند که علاوه بر کارخانجات داخل استان، آرد نوع 2 خود را از کارخانجات خارج استان هم تهیه نمایند، که از دی ماه سال جاری در راستای حمایت از فراوری، مقرر شد آرد مورد احتیاج این واحدها از داخل استان مرکزی تامین گردد.

علی صفری، رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی نیز گفت: در سال زراعی جاری 220 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص پیدا نموده که پیش بینی می گردد 300 تا 350 هزار تن گندم در این اراضی فراوری گردد.

وی توضیح داد: در سال زراعی گذشته اندازه سن زدگی گندم 1.31 درصد بوده است، مبارزه با سن گندم در سطح استان از یک ماه آینده شروع می گردد که به نظر می رسد مبارزه با سن در 150هزار هکتار از اراضی استان انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1180

به "استاندار مرکزی: ورود گندم به زنجیره خوراک دام کاهش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندار مرکزی: ورود گندم به زنجیره خوراک دام کاهش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید