افزایش بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره)، لزوم توجه بیشتر به توسعه بنادر

به گزارش مجله حیات، بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی یکی از عظیم ترین و مهم ترین بنادر کشور که با توجه به موقعیت جغرافیایی آن افزایش داشته است.

افزایش بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره)، لزوم توجه بیشتر به توسعه بنادر

به گزارش از ، تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی این روزها در بندر امام خمینی (ره) یکی از عظیمترین و مهم ترین پایانه های تجاری دریای ایران در کرانه های خلیج فارس حسابی داغ شده است. طول اسکله این بندر تجاری 7 کیلومتر بوده و سالانه 37 میلیون تن کالا را پذیرش می نماید. این محل همچنین نزدیک ترین بندر جنوبی کشور به مراکز صنعتی است و با توجه به اتصال آن به راه آهن سراسری، فرودگاه و راه های ترانزیتی؛ پل ارتباطی کوتاه و امن برای ارسال کالا به عراق، قفقاز، اروپای شرقی و شیخ نشین های جنوبی خلیج فارس است.

تاریخ ساخت این بندر به سال 1307 خورشیدی باز می گردد که پس از مدتی به بندر شاپور موسوم گشت و 3 سال بعد به یکی از مهم ترین مراکز ورود و خروج کالا تبدیل شد. اهالی بندر که کارگران و اصناف در جوار تاسیسات بندری بودند، حدود یکهزار و 500 خانوار را شامل می شدند و در خانه های چوبی و حصیری زندگی می کردند. در سال 1352 با هدف توسعه بندر شاپور مردم اطراف به محل کنونی شهر بندر امام منتقل شدند که به سربندر معروف شد.

ایران 5 هزار و 800 کیلومتر مرز دریایی دارد که ظرفیت بارگیری بندری 184 میلیون تن کالا را دارا هستند. جابجایی بیش از 90 درصد کالا ها در جمهوری اسلامی ایران از این راه انجام می گردد و یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در توسعه مالی کشور هستند. ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک خود همیشه مورد اهمیت و منطقه خلیج فارس نیز یکی از دریا های پر اهمیت است که می توان از طریق آن کالا های کشور های شمالی را به آب های آزاد رساند و محصولات کشور های همسایگان جنوبی را به روسیه و اروپا برد.

نوید آرام نماینده شرکت وارد نماینده بندر امام خمینی در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: این مکان عظیمترین بندر کشور است که بیشترین ظرفیت و ساختار را در جهت واردات کالا های اساسی در کشور دارد. شرکت ما از ابتدای سال جاری تا کنون حدود 600 هزار تن ذرت، 170 هزار تن شکر خام و 200 هزار تن دانه های روغنی را وارد نموده است که بخشی از دانه های روغنی در بندر امام در کارخانه شرکت استحصال می گردد.

او اضافه کرد: با توجه به احتیاج کارخانه ها در سطح کشور و جهت برطرف احتیاج آنان نیز بار های نیشکر و ذرت به تمام واحد های فراوریی، مرغداری ها، گاوداری ها و کارخانه های خوراک دام ارسال شده و کماکان نیز در حال ارسال هستیم. گفتنی است که سال جاری ظرفیت واردات نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته و بندر امام خمینی بستر مناسبی برای نگهداری کالاها دارد.

آرام با اشاره به سازه هایی که در انبار های بندر امام خمینی (ره) ساخته شده است، بیان نمود: این سازه ها مکان های مناسبی برای نگهداری کالای فله ای بوده که چه در تعطیلات نوروز و چه پس از همه گیری ویروس کرونا با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از سوی سازمان بنادر؛ گمرک خوزستان هیچگونه وقفه ای در ترخیص، واردات و تخلیه کالا نداشته است.

احمدی مسئول امور بندر امام خمینی (ره) در مصاحبه با خبرنگار ما با بیان اینکه این بندر به عنوان عظیمترین بندر تجاری کشور در بخش تخلیه کالا های اساسی و فله فعالیت دارد، گفت: این محل نقش مشخص نمایند ه ای در فرآیند ورود، نگهداری و خروجی کالا های مذکور بر عهده دارد. عملکرد مجتمع بندری را می توان در 3 بخش بیان نمود. نخست، عملکرد کلی مجتمع بندر امام خمینی و اسکله های اختصاصی است و بخش دوم شامل عملکرد گروه های مختلف تخلیه و بارگیری کالا , بخش سوم شامل عملکرد ورودی و خروجی کالا های اساسی از بندر است.

او اضافه کرد: در بخش عملکرد کلی مجتمع بندری و اسکله های اختصاصی بندر امام خمینی (ره) می توان اذعان داشت که در 2 ماهه نخست سال 1399، 4 میلیون و 350 هزار تن تخلیه کالا وجود داشته که این رقم در اسکله های اختصاصی یک میلیون و 590 هزار تن بوده است و در مجموع 5 میلیون و 940 هزار تن کالا از کشتی ها تخلیه و بارگیری شده که 23 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

احمدی بیان نمود: در بخش دوم نیز در 2 ماهه ابتدایی سال جاری، 2 میلیون و 830 هزار تن کالا تخلیه شده که شامل؛ 236 هزار تن کانتینر (42 درصد افزایش)، 96هزار و 500 تن مواد نفتی، 845 هزار تن مواد شیمیایی و معدنی، 342 هزار تن کالا های عمومی و در کل 4 میلیون و 350 هزار تن کالا تخلیه گشته و 18 درصد کاهش عملکرد داشته است. در بخش بارگیری و خروج کالا های اساسی از بندر امام خمینی در 2 ماهه نخست سال جاری، 280 هزار تن کالا از طریق واگن بارگیری و خارج شده که 142 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

مسئول امور بندر امام خمینی (ره) گفت: در همین مدت 2 میلیون 252 هزار تن کالا از طریق کامیون خارج شده که 26 درصد افزایش را تجربه نموده ایم و در مجموع 2 میلیون و 532 هزار تن کالا از بندر بارگیری و خروج داشته که 33 درصد افزایش داشته است. در بخش بارگیری و خروج کالا از بندر 33 درصد افزایش داشتیم که نشان دهنده افزایشی بودن فرایند خروجی و تخلیه کالا از بندر بوده است.

این مقام مسئول توضیح داد: هم اکنون اقلام وارداتی در بندر امام خمینی کمترین وقفه را دارند و معمولاً کالا های اساسی نهاد های دامی و خوراک های انسانی (گندم، جو ذرت، دانه های روغنی، سویا)، انواع کود های شیمیایی و انواع مواد معدنی را شامل می گردد. کالا هایی که در بندر امام از کشتی ها بارگیری و یا صادر می شوند شامل انواع مواد معدنی، انواع کلین کل، انواع آهن آلات میل گرد و تیرآهن هستند. بندر امام خمینی در ایامی که کشور و جهان دچار کرونا شده همچنان به صورت 24 ساعته به فعالیت خود ادامه می دهد و نقشی که در تخلیه کالا های اساسی و صادرات دارد را به خوبی ایفا می نماید.

یکی از اعضای کارگران انجمن صنفی تخلیه و بارگیری بندر امام خمینی (ره) در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: این بندر دارای 33 اسکله است و هم اکنون همه آنان پر هستند. کشتی های بسیاری در کنار بندر لنگر انداختند و و روزانه بین 120 تا 130 کامیون بارگیری می شوند. نزدیک به 50 انبار فله در این مکان وجود دارد که همگی پر هستند. از ابتدا سال جاری بندر رونق خوبی گرفته و خوشحالم از اینکه جوانان بومی شهر در اینجا به کار گفته شدند.

این روزها رفت و آمد در بندر امام خمینی حسابی رونق گرفته است و به گفته مسئولان مربوطه از بابت تامین کالاهای اساسی از جمله گندم و خوراک دام نگرانی وجود ندارد. فعالان حمل و نقل دریایی کشور عظیم ترین خلا و مانع توسعه دریا محور کشور را نبود باور به این مسئله می دانند. آنها معتقدند حتی دولتمردان نیز نسبت به چنین امری اعتقاد ندارند. ضروری است تا با توجه به اهمیت دریاها در توسعه مالی کشورها و همچنین فراوری اشتغال و افزایش صادرات، مسئولان نسبت به گسترش بنادر اهتمام بیشتری بورزند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 255

به "افزایش بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره)، لزوم توجه بیشتر به توسعه بنادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره)، لزوم توجه بیشتر به توسعه بنادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید